In 2020 bracht Hyundai een geüpdatete versie van de KONA Electric op de markt. Hoe rijdt deze auto en wat zijn de voordelen ten opzichte van de vorige uitvoering? Lees het in de rijtest van de Hyundai KONA Electric Premium 64 kWh (2020).

SterktesZwaktes
Prijs/range verhoudingDodehoekdetectie
Standaard met 3-fasen laderFrunk ontbreekt
Verbeterde infotainmentBeenruimte achterin
Achterkant, achteraanzicht Hyundai KONA Electric EV, op steiger, Werelds aan het Strand
Voorkant vooraanzicht Hyundai KONA Electric EV, op steiger, Werelds aan het Strand

Wat is de Hyundai KONA Electric?

Vraag je een Portugees wat een KONA is, dan zal diegene je heel vreemd aankijken. In het Portugees klinkt het namelijk hetzelfde als ‘cona’, wat een Portugees scheldwoord is voor het vrouwelijke geslachtsdeel. In Portugal draagt de KONA dan ook een andere naam: Kauai. KONA is een directe verwijzing naar het meest westelijke district van Hawaï. De naamgeving “Kona” past bij Hyundais gewoonte om SUV’s naar een zonnige vakantiebestemming te vernoemen; denk ook aan de Hyundai Tucson, Santa Fe, Veracruz en Creta. Hyundai introduceerde de KONA in 2017. Een jaar later kwamen de productiemodellen op de markt, met onder andere een volledig elektrische versie. In 2020 kwam Hyundai met een geüpdatete versie van de KONA Electric – dat is de auto die we in deze rijtest aan de tand voelen.

Laadpunt, koplampunit KONA EV
Oplaadpunt hoog in de neus geplaatst: bij een laadpaal parkeren en de stekker aansluiten is super gemakkelijk
Voor/zijkant Hyundai KONA Electric, Kasteel Ruwenberg, fontein

Hoe rijdt het?

Eenmaal plaatsgenomen op de geperforeerde (warm en koud geventileerde) stoelen, valt meteen op dat de KONA Electric geen schakelpook of selectiehendel heeft. In plaats daarvan is er een ‘brug’ tussen de voorstoelen geplaatst, waar drukknoppen op zitten om de rijrichting te selecteren. Achter het stuur zitten wel flippers; daarmee stel je het regeneratieniveau van de batterij in. Druk je op de startknop, dan rijst er een Head-Up-Display uit het dashboard. Dit schermpje voorziet je van alle nodige rij-informatie, zonder dat je je ogen van het wegdek af hoeft te halen.

Stuurwiel, Hyundai logo, knopjes in interieur
Het interieur van de Hyundai KONA Electric
Verzilverde plastic knoppen, Hyundai KONA automaat
Geen schakelpook, maar knoppen om de rijrichting te selecteren
Oppervlak geperforeerde kunstleren stoel, ventilatiegaatjes,
Warm en koud geventileerde stoelen
knoppen op middenconsole, stoelverwarming, stoelverkoeling, drive mode, stuurverwarming, parkeersensoren

Zoals je van een EV mag verwachten, trekt de KONA vlot op en ligt hij lekker in de bochten. Dankzij het 64 kWh accupakket i.c.m. de elektromotor beschikt de KONA EV over een actieradius van 484 km (WLTP) en een vermogen van 150 kW (204 pk). Hij schiet van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden. Ter vergelijking: de instapversie van zijn benzinebroertje doet daar 12 volle seconden over.

Safety first

Naast vlot voelt het vooral veilig in de KONA Electric. Er zit Adaptive Cruise Control op, die zelfs bij de kortst ingestelde afstand nog veel ruimte bewaart tot medeweggebruikers vóór je. Andere auto’s beginnen vaak al te accelereren wanneer je de knipperlichten aan zet, maar de KONA stelt dat uit totdat je echt op de andere rijbaan bent en de auto zeker weet dat de weg vrij is.

Interieur Hyundai KONA Electric, stuur, head-up-display
Draadloos opladen, USB-poort in auto, opbergvak
Draadloos opladen

Lane Keeping Assist houdt je keurig binnen de lijntjes. De KONA gaat niet ‘zwalken’ bij gebruik van deze assistent. Je voelt duidelijk in het stuur dat de KONA zijn eigen weg kiest. Maar laat je het stuur los, dan vraagt hij wel om bevestiging. Op het display verschijnt een melding die je erop wijst dat je te allen tijde je handen aan het stuur moet houden. Negeer je die melding, dan schakelt de Hyundai na ongeveer een minuut alle rijhulpassistentie uit; blijf dus opletten!

Sterke punten

Waar de KONA Electric 64 kWh absoluut in uitblinkt is de grote actieradius voor relatief weinig geld. Met het 64 kWh accupakket biedt de elektrische KONA een rijbereik van 484 kilometer WLTP. Het is dan ook geen verrassing dat deze auto hoog staat in onze top 10 EV’s met de beste prijs/actieradius-verhouding.

Een belangrijk voordeel van de 2020 KONA Electric is dat deze altijd met een 11 kW 3-fase lader wordt uitgerust, ten opzichte van een 7,4 kW 1-fase lader in het 2018 model. Dat maakt de KONA een voor de hand liggende keuze voor mensen die veel kilometers maken. Je kunt je KONA dan sneller opladen thuis aan je wallbox, of bij je afspraak aan een semi-publieke laadpaal.

Voor/zijkant Hyundai KONA Electric, weerspiegeling waterplas, brouwersdam
Een vlakke waterplas nodigt altijd uit om kiekjes te maken
Achter/zijkant Hyundai KONA Electric, weerspiegeling waterplas, brouwersdam

Het vernieuwde Bluelink navigatie- en multimediasysteem werkt voortreffelijk. Hyundai heeft de fysieke knoppen nu onder het scherm geplaatst. Bij het 2018-model zaten die links en rechts naast het scherm. Hyundai heeft hiermee ruimte gecreëerd voor een 10.25” scherm. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden op het gebied van connectiviteit. Met het gebruik van de Hyundai Bluelink app kun je echt álles uit je EV halen. Het multimediasysteem heeft geen enkele moeite met het verstaan van gesproken aanwijzingen, zolang er maar netwerkverbinding is. Dankzij een eigen simkaart staat de KONA Electric altijd in verbinding met Bluelink; om je van live informatie te voorzien, zonder dat er data van je eigen bundel af gaat.

Zwakke punten

De veiligheidssystemen van de KONA zijn goed, maar de piepende dodehoekverklikker kan nogal op de zenuwen werken. Bovendien alarmeert hij soms onterecht. Wanneer je bijvoorbeeld op de derde rijbaan rijdt en een baan naar rechts wilt schuiven, dan piept de dodehoekverklikker ook als er nog een (vracht)auto op de eerste, meest rechter rijbaan rijdt. Terwijl er op dat moment op de middelste rijbaan gewoon ruimte is om in te voegen. Het voelt absoluut niet onveilig in de KONA Electric, maar de dodehoekverklikker kan nog wat verfijning gebruiken.

laadkabel in kofferbak
Geen frunk in de KONA Electric: je laadkabels moeten dus achterin

De KONA Electric is gebaseerd op een brandstofauto, wat betekent dat hij onder de ‘motorkap’ flink wat ruimte overhoudt. Een elektromotor is immers veel kleiner dan een brandstofmotor. Toch heeft Hyundai nog geen ‘frunk’ geïnstalleerd in het 2020 model, terwijl daar wel vraag naar is. Op het internet hebben we al verschillende aftermarket frunks gezien voor de KONA EV. Er zijn zelfs mensen die gewoon een plastic opbergdoos in het vooronder hebben gemonteerd. Het kán dus wel. Een frunk is eigenlijk een onmisbaar item in een EV.

De beenruimte achterin laat te wensen over. Passagiers op de achterbank kunnen hun voeten niet goed kwijt onder de voorstoelen. Voor kinderen is dit geen probleem, voor volwassenen kan de rit na verloop van tijd oncomfortabel worden. Mogelijk heeft dit probleem ook te maken met het feit dat de KONA in de basis geen ‘dedicated’ EV is. Hij deelt zijn basis met brandstofmodellen, waardoor er bij het ontwerpen nog niet echt rekening is gehouden met de plaatsing van het accupakket. Bij de KONA Electric zit het grootste deel van het accupakket onder de achterbank; een klein deel zit in de vloer verwerkt.

Rode auto, berg zand, duin, blauwe lucht

Conclusie rijtest Hyundai KONA Electric

De Hyundai KONA is een comfortabele EV die een groot rijbereik biedt voor relatief weinig geld. Het exemplaar in onze rijtest had een aanschafwaarde van 48.210 euro, maar de prijzen voor de KONA Electric 64 kWh beginnen al vanaf 41.595 euro. Dankzij de elektrische aandrijving is het een heel vlotte auto, maar toch voelt het te allen tijde veilig in de KONA. De auto waarschuwt voor allerlei potentiële gevaren, wat soms wel wat op de zenuwen kan werken. Maar daar wen je wel aan. Zolang de kinderen achterin nog geen 2 meter lang zijn, zal er niemand iets te klagen hebben als er een KONA EV op de oprit staat. Kortom; het is geen verrassing dat er al zo veel KONA Electrics verkocht zijn in Nederland, want het is gewoon een heel goede elektrische auto.

Categorieën

3 REACTIES
Reageren

  1. albert schreef:

    op onze liggen de Vredestein Quatrac pro (All Season) met een geluid van 72 dB, maken idd veel lawaai. De Michelin Cross Climate+, wel wat duurder, maar slechts 69 dB. Dat worden de volgende banden, ook All Season

  2. Joeri van Dam schreef:

    Mag ik vragen welk merk band je er onder hebt liggen? Dat is namelijk in grote mate bepalend voor het bandengeluid. Wij vonden het bandenlawaai niet overdreven aanwezig.

  3. W. Wempe schreef:

    In de test komt niet het tamelijk luide bandenlawaai aan de orde. Dat vind ik een minpunt van deze auto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *