Het Zweeds-Chinese Lynk & Co, opgericht in oktober 2016, maakte indruk door een nieuw model “autobezit”. Bij Lynk & Co spreekt men van een abonnement in plaats van direct bezit of lease, hoewel dit uiteraard ook opties zijn. Nu, bijna 8 jaar later maakt het bedrijf een interessante wending.

Verandering abonnement

Vanuit berijders van Lynk & co zelf komen er meldingen van een geüpdatete “terms and agreement” van het bedrijf. Bestuurders die eerder nog €550,- betaalde voor hun 01, gaan vanaf 12 april dit jaar ineens €650,- betalen! €100,- meer dus. Deze verhoging wordt automatisch toegepast en eerlijk gezegd ook niet netjes geformuleerd.

Andere veranderingen zijn als volgt. Mocht de auto te laat ingeleverd zijn komt daar een hogere boete bij. Dit gaat van €25,- naar €50,- het dubbele dus. Er komt een nieuwe “administratievergoeding” van €25,-. Dit in verband met de “schade afhandelingsvergoeding/eigen risico”. Als klapper op de vuurpijl laten gebruikers weten €100,- te moeten betalen wanneer zij niet het “zelfinspectieraport” ingevuld hebben bij inlevering van hun auto. Lynk & co werkt met een inschrijvingsvergoeding van €200,-. Dit alles telt natuurlijk flink op.

Gebruikers die het niet eens zijn met de verhoging hebben altijd de mogelijkheid bezwaar te maken. Ook wanneer dit niet aangeduid is. We hebben een melding ontvangen van een gebruiker die een “alternatieve oplossing” heeft gekregen. Deze happy Lynk & Co-er heeft een aanbod gekregen om de auto over te nemen en maandelijks af te betalen. Hierdoor wordt de abonnementhouder dus alsnog eigenaar van de auto.

Geschiedenis Lynk & co

Op de Volvo XC40 geïnspireerde Lynk & Co 01 is al een tijdje te verkrijgen direct van de fabrikant. Het hoofdkantoor ligt in Göteborg, Zweden. Sinds september 2020 is het Merk ook in Europa leverbaar.

Het abonnementsmodel dat Lynk & Co aanhoudt is tegenwoordig geen geheel onbekende meer. Onder andere Volvo en Porsche doen hier ook aan. De klant betaalt een vast bedrag per maand en krijgt daarvoor een nieuwe auto. Hierbij zijn dingen zoals verzekering, onderhoud en ook wegenbelasting inbegrepen. Het voordeel voor de klant zou moeten zijn dat men kan opzeggen wanneer hij dat wil, iets wat bij Lynk wel kan. Daarmee heb je dus wel de lusten, niet per se de lasten van autobezit hebben. Maandelijkse lasten verlagen? Dat kan! De auto mag volgens Lynk & Co gedeeld worden met vrienden of de Lynk & co community.

Wanneer je dit laatste doet huur je in feite een auto van een bestaande “eigenaar” van de auto. Deze mag binnen richtlijnen zelf bepalen wat er gevraagd wordt. Een voorbeeld van €12,- per dag wordt gegeven. Hier komt een borg bij van €100,- maar die krijgt men natuurlijk terug bij netjes inleveren van de auto.

Geruchtenmachine op volle gang

Simpel samengevat gebeurt het volgende binnen Lynk & co. De prijzen van een abonnement worden verhoogd en klanten krijgen aanbiedingen de auto’s te kopen. Wil Lynk & co van zijn auto’s af? Gaat Lynk & co stoppen met de abonnementen? Of zijn er toch andere dingen gaande? Zodra we hier meer antwoorden op krijgen leest u dit direct! Bent u gebruiker van een Lynk & co? Reageer dan! We zijn erg benieuwd naar uw ervaringen met het merk en deze huidige veranderingen. Gezien alle abonnementsprijzen voor de 01 naar 650,- gaan. wat doe je liever? Je oude 01 blijven rijden? Of inleveren voor een nieuwe? De auto is exact hetzelfde, alleen nieuw. Ook het maandbedrag zou precies hetzelfde zijn. Alleen is de km-stand dan 01. Onderstaande is de mail die een gebruiker gekregen heeft van Lynk & co. Uiteraard is vanwege privacy de naam onleesbaar gemaakt.

Categorieën

10 REACTIES
Reageren

  1. Romay Romp-Chris schreef:

    Wij rijden de Lynk & Co nu 2 jaar, in oktober 2023 is de oude omgeruild voor een hele nieuwe. Ook begonnen met € 500,- per maand. Wij hadden hiervoor de XC40 plug-in via Volvo Care toen we erachter kwamen dat dit ‘broertje’ goedkoper is in de maand plus meer actieradius. Feitelijk hadden we gezien het maandbedrag wat we nu gaan betalen de XC40 beter kunnen blijven rijden, praktisch hetzelfde maandbedrag plus qua looks een mooiere auto. De service van Lynk is slecht, een lekke band vervangen sturen ze je naar de volvo dealer dat kost je € 440,- per band. Daarmee kan je al 150 besparen door naar Profile te gaan die leveren dezelfde band. De auto is relatief duur om te rijden, wij rijden netjes maar de auto loopt zonder opladen toch snel 1 op 12. Actieradius accupakket is boven de 10 graden pas ideaal. Het aanbod wat je krijgt om de auto over te nemen is een lachtertje, ze staan voor 25k te koop en het goedkoopste aanbod is dat je onder aan de streep 33k betaald voor de over te nemen auto. Met een beetje geluk kan je hem nog over de 25k bij een aanbieder. Wij gaan de auto niet kopen, als je kijkt voor de prijzen waar ze voor worden aangeboden lijken ze heel snel in waarde te dalen. Er is heel veel aanbod en verwacht dat je er over een paar jaar niks meer voor krijgt. We hebben diverse opties vergeleken in Excel, de conclusie is dat de lynk en co onderaan de streep duurder is dan een benzine auto of mild-hybride. Wij gaan kijken voor de nieuwe VW tiguan of Skode Kodiaq met ruim 100km actieradius.

  2. Seminck Olivia schreef:

    Sinds twee jaar hebben we onze wagen, gestart aan 500€ nu vanaf april naar 600€ opslag van 20 %.
    Op onderhoud geweest in december vorig jaar en sindsdien hebben we geen navigatie meer.Volvo garage heeft een nieuwe boordcomputer besteld, na 4 maand is die er nog niet.
    Wij overwegen ons abonnement stop te zetten.
    Hoe jammer zo een mooi concept verprutsen door een slechte opvolging.
    Olivia Seminck

  3. Olivier Glas schreef:

    Ze doen het slim. Sinds september tijd ik een lynk naar volle tevredenheid. Om te laden investeerde ik 2K in een laadpaal. Dus als ik ga kijken naar een alternatief plugin hybride of volledig electrisch ben je al gauw minstens zoveel geld kwijt per maand, ongeacht of je koopt least of een abonnement neemt. De alternatieven zijn de afgelopen tijd ook flink duurder geworden. Erg sympathiek is het niet. Zeker niet als daar €50 voor de trekhaak nog bovenop blijft komen. Ik vind het een lastige keuze en twijfel enorm.

  4. EdMun schreef:

    Ik heb via de chat Lynk & co gesproken en de vraag gesteld over de koopprijs van de auto ook zonder de financiering mogelijk was. Dit zou het geval zijn; de auto is ook direct te betalen voor de aangeboden prijs. Echt niet gek als je het mij vraagt….

  5. Lynk insider schreef:

    Als Lynk&Co insider wil ik graag even delen.

    1: de 01 is niet geïnspireerd op de XC40 maar anders om. De Xc40 is na de 01 uitgebracht en gebaseerd op de 01.

    2: Lynk&C0 wilt alleen de 01 laten uitvloeien omdat het tijd wordt voor een nieuw model

    3: het is natuurlijk erg bitter dat prijzen omhoog gaan. Echter moeten we niet vergeten met zn allen dat er bakken met geld uitvliegen.. gereden schades zijn toren hoog. Ook het percentage total los autos is gigantisch. Ook is er ontzettend veel misbruik gemaakt. Mensen die een abonnement nemen voor korte periode voor vakantie bestemming en de auto terug inleveren met hoge km stand en voor een fix bedrag aan schade (als de auto al überhaupt terug komt) Ook de bekende over millage etc wat door een schrikbarende grote groep nooit betaald word. En openstaande betalingen wat nooit meer voldaan worden. Dan maar te zwijgen over gigantisch veel boetes wat door berijders nooit betaald worden. Helaas is het niet anders dat prijzen dan omhoog moeten. Het was natuurlijk fijn geweest voor iedereen als dit niet het geval had hoeven zijn

  6. Ben van Oost schreef:

    Ik rij inmiddels in mijn 2de Lynco . De nieuwste versie is op flink wat fronten een verbetering vind ik. Toen het voorstel kwam duidelijk gevraagd of de prijs gelijk bleef . Zwart op wit bevestiging 5 weken later kwam de verhoging . Het is een fijne goede wagen met alles erop en aan . Mocht in januari de prijs wederom hoger worden gaat hij er zeker uit .

  7. Ron Ridderhof schreef:

    Op het forum dat ik beheer op Facebook, hebben we gepeild enig gebleken dat vele onder ons de 01 gaat inleveren. Een enkeling is van plan hem over te nemen, maar omdat dat zo’n dure aanbieding is en je maandelijks idd 7 tot 8 honderd euro moet betalen, zullen de meeste met dit idee dit puntje bij paaltje niet doen.
    Ik zelf ben bijna drie jaar geleden begonnen met 500 euro pm en moet nu ook 650 neer gaan leggen en dat zal, wanneer de wegenbelasting omhoog gaat en ook doorberekend wordt naar de klant nog hoger worden.
    Ikzelf zal het abonnement ook beëindigen, wat voor mij een dubbele teleurstelling is. Ik had in die bijna drie jaar namelijk ruim 15.000 kilometers gespaard, om die de komende zomer in te kunnen zetten om de rondreis in Scandinavië te maken.
    Maar heb wel bijna drie jaar in een heerlijke auto gereden.

  8. Marcel schreef:

    WIj rijden nu een jaar in de auto en met plezier. De verhoging komt wel als verrassing. Nogal een stevige verhoging.
    De “overname” is in de vorm van een lening waarmee de auto wordt betaald. Rente van 8,49% wat belachelijk hoog is. Daarmee heb je eveneens een BKR registratie die in het normale contract niet aan de orde is.
    Daarnaast is in het normale contract de wegenbelasting en verzekering geregeld. Dat zal vermoed ik ook komen te vervallen, al is dat niet duidelijk gemaakt in de aanbieding. Dus reken daar maar € 150 per maand voor bovenop de aflossing. Onderhoud is dan ook voor eigen rekenening, nog eens € 100 per maand. Dus voor ongeveer € 500 kun je de auto kopen met geleend geld, plus nog eens € 250 voor onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Niet echt een deal.
    Ik vermoed dat de aanbieding ook zo gemaakt is om huidige abonnement eigenaars de hogere maandprijs te laten accpeteren. Of de auto in te leveren waarmee Lynkco hun eigendom kan verkopen aan dealers en daarmee hun investering in hun wagenpark kunnen liquideren.
    Problemen aan de horizon…?

  9. Sean schreef:

    Ik zit nu 9 maanden te wachten op de 01. Maar het gaat nu naar 12 tot 13 maanden duren. Met deze aankondiging overweeg ik om het maar te annuleren. Want zo aantrekkelijk is het dan niet meer. Zeker als ik hoor dat anderen hun auto kunnen inruilen.

  10. Jürgen Volder schreef:

    Ik heb nu bijna 2 jaar deze auto. Het zat er natuurlijk aan te komen dat het voor bestaande klanten ook omhoog zou gaan nadat eerder al de nieuwe klanten dit bedrag moesten gaan betalen. Ik twijfel wel of het nog interessant blijft om voor dit bedrag te blijven rijden. Ik heb ook het aanbod gehad om de auto te kopen, maar zoals ik dat nu lees kan dat alleen met financiering van ruim 8,5%. Dat is echt enorm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *