Daar zijn we dan, mét een nieuwe Dacia! Ik ben zelf groot fan van het Roemeens-Franse budgetmerk, wij als dagelijksauto.nl ook. De Dacia Jogger is de goedkoopste zevenzitter op de markt en is ook van alle markten thuis. Goedkoop en gewoon een goede koop, dat is wat de Jogger is. Maar, wat voor auto is het dan precies?

SterktesZwaktes
+ Ruig en robuust (zij-uitlaat!)– Turbolag
+ Zevenzitter– Hoedenplankproblematiek
+ Praktisch en simpel– Afwerking hendeltje

Wat is de Dacia Jogger?

De Dacia Jogger is de goedkoopste zevenzitter die men op dit moment kan aanschaffen. Het is een combinatie tussen een cross-over en een stationwagen. Dit zorgt dus voor the best of both worlds. Een relatief hoge instap en rijpositie, plastic stootbumpers rondom maar ook veel laadruimte. Technisch gezien is de Jogger tot aan de achterkant van de voordeuren gewoon een Sandero. Maar, dat is niet stom, dat is slim. De Sandero is namelijk een goede auto, dus waarom zou je een winnend recept veranderen?

Zoals ik net al zei (let u op?) is de voorkant van de Dacia Jogger gewoon een Dacia Sandero. Nogmaals, dat is helemaal goed. Het ontwerp is simpel maar daadkrachtig en past goed bij het robuuste Dacia-imago. De achterkant vinden wij interessanter dan de voorkant. Het ontwerp is anders en uniek, al toont het wat designelementen van Volvo. De achterlichten zijn cool en interessant en de algehele achterzijde is mooi vormgegeven.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7-zits. Als we deze naam gaan ontcijferen kunnen we zien dat de Jogger wordt voortgesleept door een motor met 110 pk. Deze paarden komen voort uit een 1.0 driecilinder met turbo. De motor in combinatie met de handgeschakelde zesbak voelt fijn. Onze uitvoering is de Extreme, deze optie geeft wat ruigere looks en meer plastic delen aan de buitenzijde. Wij haalde ongeveer 1 op 16 met de Jogger.

Hoe rijdt hij?

Als je aan komt lopen, gaan de deuren automatisch van hun slot. Als je gaat zitten op de guitig gekleurde stoelen, voel je dat het interieur goedkoop is. Dit klinkt als een negatief punt, maar dat is het niet. Je koopt namelijk een Dacia omdat ze basaal en goedkoop zijn. Daarnaast is het interieur gewoon erg goed en voelt het fijn. Het interieur zal Dacia-affectionado’s bekend voorkomen, zo ook de kleurstelling. De driecilinder pruttelpot klinkt wat ruig, maar dat vinden wij leuk. Ook hoor je de turbo goed. De auto klinkt erg stoer door de ZIJ-UITLAAT. Jaja, dat leest u goed, de Dacia Jogger heeft een supervette, stoere uitlaat aan de zijkant. Alleen daarom zouden wij hem al kopen.

De motor is sterk maar reageert helaas wat laat op je gasbewegingen. Dit komt omdat de turbo wat langzaam is, hierover later meer. De schakelbak is gewoon goed, soepel en prettig. De combinatie van een dikke pookknop en een kort pookje zorgen voor een sportauto gevoel. De vering van de Dacia Jogger is zacht en comfortabel. Het voelt als een alleskunner. Ook het sturen voelt soepel. Eigenlijk rijdt hij gewoon erg goed.

Sterke punten

Het nieuwe verkooppunt van Dacia is dat zij robuuste en sterke auto’s bouwen die no-nonsense zijn. Dit is ook een echt pluspunt van de Dacia Jogger. De Jogger is lekker robuust en lijkt klaar om de wereld aan te gaan. De plastic stootdelen aan de buitenkant zorgen voor een prettig gevoel tijdens het trotseren van de (urban) jungle. De ingebouwde dakrails zijn een prettige bijkomstigheid voor de vakantiegangers onder ons. Daarnaast is het gewoon een auto zonder poespas. Minder poespas, minder dingen die kapot kunnen gaan. Ideaal.

Dan natuurlijk de olifant in de kamer. De Dacia Jogger is een zevenzitter. Niet zomaar een zevenzitter, de goedkoopste. Als ik mijn research goed heb uitgevoerd, is de zevenzitter die na de Jogger het goedkoopste is, de BMW 2-serie. Dat is even een stapje omhoog. Met de laatste zitrij omhoog, is de bagageruimte niet spetterend, namelijk 160 liter. Maar, wanneer je die achterste stoelen wegklapt, heb je een enorme 708 liter tot je beschikking. Helemaal gek geworden? Haal dan de achterste rij er gewoon uit en klap de middelste rij ook naar beneden. Pats 1819 liter bagageruimte. Inladen die gave mergpijpkoe die je langs de weg zag staan, die is van jou.

De Dacia Jogger is makkelijk, praktisch en simpel. Het is een stationwagen met hoge instap, zeven stoelen, en een mogelijkheid tot enorm veel bagageruimte. Niet alleen daarom is hij praktisch, maar ook omdat hij zo gemakkelijk in het gebruik is. Alles is logisch. De knopjes werken hoe ze moeten werken en zitten waar ze moeten zitten. De stoelen zijn makkelijk wegklapbaar en zelfs makkelijk verwijderbaar door hun lage gewicht. Simpele motor, simpele zesbak, ingebouwde dakrails, veel bagageruimte. Moet ik nog doorgaan?

Zwakke punten

Dan, er is ook slecht nieuws. Maar, niet zo veel hoor, maakt u zich niet druk. De motor van de Dacia Jogger wordt geholpen door een gezellige turbo. Deze turbo is alleen nogal traag van begrip. Dit zorgt ervoor dat het soms drie tot vijf werkweken duurt voordat de auto daadwerkelijk sneller gaat nadat je het gaspedaal hebt ingetrapt. Dit is normaliter niet heel erg, maar het is wel vervelend. Ik wil gewoon asociaal kunnen invoegen, Dacia.

Bij uw Dacia Jogger krijgt u een hoedenplank. Hiermee bedoel ik het alom bekende horizontale rolgordijn wat vaak in auto’s van nu zit.  Deze is gemonteerd tussen zitrij twee en drie in en is ook te verwijderen. Maar, stelt u zich even voor dat u een kinderfeestje organiseert en iedereen moet thuisbrengen. Dan moet ik natuurlijk de achterste twee stoelen opklappen. Maar, u moet ook de hoedenplank even weghalen want anders zitten Isabel en Dustin met hun gezicht tegen een kunststof staaf. Dat doet u dan, vanzelfsprekend. U wil hem even opbergen in de auto, dan vergeet u hem namelijk niet. Nou, lekker puh. Dat gaat lekker niet. De hoedenplank past nauwelijks ergens comfortabel in de Jogger. Met een beetje gefriemel krijg je hem nog achterin, maar vrolijk worden we er niet van. In de garage dan maar, tot over acht maanden.

Dit volgende punt is klein, maar van belang. Het gaat namelijk over de afwerking van het hendeltje achter het stuur. Het hendeltje is de bediening van de muziek voor de bestuurder. Hij zit als sinds het jaar nul op dezelfde plek bij Dacia’s, zo ook bij de Jogger. Dit hendeltje is gemaakt van s ’werelds goedkoopste plastic zonder afwerking. Dit was ook het geval bij de Sandero. Als Dacia nou een paar extra centen per auto uitgeeft aan dat hendeltje, wordt de wereld een stukje beter.

Uitrusting

De Dacia Jogger kent de opties die u gewend bent. Ons testmodel heeft de optionele Brun Terracotta laklaag, navigatie en extreme pack. De Jogger die wij mochten rijden had als standaarduitrusting dual zone airco, een scherm, dab+ radio en smartphone integratie. Ook had hij standaard stoelverwarming en dodehoeksensoren. Helemaal fijn. Meer heb je ook niet nodig, zou ik zeggen.

Conclusie rijtest Dacia Jogger

De Dacia Jogger is een nuttige, praktische, handige en simpele combinatie tussen een stationwagen en een cross-over. Hij is veelzijdig inzetbaar, vooral met de keuze tussen zeven zitplaatsen en een hele bubs aan laadruimte. De motor is prettig al is de turbo wat langzaam. De Jogger is stoer en heeft een zij-uitlaat. Het is alleen wel jammer dat u de hoedenplank gaat kwijtraken, maar ach.

De Dacia Jogger is verkrijgbaar vanaf 22.550,- euro. Onze auto kost, ietsje meer, namelijk 25.740,- euro.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.