Conceptcars geven ons altijd een kijkje in de toekomst. Wat kunnen we verwachten qua nieuwe noviteiten, modellen en designrichting? Oftewel, wat zien we in de (nabije) toekomst terug in de nieuwste Dacia modellen. De Dacia Manifesto geeft ons een voorproefje.

achterkant Dacia Manifesto
welk automerk is dit? 😉

Het zal je misschien verbazen, maar Dacia is al 18 jaar onder ons. Heeft 7,5 miljoen auto’s verkocht en is het 3e grootste particuliere automerk van Europa. Van een merk dat het vroeger moest hebben van zijn value for money, airconditioning was destijds geen must. Naar een automerk dat nog steeds voor betaalbaarheid staat, maar naar de huidige trend ook voor milieuvriendelijk. Dacia vult zijn communicatie-uitspraken verder aan met outdoor, functioneel en robuust/duurzaam. Zeg functioneel stoer. Welke zaken zitten er allemaal op de Dacia Manifesto die je ook op toekomstige Dacia’s kunt verwachten?

veel aandacht voor de Manifesto

Waterproof slaapzak

Hetgeen we de laatste jaren al bij Dacia zagen lijkt een gouden zet. Het stoere uiterlijk van de Dacia Duster (rijtest) wordt voortgezet in de diverse anderen modellen. Zie bijvoorbeeld de nieuwe Jogger (rijtest), maar ook Sandero Stepway (rijtest) en Dacia Spring (rijtest). De wielkasten zijn allemaal voorzien van kunststof randen en zwart plastic dakrails. Al jaren een goedkope manier om een auto er stoerder uit te laten zien. Renault liet ons in 2002 al kennis maken met de Scenic RX4. Wat een paar zwarte en ongespoten wielkasten al niet kunnen doen voor het oog.

Maar daarnaast maakt het een auto ook daadwerkelijk goedkoper. Zwarte kunststof bumpers zijn goedkoper in productie omdat ze niet in lakkleur gespoten worden. Daardoor is de TCO (kosten tijdens gebruik) ook lager. Bij parkeerschade hoeft de bumper niet altijd gespoten te worden en eventuele vervanging is dus ook goedkoper. Het doel van Dacia is om op den duur 20% van al het plastic in een auto te voorzien van recycled plastic. Je ziet dit al terug bij de skid plate / beschermplaat van de Sandero Stepway. De conceptcar Dacia Bigster, waar wel een productiemodel van komt, is al sprake van veelvuldig gerecycled plastic.

concept car Dacia Bigster
concept car Dacia Bigster. Deze komt wél

De stoere karakter van veel nieuwe Dacia’s is merkbaar in de vierwielaandrijving (daar waar het bij de auto past), de grotere bodemvrijheid én de grote wielen. Maar daar waar veel SUV’s niet snel een modderbad nemen is dat niet wat Dacia voor ogen heeft. De auto kan het aan net als het interieur. Het interieur is namelijk volledig waterproof en dus schoon te maken met enkel water, of spuug. De afneembare stoelbekleding kan in een paar seconden omgetoverd worden tot slaapzak en de uitneembare accu kan zijn stroom ook terug leveren, bi-directioneel dus. Niet uitermate geschikt voor het opladen van een andere elektrische auto met ongeveer 2,3 kW, maar voor je outdooractiviteiten zoals elektrische pomp of bbq is het ideaal.  

Bring your Own Dri… Device

Uiteraard zullen we niet al deze zaken terugzien op nieuwe modellen, maar dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn voor de Bring your Own Device benadering. Waarom twee of drie schermen in het dashboard integreren als iedereen al met een scherm op zak loopt. Je smartphone, in dit geval een Samsung, kan gemakkelijk geïntegreerd worden in het dasboard en de boordcomputer (Media Control System). Dat gaat dus een stuk verder en is een stuk uitgebreider dan het gebruik van Android Auto of Apple Carplay. Echt een verlengstuk van de auto in plaats van een handige toevoeging zoals Android Auto.

interieur Dacia Manifesto
Van een concept car…
Media Control System in een Dacia
…in jouw Dacia

Niet nieuw

Het is soms lastig om met compleet nieuwe zaken te komen. De banden zonder lucht bijvoorbeeld onder de Manifesto. Deze werden eerder door Michelin gepresenteerd, maar van serieproductie is nog steeds geen sprake. En dat verwachten we ook niet in de nabije toekomst. Wil niet zeggen dat we het niet zouden willen…

banden Dacia Manifesto
geen lucht in de banden, maar door de banden

Dat kan niet gezegd worden voor de kurk in het dashboard. Dit zagen we wél eerder in een andere auto, namelijk bij onze duurtester de Mazda MX-30. Tja, Mazda is ooit begonnen als krukproducent. Zullen andere fabrikanten dit voorbeeld nu ook volgen?

rubber in het interieur Dacia Manifesto
kruk/rubber mengsel op het stuur en dashboard. Mooi!

In het land der blinden…

Wat we niet veel zien is de enkele koplamp. Dacia geeft netjes aan, waarom twee koplampen plaatsen als één voldoende is. De huidige LED technologie staat het wel toe om slechts één lamp te plaatsen. Maar als die ene lamp nu kapot gaat óf je vergeet hem mee te nemen? De koplamp is namelijk ook uitneembaar en kan dan gebruikt worden als oversized zaklamp.

enkele koplamp Dacia Manifesto
één (uitneembare) lamp is voldoende, aldus Dacia

State of Health check op afstand

Naast de Dacia Manifesto concept car gaf Dacia diverse workshops. Eén die ik persoonlijk interessant vond was de My Dacia app. Niet dat een auto-app direct interessant is, maar wel die ene functionaliteit die geboden wordt op de Dacia app. Dat is namelijk een State of Health (SoH) check. Deze check kun je via de app aanvragen. Toen ze dat zeiden, moest ik daar natuurlijk meer over weten.

SoH check My Dacia app
SoH certificaat opvragen via de app

Na de workshop heb ik Nicolas Gel, Connected Car Director bij Renault Group waar Dacia onder valt, om extra informatie gevraagd. Want een SoH check op afstand, dat kan toch niet? Toch wel, aldus Nicolas Gel. Hij gaf aan dat de elektrische Dacia Spring connected is, wat inhoudt dat hij telkens technische, geen persoonlijke!, informatie doorgeeft. Dacia slaat de data op van het aantal gereden kilometers, het aantal malen dat je AC en DC geladen hebt, de temperatuur van de accu etc. etc. Nogmaals benadrukt Gel dat Renault geen persoonlijke informatie opslaat zoals de locaties van het opladen. Op basis van de verzamelde data laat Dacia een nauwkeurig algoritme hierop los en kan het zeer secuur een State of Health certificaat uitdraaien van jouw Dacia. De kosten hiervoor zijn 49 euro per SoH-aanvraag. Binnen een paar minuten ontvang je dan je digitale certificaat die je bijvoorbeeld kunt gebruiken bij de particuliere verkoop van je elektrische Spring. Het is onderzocht, dus het is waar…, een gebruikte elektrische auto met een SoH certificaat is een paar honderd euro meer waard dan een EV zonder SoH-certificaat. Tja, je koopt een Dacia natuurlijk ook omdat hij zoveel value for money biedt, dus dan zou ik het wel weten.

Joeri van Dam voor de Dacia Manifesto
leuke en stoere concept car die Dacia Manifesto

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.