Wij waren benieuwd hoe een ‘State Of Health’ Rapport voor elektrische auto’s tot stand komt. Om daar meer over te weten te komen, brachten we een Hyundai KONA Electric (zie rijtest) bij Daan Kuipers. Hij is de eigenaar van DK Garagebedrijf; een zelfstandig autobedrijf waar regelmatig elektrische auto’s op de brug staan.

Hyundai KONA Electric op de brug, in garage
Hyundai KONA Electric op de brug bij DK Garagebedrijf

Wat is een State of Health check?

Met een ‘State of Health’ (SOH) check kun je aantonen hoe het staat met de gezondheid van een elektrische auto. Uit de resultaten van een SOH Rapport is op te maken hoe ver het accupakket gedegradeerd is. Alle batterijen verliezen na verloop van tijd immers capaciteit, vooral bij intensief gebruik en veelvuldig gebruik van snelladers. Verminderde accucapaciteit kan de prestaties en de actieradius van een elektrische auto beïnvloeden. Een SOH Rapport toont aan hoeveel procent van de batterij nog bruikbaar is om energie in op te slaan. De State Of Health check kan daarom ideaal zijn om de restwaarde van een EV nauwkeurig te bepalen. Als je zelf een SOH Rapport wilt laten maken, kun je je auto het best naar een gespecialiseerd autobedrijf brengen.

Garagemedewerker in opening voorportier Hyundai KONA Electric
De garagemedewerker verbindt de interface met de KONA Electric

SOH Check Hyundai KONA Electric

Voor de State Of Health check gebruikten wij een Hyundai KONA Electric met het grote (64 kWh) accupakket. Het populaire model heeft wat imagoschade opgelopen, vanwege de grote Hyundai-terugroepactie. Voor EV-rijders is een SOH rapport al interessant, maar voor KONA en IONIQ Electric-bezitters is het wellicht nog belangrijker om de gezondheid van het accupakket in de gaten te houden. Hyundai geeft 5 jaar garantie (zonder kilometerbeperking) op alle modellen en 8 jaar/160.000 km op de accupakketten. Het Zuid-Koreaanse automerk biedt overigens ook zelf de mogelijkheid aan om een Health Check te laten maken. Binnen de garantietijd is dat zelfs gratis. Wij kozen voor een SOH check bij een onafhankelijke partij.

Bij DK Garagebedrijf sta ik de autosleutel af aan de garagemedewerker. Hij rijdt de KONA Electric naar binnen om de auto in behandeling te nemen. Dat verloopt eigenlijk heel simpel: links onder het dashboard aan de bestuurderszijde zitten contactpunten om de auto uit te lezen. De garagist heeft een interface die aan vrijwel elke auto te verbinden is. Via die interface maakt hij connectie met de ‘Remote Diagnostics’-afdeling van EDGe Mobility. Zo kan de auto op afstand uitgelezen worden. Dat neemt wat tijd in beslag, maar na een paar koppen koffie kan ik weer terug naar het kantoor van DagelijksAuto.nl. Niet veel later verschijnt het SOH Rapport in de mailbox.

Resultaten

Resultaten State of Health Check Hyundai KONA Electric

Zoals hierboven af te lezen is, zit het met het accupakket van de betreffende auto nog helemaal goed. De State of Health is 100% bij deze Hyundai KONA Electric. Dat mochten we ook wel verwachten met een auto die nog geen 3000 kilometer heeft gereden. Maar er is meer informatie beschikbaar, zoals de State of Charge met het aantal malen snelladen. Op het moment dat de SOH check uitgevoerd werd, was de accu van de KONA 73% geladen. Hyundai maakt in de 64 kWh-varianten van de KONA Electric gebruik van een 356 Volt systeem. Het accupakket van de KONA Electric bestaat uit 294 accucellen die aan elkaar geschakeld. Uit het rapport kunnen we opmaken dat de celspanning 3,888 Volt bedraagt.

Tenslotte maakt het rapport duidelijk dat de nominale accucapaciteit overeenkomt met de cijfers die de Hyundai-importeur communiceert: 64 kWh. Dat is niet bij alle automerken het geval. Hyundai is er in ieder geval eerlijk over en communiceert de netto accucapaciteit.

Samsung device in de hand van garagist, State of Health check in proces
Via een internetverbinding staat de auto direct in contact met de ‘Remote Diagnostics’-afdeling van EDGe Mobility

Aan de andere kant van de lijn

Eerder al gingen we in gesprek met Ruud Beukers van EDGe Mobility, een bedrijf dat de autosector helpt met omscholen tot experts in elektrisch rijden. Beukers liet op locatie zien hoe zij op afstand auto’s kunnen uitlezen en storingen verhelpen. DK Garagebedrijf is een van de autobedrijven met het EDGe Mobility keurmerk. Het bezoek aan Daan Kuipers was dus dé kans om eens waar te nemen hoe het er aan de andere kant van de lijn aan toe gaat.

Met dank aan Hyundai Dealer Van der Heijden Uden

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *