Lynk & Co driekwart boven

Het concept van delen is niet voor iedereen weggelegd. De mogelijkheid om even iets te kunnen lenen is echter wél voor iedereen aantrekkelijk. Een kolomboor voor de verbouwing of een ladder om de dakgoot schoon te kunnen maken bijvoorbeeld. Lynk & Co denkt dat de tijd rijp is om de automobiel daaraan toe te voegen. Voor een bedrag van 500 euro per maand is het voor iedereen mogelijk om een Lynk & Co 01 te gebruiken. Een aantrekkelijk aanbod voor een Plug-In hybride SUV, maar wel één met een onbekende reputatie.

Sterke puntenZwakke punten
+ Ruim interieur– Servicelocaties
+ Flinke elektrische actieradius– Opslaglocatie laadkabel
+ Goedkoop abonnement– Beperkte optielijst

Wat is de Lynk & Co 01?

Laten we beginnen met de hoofdvraag die iedereen zal stellen als je in een Lynk & Co 01 rijdt. Wat is nou precies een Lynk & Co? De fabrikant is ontstaan uit een samenwerking tussen Geely & Volvo met een focus op autobezit door middel van een abonnement. Het is ook mogelijk om een Lynk & Co 01 gewoon te kopen, voor 42.000 euro. Echter, is het abonnement van 500 euro per maand waar de meeste mensen gebruik van zullen maken.

Lynk & Co 01 bij de kade

Voor dit bedrag krijg je een Plug-in hybrid SUV van 4,51 meter dat op het platform staat van de Volvo XC40. De Lynk & Co 01 is echter groter en goedkoper dan zijn mede-Zweed. Het accupakket is met 17,6 kWh van een flink formaat en zorgt voor een volledig elektrisch bereik van 70 kilometer.

Tot nu toe allemaal scherpe en positieve aspecten dus, maar wacht er is nog meer! Voor 500 euro in de maand is de auto volledig verzekerd en mag je tot 1.250 kilometer per maand of 15.000 per jaar rijden. Wanneer de auto geserviced moet worden komt Lynk & Co de auto ophalen en weer terugbrengen naar de gewenste locatie. Een flinke verwennerij dus voor 500 euro.

Lynk & Co 01 achterlichten langs het water

Hoe rijdt het?

Vanaf het moment dat je instapt in de SUV kruipt er een gevoel van herkenbaarheid over je heen. Niet omdat de basis van Volvo op vele vlakken is overgenomen, maar vooral omdat alles zit waar je het verwacht. Het interieur is daarmee een mooie combinatie van overzichtelijk en opgeruimd, prettig. Zeker wanneer je vanuit de Lynk & Co club op het Rokin in Amsterdam dwars door de stad moet rijden in een auto waar je voor het eerst in zit, no pressure dus. Gelukkig assisteert de 01 met een uitstekend navigatiesysteem. Deze toont de navigatie op het 12,7 inch multimedia touchscreen, maar ook op het 12,3 inch bestuurder display.

Interieur Lynk & Co 01 en multimediaschermen

Dankzij het 17,6 kWh accupakket is de Lynk & Co in de stad volledig elektrisch te rijden. Door de regeneratieve remstand aan te zetten wint het systeem tevens energie terug. Dit werkt naar behoren maar het rempedaal is wel wat gevoelig als deze stand aan staat. Op de snelweg is dit gelukkig minder een probleem en zal de aandacht eerder gaan naar het feit dat je nog steeds elektrisch rondrijdt.

De claim van Lynk & Co dat er 70 kilometer volledig elektrisch gereden kan worden houdt ook stand op de snelweg. In de Power rijstand worden alle 261 pk van beide motoren omgezet in een 0-100 tijd van 8 seconden. Het motorblok produceert tijdens deze 8 seconden een verrassend grommend geluid. Leuk, maar de Lynk & Co 01 voelt zich veel meer op gemak in de Hybrid of Pure rijmodi.

Sterke punten

De buitenkant van de Lynk & Co 01 toont een goed geproportioneerde SUV met speelse trekjes. De lakkleur mag dan beperkt zijn tussen zwart of blauw, maar de lichtblauwe accenten doen de auto goed. In het interieur is de combinatie van two-tone stoelen en chrome accenten op het dashboard erg fraai. Aan design geen gemis dus, maar ook niet aan ruimte. Het is mogelijk om met twee volwassen mensen boven de 1,90 m achter elkaar te zitten. Indrukwekkend gezien het relatief compacte formaat van 4,51 m van de auto.

Het mag nogmaals gezegd worden dat de ergonomie van de SUV erg goed is. Het bestuurdersdisplay is overzichtelijk en tegelijk volledig aan te passen naar wens. Iets meer naar rechts gezien vinden we het multimediascherm, dat gemakkelijk te bereiken is vanuit de stoel. De climate control is zowel op het scherm als met een fysieke knop te bedienen. Een grote voordeel tegenover het systeem van Volvo. Er zit zelfs een hulpboekje verwerkt in de middenconsole voor extra informatie.

Het sterkste punt van de Lynk & Co 01 moet toch wel het abonnement zijn. De mogelijkheid om voor 500 euro in de maand een relatief luxe SUV te rijden is een scherpe aanbieding. Dat het abonnement ook nog eens maandelijks opzegbaar is, zal het ongetwijfeld nog aantrekkelijker maken.

Zwakke punten

Voor de prijs is het absoluut een goede deal, maar je zal wel iedere keer moeten uitleggen wat je nou precies rijdt. “Is het een Volvo? Nee, nou ja, soort van.” Ook is er geen officieel Lynk & Co dealer of garage. De 01 zal geserviced worden bij lokale servicepunten of bij de Volvo dealer.

Wanneer je de auto online of bij de Lynk & Co club in Amsterdam koopt, kan deze alleen afgehaald worden bij het CSP punt in Diemen. Er kan ook gekozen worden voor een thuisbrengservice, maar de gedachten dat je niet even langs kan gaan bij een traditionele dealer zal sommige mensen tegenhouden. Ook is het geen garantie dat je dezelfde auto weer terug krijgt als je het abonnement een maand of twee stopzet en vervolgens weer aanzet. Wij stelden de volgende vraag aan de vertegenwoordigers van Lynk & Co in Nederland: tot wat voor kilometerstanden worden de abbonement-auto’s gebruikt? Het antwoord dat wij kregen is dat dit per auto bekeken wordt, maar dat de auto in berispelijke staat afgeleverd wordt aan de volgende eigenaar. Het kan echter zomaar zijn dat je een 20.000 km auto inlevert, en twee maanden later er één van 80.000 km terug krijgt.

Ondanks dat de beenruimte zowel voor- als achterin uitstekend is en de bagageruimte met 466 liter niet klein is, blijft er geen handige ruimte over voor de laadkabels. Ook is de bagageruimte met de stoelen naar beneden in totaal 1213 liter. Dat is minder dan de kleinere Volvo XC40.

Lynk & Co bagageruimte is 390 liter

Uitrusting

Ons exemplaar is – zoals wel vaker gebeurt bij een testauto – voorzien van alle mogelijke opties. Echter, geldt dit voor iedere Lynk & Co 01 die de fabriek uitrolt. Er is een keuze uit de kleuren blauw of zwart (ga voor blauw) en een optionele trekhaak voor 910 euro. Oké, bijna alle opties zitten er dus standaard op. Maar voor 42.000 euro krijg je dus standaard een elektrisch panoramadak, elektrische achterklep en elektrische verstelbare stoel met geheugen setting. Vooral het panoramadak valt hier in positieve zin op omdat de opening behoorlijk groot is.

Het 12,7 inch multimediascherm is verwerkt in het dashboard in plaats van op het dashboard. Desondanks is het zicht naar het scherm nog goed genoeg zonder dat het afleidt tijdens het rijden. Apple Carplay en Android Auto zijn tevens beiden beschikbaar. Het opladen van een telefoon kan via een draadloos oplaad platform of met een USB of USB-C aansluiting. Hiervan zijn er twee voorin en twee achterin aanwezig.

Lynk & Co 01 bij de elektrische oplader

Conclusie Lynk & Co 01

Het concept van een maandabonnement voor een auto is absoluut interessant. Lynk & Co weet zich daarmee goed op te laten vallen in een zee van onbekende merken. De gedachten dat een auto slechts een gebruiksvoorwerp is, blijkt voor velen mensen te kloppen in het dagelijks leven. Het is een sober maar realistisch beeld dat de auto in hun ogen gelijk staat met een koelkast of wasmachine. Als een soort Royal Club reclame onder de voertuigen, “doe maar een frisje”.

Wat deze mensen krijgen, is echter wél een goede uitvoering van hun favoriete frisdrank. Er zit voldoende prik in om het interessant te houden en het is net even anders dan de rest, maar wel met een bekende smaak. Je moet er alleen niet vies van zijn als de ober is vergeten welk glas nou ook alweer van jou is.

Lynk & Co bij zonsondergang 3/4
Categorieën

3 REACTIES
Reageren

  1. Egbert zeef schreef:

    Mooi dat u dit heeft aangepast. Een paar dingen die ik niet goed belicht vind in dit artikel : De laadkabels kunnen netjes worden weggewerkt; de lynk & Co heeft een dubbele bodem. Qua opties is de link erg sterk behalve de kleur en je hebt dus geen keuzestress en de meeste auto’s in deze prijscategorie zijn dan slecht basis uitgevoerd. Nadeel : onhebbelijkheden in de software en die worden meer en meer opgelost. De robotstem van Frank is ook niet erg plezierig

  2. Danny Vleugel schreef:

    U heeft gelijk, de specificaties stonden verkeerd in het artikel. Het is inmiddels gewijzigd.

  3. Egbert zeef schreef:

    De inhoud van de kofferruimte is 466 liter en max 1213 liter waar komen jullie specificaties weg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *