Hong Guang MINI EV

In China zijn elektrische auto’s populairder dan hier. Dit bewijst ook de Hong Guang MINI EV, een klein elektrisch stadsautootje dat in China als warme broodjes over de toonbank vliegt. Zou een dergelijke auto ook iets voor Nederlandse consumenten zijn?

Enorm populair

De Hong Guang MINI EV is een product van autoproducent Wuling, die verschillende elektrische auto’s aanbiedt. Het bedrijf is een joint venture tussen enkele Chinese fabrikanten en het Amerikaanse General Motors (GM).

Naast de verschillende grote crossovers en SUVs is de MINI EV duidelijk een vreemde eend in de bijt. Toch blijkt het de meest populaire: eind juli kwam de auto op de markt en het liep direct storm. Ondanks dat de Hong Guang MINI EV pas een paar weken te koop is, zijn er al meer dan 50.000 bestellingen binnen.

Hong Guang MINI EV

De populariteit van de Hong Guang MINI EV heeft de producent blijkbaar ook verrast, want snel wordt de productiecapaciteit opgeschroefd. Aangezien Wuling binnenkort nog eens 100 extra verkooppunten gaat openen op drukke locaties (een werkwijze vergelijkbaar met die van Polestar), zal het nog niet gedaan zijn met de verkopen.

Groot van binnen

De Hong Guang MINI EV is blijkbaar precies de auto waar de Chinezen op zaten te wachten: een goedkope, kleine EV. Dit is niet zo heel gek als je de auto beter bekijkt. De auto doet ons denken aan een Fiat Panda. Misschien dat de Chinezen hier ook wel hun inspiratie opgedaan hebben.

Met een lengte van minder dan 3 meter is de Hong Guang MINI EV echter een stukje korter dan de Fiat Panda. Hij is ook iets smaller en lager. Trots meldt Wuling dat de auto klein van buiten, maar groot van binnen is. Hij biedt ruimte voor vier volwassenen en hun bagage. Met de achterbank neergeklapt ontstaat een laadruimte van maar liefst 741 liter, ook al heeft de auto wel een hoge tildrempel.

Hong Guang MINI EV

De afmetingen en het uiterlijk verraden al dat deze auto vooral bedoeld is voor in de stad. Met een elektrische motor die 27pk produceert verwacht je ook geen topprestaties. Toch haalt de Hong Guang MINI EV een snelheid van 100km/u, volgens de opgave van Wuling. Het bereik is 120 kilometer voor de basisuitvoering of een respectabele 170 kilometer voor de duurdere versie. Blijkbaar is dit ruim voldoende voor de Chinese kopers.

Goedkoop maar compleet

De populariteit van de Hong Guang MINI EV kan deels worden verklaard door de prijs: de goedkoopste versie is verkrijgbaar voor omgerekend iets meer dan 3.500 Euro. Dat is natuurlijk een ongekend lage prijs voor een volwaardige elektrische auto.

Denk hierbij niet dat de Hong Guang MINI EV een kaal, uitgekleed budgetautootje is, want voor die prijs is de auto best compleet uitgerust. Zo beschikt de MINI EV over ABS, elektronische remkrachtverdeler (EBD) en zelfs een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Ook is de MINI EV uitgerust met tweekleurige bekleding, parkeersensoren achter en ISOFIX voor de jonge gezinnen.

Hong Guang MINI EV interieur

Ook naar Nederland?

Volgens fabrikant Wuling is de auto uitgebreid getest op water- en stofdichtheid en zijn er maar liefst 16 veiligheidstests uitgevoerd. Of de Hong Guang MINI EV hiermee ook door Europese veiligheidstests komt, is niet bekend. Vooralsnog lijkt General Motors geen plannen te hebben de auto in Europa aan te bieden.

Toch zou de Hong Guang MINI EV een interessant alternatief kunnen zijn voor de traditionele stadsauto. Met zijn lage prijs biedt hij betaalbare elektrische mobiliteit voor mensen voor wie het huidige aanbod van elektrische auto’s boven budget is. In Nederland zou een dergelijke auto de start kunnen zijn van een grootschalige elektrificatie van het wagenpark.

De MG ZS EV, die we al uitgebreid getest hebben, bewijst dat Chinezen prima elektrische auto’s bouwen voor iedereen die een goed rijdende auto belangrijker vindt dan een perfecte afwerking. De verkoopcijfers in China laten zien dat consumenten zaten te wachten op de Hong Guang MINI EV; misschien geldt dit ook wel voor automobilisten in Nederland.

Categorieën