Vroeger, toen Dacia net haar gezicht liet zien in ons kleine kikkerlandje, werd het merk een beetje geridiculiseerd om het feit dat ze zulke goedkope basis-auto’s maakten. Maar, Dacia is nu meer dan dat. Het merk maakt steeds meer modellen, zoals deze Dacia Sandero Stepway. Daarnaast wordt de optielijst voor elke auto steeds weer een beetje langer. Maar, goedkoop zijn ze nog steeds. En, zoals met veel dingen, kan je het zo gek maken als je zelf wil.

SterktesZwaktes
+ Prijs– Vastlopen navigatiesysteem
+ Goede kwaliteit scherm– Start-stop systeem
+ Karaktervol– Haperen bij opstarten

Wat is de Dacia Sandero Stepway?

De Dacia Sandero Stepway is een hatchback die knipoogt naar het cross-over segment. In tegenstelling tot de oude Sandero is deze iteratie wat forser. De auto heeft meer body en een duidelijke aanwezigheid op de weg. De off-road georiënteerde details, zoals de Stepway dakrails en de plastic bumper- en spatbordranden maken de look van de Sandero Stepway af.

De Dacia Sandero Stepway heeft off-road details
De Dacia Sandero Stepway heeft off-road details
De Dacia Sandero Stepway heeft off-road details – Foto’s door Sem Berger

Qua looks zit het goed met de Sandero. De auto ziet er goed afgewerkt uit en volgt erg goed de nieuwe designtaal van Dacia. De aardkleuren, geometrische vormen en het meer hoekige design komen goed terug. Het enige wat we nog missen is het nieuwe logo, maar dat komt nog. De Dacia benaming in de voor- en achterlichten is een leuk detail.

Het formaat van de Sandero komt prima overeen met het gemiddelde formaat voor een auto uit het segment waar hij voor bedoeld is. Zelf vinden wij het een erg vergelijkbare auto met de Citroën C3, qua formaat althans. De interieurruimte is prima voor een auto uit dit segment, de kofferbak is verrassend ruim. Het is geen familieauto voor vier volwassenen, maar je kan er prima mee op pad met je ouders, buren of andere (on)bekenden.

De uitvoering die wij hebben meegekregen, is de Dacia Sandero Stepway TCe 90 GPF Comfort. Een hele mond vol, maar het komt neer op een topuitvoering van de Sandero Stepway. De krachtbron van onze testauto is een driecilinder van één liter. Zoals de ‘90’ in de uitvoeringnaam doet vermoeden, levert de motor in onze uitvoering 91 pk…. Wij weten het ook niet.

De Daciabenaming in de voor- en achterlichten zijn een leuk detail
De Daciabenaming in de voor- en achterlichten zijn een leuk detail
De Dacia badges in de voor- en achterlichten zijn een leuk detail – Foto’s door Sem Berger

Hoe rijdt hij?

De driecilinder van de Sandero heeft genoeg oempf om de auto vrij rap te laten bewegen. De driecilinder bromt lekker en de turbo is af en toe goed te horen, dit is een guitig detail. Het koppel is vrij laag in de toeren al beschikbaar. Hoog in de toeren wordt het meer geluid dan beweging. Maar, gelukkig heb je dan ook zes versnellingen om ervoor te zorgen dat je altijd lekker in de koppelrange zit.

Op het gebied van vering is de Dacia Sandero Stepway een beetje een stuiterbal. Als je op een normale weg rijdt, is er niks aan de hand. Maar, mocht je terecht zijn gekomen in een uitrit-, woonerf- en drempelbeladen VINEX-wijk, dan word je een klein beetje door elkaar geschud. Verder rijdt de auto comfortabel.

Vanuit de Dacia Sandero Stepway kan je goed naar de buitenwereld kijken. Je zit vrij hoog en het glaswerk bied voldoende zicht. Er zijn ook optionele dodehoekindicatoren aanwezig in de spiegels. Deze werken alleen niet altijd mee, als het bijvoorbeeld hard regent, gaan ze wel eens ten onrechte aan. De Sandero stuurt prettig. Het stuurwerk is licht en accuraat, dit maakt het rijden makkelijk.

De versnellingsbak van onze Stepway was een handgeschakelde zesbak. De pook is echt prettig vast te houden, al is de knop wat groot. De bak gaat makkelijk en soepel in elke versnelling. De koppeling is soms wat moeilijk om elegant te opereren, maar dit komt waarschijnlijk door de kleine driecilinder.

De tellerbak van de Dacia Sandero Stepway
De tellerbak van de Dacia Sandero Stepway – Foto’s door Sem Berger

Sterke punten

Het belangrijkste pluspunt van de Sandero is de prijs. Net zoals elk ander Dacia model kan je de Sandero kopen voor een extreem lage instapprijs, van zo’n 13.000 euro in het geval van de Sandero. Het model wat wij hadden kost rond de 20.000. Maar, dit betekent nog steeds dat je een basis-Sandero én ons testmodel kan kopen voor de prijs van één Renault Captur… Wij weten wel wat wij zouden kiezen.

Voor de prijs kan je niet veel verwachten, maar toch is onze verwachting ver overtroffen. In tegenstelling tot het scherm van de Renault Captur, die niet alleen van dezelfde autogroep komt, maar ook nog eens stukken duurder is, is het scherm in de Sandero ronduit geweldig te noemen.

Het infotainmentscherm van de Sandero Stepway
Het infotainmentscherm van de Sandero Stepway – Foto’s door Sem Berger

Daarnaast voelt alles prima aan. Het dashboard laat ons design zien en kwaliteit voelen, vooral de knoppen en de details voelen prettig en luxe aan. Er is veel plastic en de stoelen zijn waarschijnlijk niet duur, maar alles ziet er prima uit, zeker voor deze prijsklasse.

Qua ruimte zit het in de Dacia Sandero Stepway goed. Je kan met vier volwassenen rondrijden zonder problemen, zolang je niet op vakantie wilt naar Oostenrijk. Volwassenen passen achterin, maar er zijn geen zeeën van ruimte.

Waar er wél zeeën van zijn, is karakter. Sowieso vinden wij bij Dagelijksauto.nl de Dacia line-up grappig, speels en anders. Vooral omdat het allemaal zo simpel en goedkoop is, trekt het ons aan. Maar, de Sandero Stepway is een schepje erbovenop. De auto oogt stoer en met zijn off-road details en metallic oranje kleur springt hij er echt uit.

De bromtolgeluiden vanuit de motorruimte voegen toe aan het speelse en ondeugende karakter van de Dacia Sandero Stepway. Ook het interieur speelt mee: een beetje oranje hier en een leuk stofje daar maken veel goed.

Dacia Sandero Stepway interieur
Het interieur van de Dacia Sandero Stepway
Het interieur van de Dacia Sandero Stepway – Foto’s door Sem Berger

Zwakke punten

Iets wat helaas wel heeft geleden onder de lage prijs van de Sandero is het navigatiesysteem. Het werkt prima, brengt je waar je heen wilt en ziet er goed uit. Maar, dit alles alleen als het niet vastloopt. Het vastlopen van het navigatiesysteem is niet Sandero-eigen, andere Dacia’s kennen dit probleem ook.

De Stepway is uitgerust met een start-stop systeem, net als veel auto’s tegenwoordig. Dit systeem werkte prima, wanneer we stopten, stopte de Dacia en wanneer wij wilde gaan, ging hij ook weer aan. Wat wel vervelend was, was dat telkens als wij de auto parkeerde de auto uit ging door het start-stop systeem. Dit is op zichzelf geen probleem, maar het is wel vervelend dat hij daarna weer snel aanschiet, net als we de auto uit willen zetten. Dit lijkt ons niet de bedoeling en daarnaast ook niet super goed voor de motor.

Wat wij ook merkten, is dat de auto bij een koude start soms erg veel hapert. Als wij in de ochtend instapten in de Dacia Sandero, startte de auto prima en klonk hij goed. Hij is dan natuurlijk koud, maar andere auto’s zijn ook koud, dus dat moet niks betekenen. Als we dan gaan rijden, houdt hij een beetje in, daarnaast hapert hij soms enorm bij het opschakelen, wat zorgt voor een ruk naar voren. Vervelend, vooral vroeg in de morgen.

Het gezicht van de Sandero Stepway is hoekig en uitdagend
Het gezicht van de Sandero Stepway is hoekig en uitdagend – Foto’s door Sem Berger

Uitrusting

Terwijl Dacia natuurlijk bekend staat om hun simpliciteit en goedkope auto’s, heeft de Dacia Sandero Stepway toch wat standaard uitrusting. Standaard krijg je op een Sandero Stepway mistlampen aan de voorzijde, elektronisch geregelde airconditioning en parkeersensoren achter met sonische weergave. Ook het scherm zit standaard inbegrepen bij de Comfort uitvoering, alleen dan zonder navigatie.

Als opties hadden wij op onze uitvoering een in hoogte verstelbare laadvloer. Daarnaast beschikte ons model over de optionele navigatie, Pack Assist en Pack Easy. Pack Assist voegt ook parkeersensoren vóór toe in combinatie met een achteruitrijcamera en dodehoekwaarschuwing in de spiegels. Pack Easy geeft ons een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een elektrische handrem met auto-hold, de platte sleutel met automatisch op- en van slot gaan bij het aan- of weglopen, een middenconsole met armsteun én een benzinedop zonder sleutel. Dit zijn ook meteen alle opties, wij hadden dus hét topmodel Dacia Sandero Stepway.

De klimaatknoppen van de Sandero Stepway
De klimaatknoppen van de Sandero Stepway – Foto’s door Sem Berger

Conclusie rijtest Dacia Sandero Stepway

De Dacia Sandero Stepway is een robuuste, karakteristieke en goedkope hatchback met off-road tintjes. De auto geeft je simpliciteit en gebruikersvriendelijkheid voor een zacht prijsje. Er is genoeg ruimte voor vier volwassenen en al hun spullen, maar het is geen met-je-familie-op-vakantie-auto. De auto oogt leuk en speels en zo rijdt hij ook. Het is geen luxeboot zonder kleine foutjes, maar daar is de prijs ook naar. Al met al zijn wij erg verrast over de Dacia Sandero Stepway.

De Dacia Sandero is verkrijgbaar vanaf 13.665,- euro, de Sandero Stepway koopt u vanaf 16.795,- euro. Onze auto was een topmodel met alle opties, deze kostte 20.140,- piek.

De foto’s in deze rijtest zijn gemaakt door Sem Berger (Instagram: semberger_).

Stepway details
Stepway details
Stepway details – Foto’s door Sem Berger

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *