Werkplaats AutoNiveau EDGe Mobility header

De overstap van rijden op fossiele brandstoffen naar rijden op elektriciteit is in volle gang. Van veel personenauto’s was al een hybride variant te krijgen, maar nu stijgt ook het aanbod van volledig elektrische modellen. In het klimaatakkoord is vastgesteld dat de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd moet zijn, ten opzichte van 1990. Een sleutelonderdeel daarvan is het voornemen van de overheid om brandstofmotoren te verbieden. Als dit wettelijk vast komt te liggen, brengt dat een enorme reorganisatie van de automobielsector met zich mee. En dat is waar Ruud Beukers met EDGe Mobility om de hoek komt kijken.

Ruud Beukers, Tesla Model S kofferbak, AutoNiveau EDGe Mobility
Ruud Beukers in de kofferbak van een Tesla Model S

Ruud Beukers, directeur van AutoNiveau en EDGe Mobility is helemaal niet rouwig om de voornemens van de overheid. “Waarom zou je nog investeren in verouderde techniek, als het op een nieuwe manier beter kan?” Met EDGe Mobility biedt Beukers een helpende hand aan autobedrijven die nog tekort schieten in kennis en ervaring met het onderhoud van elektrische auto’s. Ik ontmoet hem in het gebouw van AutoNiveau en EDGe Mobility, op zo’n 3 kilometer afstand van het Amsterdamse havengebied waar al tienduizenden Tesla’s voet op de Nederlandse bodem zetten.

Auto uitlezen op afstand

Beukers geeft een korte rondleiding door het pand. We lopen van zijn kantoortje naar de naastgelegen helpdeskruimte. Ruud haalt een koffer tevoorschijn en klapt hem open: “Wat wij doen, is het ondersteunen van autobedrijven, middels trainingen en een helpdesk. Om goede hulp op afstand mogelijk te maken met ‘Remote Diagnostics’, bieden we deze interfaces aan,” zegt hij, wijzend op een tabletschermpje met een stekker eraan vast. “Onze klanten zijn voornamelijk autobedrijven, die met deze interface alle auto’s kunnen uitlezen. De garagemedewerker maakt via Wi-Fi een verbinding met onze afdeling ‘Remote Diagnostics’, zodat wij hier ter plekke kunnen meekijken om technische storingen te verhelpen bij de betreffende auto.”

De Remote Diagnostics ruimte van EDGe Mobility Helpdesk
De ‘Remote Diagnostics’ helpdesk van EDGe Mobility

Afhankelijk van het soort en type, zijn er verschillende stekkers nodig. Die zijn allemaal te vinden in de helpdeskruimte. Via twee diagnosecentra assisteert een aantal medewerkers de klanten op afstand. Centraal in de ruimte hangt een groot beeldscherm met de planning: er moeten deze ochtend allerlei technische storingen worden verholpen bij een stuk of zes auto’s.

Bedrijfsscholing voor automobielsector

Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt snel. Door de jaren heen zijn er in totaal 85.537 Tesla’s verkocht in Nederland; maar er zijn maar acht Tesla dealers en elf Tesla Service Centers. “Voor het onderhoud van je Tesla wil je natuurlijk ook gewoon bij de reguliere garage terecht kunnen. Maar de techniek van elektromotoren en batterijen is heel anders dan de techniek in brandstofauto’s.” AutoNiveau helpt autobedrijven bij het omscholen van specialisten in de automobielsector. “Het gaat daarbij niet alleen om technici, maar ook serviceadviseurs en verkopers. Hier beneden hebben we twee educatieruimtes voor de theorielessen.” Ruud tikt even op de ruit en glimlacht naar een van de experts die op dat moment een online cursus geeft.

Opel Ampera, gestript, hybridetechniek en motor
Hybridetechniek in de Opel Ampera

Gestripte Tesla Model S

Maar er zijn ook fysieke trainingen in de werkplaats met voorbeeldauto’s. Hier staan een aantal ‘opengewerkte’ auto’s; elektrische auto’s zoals een BMW i3 en een Tesla Model S, maar ook half elektrische auto’s zoals de Opel Ampera en wat brandstofauto’s. De techniek is in elke auto weer net iets anders. Onder andere de motorruimtes zijn helemaal aangepast om de werking ervan zo veel mogelijk zichtbaar te maken. Zo zie je bijvoorbeeld in een oogopslag hoe groot de accupakketten van een Tesla Model S zijn, en dat de BMW i3 (zie rijtest) maar een piepklein elektromotortje heeft bij de achterwielen.

Het accupakket van een Tesla Model S zonder achterbank
Deze Tesla Model S is opengewerkt…
Gestripte Tesla Model S zonder achterbank, accupakket en overbrenging zichtbaar gemaakt, door EDGe Mobility
…om de techniek van het accupakket en de overbrenging inzichtelijk te maken.

EDGe Mobility keurmerk

EDGe Mobility bestaat sinds 2019. “Vanaf het moment dat elektrisch rijden enorm ging groeien in Nederland, dachten we: hier moeten we iets mee doen.” EDGe Mobility heeft zich vanaf dat moment vol ingezet op het specialiseren in de techniek van elektromotoren en accu’s. Zo kan EDGe Mobility met haar expertise in onderhoud hun klanten optimaal ondersteunen (op afstand) en helpen bij het omvormen van garagebedrijven. Daarbij biedt EDGe Mobility een keurmerk aan, zodat autobedrijven hun kwalificaties kunnen aantonen.

De werkplaats/praktijkruimte EDGe Mobility en AutoNiveau
Beukers’ kantoor biedt uitzicht op de werkplaats/praktijkruimte

Heel Nederland Elektrisch

“Voor Nederland is elektrisch rijden dé oplossing,” stelt Ruud. Hij rijdt zelf een Tesla Model S. “Een personenauto staat 95% van de tijd stil.” Bovendien hoeft een Nederlander vrijwel nooit grote afstanden af te leggen voor woon-werkverkeer. Dat zijn dingen die elektrisch rijden uitermate geschikt maakt voor Nederland. Op het moment dat een auto stil staat, zou je die kunnen opladen. “Hoe het voor andere landen gaat werken, weet ik nog niet.”

Gestripte Tesla Model S, de elektromotor is goed zichtbaar gemaakt, door het drukvat van de luchtvering verder naar voren te plaatsen
EDGe Mobility verplaatste het drukvat van de luchtvering om de techniek van de gestripte Model S beter zichtbaar te maken

Vrachtwagens op waterstof

“Mijn verwachting is dat het aanbod in waterstofauto’s ook gaat groeien. Met name voor vrachtwagens: die moeten constant grote afstanden kunnen afleggen.” Daarvoor biedt waterstof betere mogelijkheden: de accu’s zijn kleiner, de ranges groter en de laadtijd korter. Toch kun je met een elektrische auto ook prima op vakantie: “Met mijn Tesla maak ik de eerste stop als ik over de Duitse grens ben, de tweede stop in Zuid-Duitsland en bij de derde stop ben ik al in Oostenrijk. Grote afstanden afleggen met een elektrische auto is niet onmogelijk, je moet alleen je trip op een andere manier plannen.”

Hyundai Ioniq Hybrid, motorruimte, engine bay, doorzichtige motor
Doorzichtige motor in de Hyundai Ioniq Hybrid

Energienetwerk balanceren met bidirectioneel laden

Een elektrische auto volstoppen met energie uit kolencentrales is natuurlijk niet de juiste oplossing voor het behalen van de wereldwijde CO2-doelstellingen. Groene stroom maakt een elektrische auto pas echt ‘emissievrij’. Maar het probleem van zon en wind is dat ze niet garant staan voor een constante energiestroom. Om energietoevoer te balanceren en optimaal gebruik te kunnen maken van duurzame energie, moeten we nog een aantal dingen finetunen. “Mijn Tesla laadt al op met de energie uit de zonnepanelen op mijn huis. Maar daar houdt het nog niet op; de accu van de Tesla kan namelijk dienen als opslag voor de stroom die je in huis verbruikt. Dit noem je bidirectioneel laden.”

Om de elektrische auto ‘slimmer’ te maken, is nog wel wat softwareontwikkeling nodig. “Als mijn auto op de hoogte is van mijn werkschema, dan weet hij precies hoeveel stroom er in de accu moet blijven. Voor de zekerheid voeg je een marge van 30 procent toe.” Met zulke technologische ontwikkelingen kunnen we serieuze stappen maken voor de toekomst. Nederland moet worden klaargestoomd voor elektrisch rijden op grote schaal, zodat we het doel van de CO2-reductieplannen kunnen behalen. Ruud Beukers draagt met de expertise van AutoNiveau en EDGe Mobility een steentje bij aan dat proces.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *