Vorige week reed Lamborghini testrondes op de Nürburgring Nordschleife, met de Lamborghini Huracán STO. Donderdag reed het topmodel van de Huracán tussen andere testauto’s. Op vrijdag huurde Lamborghini de Nürburgring af, om nieuwe rondetijden te zetten met de STO. Maar gebeurde dat wel helemaal eerlijk?

Twijfels rondom rondetijd

Nürburgring-freak Robert Mitchell legt in een YouTube-video uit waarom hij zijn bedenkingen heeft bij Lamborghini’s werkwijze. “Ik ben ervan overtuigd dat Lamborghini rondreed met twee gemodificeerde modellen. Eén licht gewijzigd model en één zwaar gemodificeerd model.” De Huracán STO die de rondetijd zette, was volgens Robert geen ‘stock’ model uit de schappen van Sant’Agata Bolognese.

Nürburgring records in categorieën

De Nürburgring records zijn verdeeld in twee belangrijke categorieën. De eerste is de ‘straatlegale auto’. Daarvan is het record momenteel in handen van de Porsche 911 GT3 RS MR. De tweede is de ‘straatauto voor de Europese markt’, waarin de Mercedes AMG GT Black Series nu het baanrecord heeft. Het reglement bestempelt de Porsche niet als ‘stock’ auto, daarom zijn de categorieën gesplitst.

Onschuldig totdat het tegendeel is bewezen

Lamborghini heeft nog geen record geclaimd met de Huracán STO. Vooralsnog is het merk met de stier dus onschuldig. Maar de gebeurtenissen lijken wel op te bouwen naar een vreemde situatie. Een situatie waarin Lamborghini de consument bedot. Het is aan kritische autojournalisten om dat te voorkomen. Het zou immers vreemd zijn als Lamborghini een nieuw productieauto-baanrecord pakt met een gemodificeerde auto.

Visueel waarneembare wijzigingen

In de video behandelt Robert een aantal zaken die erop wijzen dat Lamborghini geen standaard productiemodel gebruikt. Als bewijsmateriaal gebruikt hij video’s van andere YouTubers die de testende Lamborghini Huracán STO gefilmd hebben. Om te beginnen valt op dat er een ‘killswitch’ in zit. Toevalligerwijs zit die op precies dezelfde plek als in de raceversie; de SuperTrofeo. Normaal gesproken hebben alleen raceauto’s killswitches, om de motor uit te kunnen schakelen in gevaarlijke situaties. Een killswitch heeft verder geen invloed op de rondetijd, maar het is wel een opvallende afwijking ten opzichte van de productieauto.

Andere aerodynamica

Het tweede kenmerk is van groter belang. In de video’s is te zien dat de Huracán STO een andere voorbumper heeft. Hierbij zijn de luchtinlaten kleiner gemaakt, wat de aerodynamica beïnvloedt. Robert legt uit waarom dat op de Nürburgring een voordeel op kan leveren. “Productieauto’s hebben grotere luchtinlaten nodig, omdat die bij lage snelheden genoeg lucht moeten kunnen aanzuigen. Bij hoge snelheden zijn grote luchtinlaten overbodig. Daarom zijn de luchtinlaten van raceauto’s vaak kleiner. Het verkleinen van de luchtinlaten maakt een significant verschil in luchtweerstand” Daarnaast is te zien dat Lamborghini de naden tussen de bodydelen heeft afgeplakt, om de luchtstroom verder te optimaliseren.

Een ander opvallend detail is de plotselinge aanwezigheid van ‘gurney flaps’. Dat is een opstaand randje aan de achterkant van de spoiler, die meer downforce genereert. De Huracán STO lijkt daar in de ene clip wel, en in de andere clip geen gebruik van te maken. Het productiemodel van de Huracán STO heeft geen gurney flaps.

Voorkant Lamborghini Huracán STO, zwarte auto met gele streep, testauto op de Nürburgring
Geen gurney flaps op de Huracán STO – screenshot uit de video van Auto Addiction

Gewichtsbesparende ingrepen

Op de videobeelden die vrijdag zijn opgenomen, is te zien dat er een kuiltje aan de zijkant van de voorruit zit. Op het eerste gezicht lijkt het een reflectie, maar het kuiltje blijft zichtbaar wanneer de hoek verandert. Dit wijst erop dat Lamborghini een lichtere, vervangbare voorruit van de raceversie gebruikt bij de recordpoging. Hetzelfde geldt voor de zijruiten op de ‘zwaarder’ gemodificeerde Huracán STO. Op spionagevideo’s is te zien dat een medewerker de flexibele ruit behendig ‘naar binnen vouwt’, als hij het portier sluit. “Je kunt duidelijk zien dat hij ervaring heeft met lexaan ruiten,” voegt Robert toe. Lexaan ruiten maken een auto veel lichter, waardoor je snellere rondetijden kunt zetten.

Wat nog meer?

Er is nog iets opmerkelijks aan de hand met de testende Huracán STO. In een paar clips is te zien dat de remmen blokkeren. Dat wijst erop dat de testauto gebruik maakt van een gewijzigd ABS-systeem. Bij het productiemodel voorkomt het ABS-systeem te allen tijde dat de wielen blokkeren. In de racerij is ABS eerder een obstakel dan een hulpmiddel. Zonder ingrepen van het ABS, heeft de bestuurder meer controle over de auto. In de opgenomen clips is meermaals te zien dat de wielen blokkeren, zelfs met rokende banden als gevolg.

Tenslotte zien we in de video dat Lamborghini racebrandstof gebruikt in de testauto. Dat is opvallend, omdat je daarvoor de ECU (computer in de auto) moet aanpassen. Pas als de ECU ingesteld om brandstof met een hoog octaangehalte te verwerken, kan een auto optimaal profiteren van racebrandstof. Als je racebrandstof in de standaardversie van de Huracán STO gooit, heeft dat niet zo veel zin. Die heeft namelijk niet zo’n aangepaste ECU.

Spoiler en motordeksel Lamborghini Huracán STO, zwarte auto met gele streep, testauto op de Nürburgring
De naden tussen de panelen aan de achterkant zijn afgeplakt – screenshot uit de video van Statesidesupercars

Per gewijzigd onderdeel is de invloed op de rondetijd wellicht niet zo groot. Als je alleen de naden afplakt is de invloed misschien zelfs verwaarloosbaar. Maar alles bij elkaar opgeteld kan het een groot verschil maken, zeker op een circuit van meer dan 20 kilometer lang. Robert voegt er nog een extra overdenking aan toe. “Met zoveel zichtbaar gewijzigde onderdelen, ga ik me afvragen wat er onderhuids gewijzigd kan zijn. Denk aan ophanging en bodem-aerodynamica. Is dit echt een Huracán STO, of zitten er onderdelen van de SuperTrofeo raceauto in?”

Lamborghini vaker in opspraak

Het is niet de eerste keer dat Lamborghini’s Nürburgring rondetijden in opspraak komen. Lamborghini claimde in 2017 een nieuw baanrecord met de Huracán Performante. Vervolgens rezen er vragen op, omdat de bijbehorende video bewerkt leek. Lamborghini kwam met telemetrie-data van de betreffende ronde op de proppen. Daarbij volgde een uitleg over hypermoderne actieve aerodynamica. Dat suste de gemoederen van velen. Maar enkele critici twijfelden alsnog over de geclaimde tijd, vanwege het bandengebruik. Pirelli ontwikkelde namelijk een ‘slick’-achtige band, specifiek voor Lamborghini’s recordpoging.

Lamborghini Huracán Performante 2017
De Nürburgring rondetijden van de Lamborghini Huracán Performante zorgden eerder al voor opspraak

Wat gaat Lamborghini nu doen?

Lamborghini heeft vrijdag de Nürburgring afgehuurd om snelle rondetijden te zetten. De kans bestaat dat Lamborghini binnenkort een rondetijd claimt met de Húracan STO. Die moet dan uiteraard de eerdergenoemde Huracán Performante overtreffen. Wij weten in dat geval hoe de rondetijd tot stand is gekomen: op een oneerlijke manier. De testauto kwam immers niet overeen met het productiemodel.

Een andere mogelijkheid is dat we er niks meer van horen. Dan heeft het Lamborghini vooral een berg geld weggegooid door de Nürburgring af te huren om rondetijden te zetten. Daarnaast zullen de Italianen dan nogmaals naar de Duitse Eifel af moeten reizen, om een nieuwe recordpoging te doen.

Headerfoto: screenshot uit de video van CarSpyMedia

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *