De Citroën C3 is eigenwijs gestyled

In een wereld waar veel auto’s zakelijk en grijs zijn, brengt de Citroën C3 leven in de brouwerij. Felle kleuren, kekke stickers en een uniek design maken de C3. Maar is het ook een goede auto? Voor het antwoord op die vraag bent u op de goede plek.

SterktesZwaktes
+ Comfortabel– Telefoonprobleem
+ Hoge kwaliteit– Bediening climate-control
+ Competente motor– Automaat

Wat is de Citroën C3?

De Citroën C3 trekt meteen de aandacht met zijn unieke details. Zo kunnen we niet om de inmiddels Citroën-eigen airbump heen, op de zijkant van de auto. Voor de langere individuen onder ons valt ook de daksticker meteen op. De gehele auto is speels, maar stijlvol ontworpen en zit vol met grappige en unieke kenmerken.

Net als de Citroen C4 heeft de C3 een complexe voorkant met interessante en drukke vormen. De koplampen spelen een grote rol in het geheel. Achter is de C3 wat ingetogener, de achterlichten geven een luxe en afgewerkte look aan de achterkant.

De voorkant van de Citroën C3 is complex en interessant.
De voorkant van de Citroën C3 is complex en interessant.
De achterkant van de C3 is ingetogener dan de voorkant.
De achterkant van de C3 is ingetogener dan de voorkant.

Op het eerste oog lijkt de C3 best fors, dit komt door de ronde vormen en de breed ogende houding van de auto. Het doet ons een beetje denken aan een buldog. De Citroën C3 is echter helemaal niet zo groot. Van buiten is het een echte stadsauto, qua formaat, maar van binnen is hij verrassend ruim.

De uitvoering die wij hebben meegekregen, was de Citroën C3 PureTech S&S EAT6 Shine. Een hele mond vol, maar het komt neer op de topuitvoering van de C3. De testauto wordt voortgetrokken door een 1.2 liter driecilinder die via de 6-bak automaat 110 pk naar de voorwielen stuurt.

Hoe rijdt hij?

De driecilinder van de C3 heeft genoeg pit in zich om de auto vlot voort te bewegen. Het karakteristieke gebrom van een driepot klinkt levendig en de C3 is zeker niet sloom te noemen. De motor heeft zijn maximale koppel van 205 Nm al bereikt bij 1500 toeren per minuut, dus het is een ideale auto om vlot door de stad heen te schieten.

Op het gebied van vering is de C3 een echte Citroën. De vering is aan de zachte kant en erg comfortabel, zoals het hoort te zijn bij een echte Citroën. Maar, de zachtheid van de vering vermindert het rijgedrag niet. Een beetje stuurwerk kan de C3 waarderen, de auto ligt goed op de weg en rijdt en stuurt voorspelbaar en licht.

Een typische Citroën: unieke vormen en gekke lijnen.
Een typische Citroën: unieke vormen en gekke lijnen.
Details zijn de sleutel.
Details zijn de sleutel.

Het zicht rondom de auto is goed. Voor de plekken waar dat niet zo is, hebben we gelukkig een dodehoekindicator in de buitenspiegels. Deze werkt goed en is erg handig. De automaatbak is prettig en schakelt het merendeel van de tijd onmerkbaar op. Soms laat hij wat te wensen over, maar hier komen we op terug, later in deze rijtest.

De C3 is verbazingwekkend stil. Natuurlijk kan je bij een moment van vlot optrekken de driecilinder horen brommen, maar zo hoort dat ook. Bij normaal rijgedrag op een snelweg en zelfs binnen de bebouwde kom, hoor je de auto bijna geen geluid maken. Er is een lichte hint van interne verbranding in het vooronder, maar daar is alles ook mee gezegd.

Sterke punten

Het eerste wat ons opviel toen we in de auto gingen zitten, was hoe enorm zacht en comfortabel te stoelen zijn. Naast dat ze een erg stijlvol design hebben, zitten ze ook nog eens heerlijk. De materiaalkwaliteit van de stoelen is erg hoog en ze voelen aan als premium zetels.

Kwaliteit is ook te vinden in de rest van het interieur. Het met leder beklede stuurwiel voelt zacht en soepel. De knoppen en accenten voelen solide aan en werken bij de eerste druk onmiddellijk. Dit is een grappig feitje, aangezien de Citroën C4 die we eerder testten wél problemen had met hardnekkige knoppen.

Verder voelen alle materialen erg goed aan. Een voorbeeld hiervan is het deurpaneel. De greep om de deur dicht te trekken lijkt op een slappe riem, maar is in werkelijkheid gewoon een met leer beklede stalen hendel. Deze voelt solide en kwalitatief hoogstaand, net als de zachte leren armsteun in de deurkaart. Er is natuurlijk plastic aanwezig in het interieur, maar dit is een algemeen gegeven bij moderne auto’s.

De comfortabele én stijlvolle stoelen en achterbank van de Citroën C3.
Het interieur voelt kwalitatief goed aan en is mooi vormgegeven.
Het interieur voelt kwalitatief goed aan en is mooi vormgegeven.
Mooie details zorgen voor een luxueus geheel.
Mooie details zorgen voor een luxueus geheel.

De motor van de C3 is erg prettig. Omdat het koppel beschikbaar is bij een laag toerental, kan je vlot optrekken en schakelt de bak bij normaal rijgedrag snel op. Dit zorgt voor stilte en rust. De driecilinder kan lekker brommen, maar meestal is deze erg stil. Qua verbruik is de C3 vooral op de snelweg erg zuinig. Met de cruise control op 100 km/u stijg je al snel naar de 22 a 23 kilometer per liter, dat is niet gek.

Een ander ding wat ons opviel is de opbergruimte. Het dashboardkastje is enorm en er is veel ruimte in de deurbakken, zowel voor als achter. Er zijn bekerhouders voor en achter in de Citroën, al zijn ze voorin wat krap. De kofferbak is ruim en biedt voldoende ruimte voor alles wat je nodig hebt. Heb je toch wat meer nodig? Dan kan de achterbank in twee delen met één trek aan een loepje worden neergeklapt. Er is echter niet voor alles ruimte.

De grote deurbakken en het enorme dashboardkastje bieden zeeën aan ruimte.
De grote deurbakken en het enorme dashboardkastje bieden zeeën aan ruimte.

Zwakke punten

Er is bijvoorbeeld geen ruimte voor je telefoon! Dit vonden wij een van de zwakste punten en hiermee komen wij meteen terug op de term ‘telefoonprobleem’. Er is in het interieur van de Citroën C3 geen enkele plek die geschikt is voor het opbergen of neerleggen van een smartphone.

Er is een ondiep bakje onder de handrem, maar die is te klein voor een telefoon. Hetzelfde geldt voor de kleine opbergplek in het midden van het middenconsole. De enige plek die we hebben kunnen vinden is één van de bekerhouders voorin, maar die zijn voor bekers. Dat betekent dat je telefoon heen en weer beweegt en soms een duik neemt richting de vloer.

De automaatpook en bekerhouders van de C3 (waar een groot deel van de tijd onze telefoon in ronddraaide).
De automaatpook en bekerhouders van de C3 (waar een groot deel van de tijd onze telefoon in ronddraaide).

Nu denkt u natuurlijk, dan houd ik hem toch gewoon in mijn zak? Dat kan! Maar, daar komt deel twee van het debacle. Als wij onze telefoon met bluetooth verbinden met het multimediasysteem (wat overigens erg makkelijk gaat) geeft je broek in combinatie met de afstand net te veel weerstand in het signaal, waardoor er soms storingen ontstaan. Hetzelfde gebeurde als we de telefoon in de deurbak legden. Wat ons betreft is dit een makkelijk op te lossen probleem voor Citroën. Het is nu geen echt drama, maar het is wel onhandig.

Een ander onhandig punt is er een die we herkennen bij veel nieuwe auto’s. Het is in de C3 niet mogelijk om de ventilatorsnelheid, airconditioning of temperatuur aan te passen met een fysieke (draai)knop. De climate-control controls zijn alleen te bedienen via het scherm.

Dit is vervelend, aangezien je dan rijdend van scherm moet verwisselen en je ogen voor een langere tijd van de weg moet houden. Daarnaast moet je ook weer teruggaan naar je navigatie- of radioscherm als je klaar bent met je eigen mini-klimaatverandering.

Als laatste punt vonden we de automaat soms wat hakerig. Bij terugschakelen remt de auto soms meer af op de automaat dan nodig, wat zorgt voor een schokkerige remervaring. Daarnaast is hij soms overenthousiast met opschakelen op momenten waar het niet gevraagd wordt, waardoor je onnodig in je stoel gedrukt wordt.

Uitrusting

Net als bij de Citroën C4 zitten er veel veiligheidssystemen op deze C3. Standaard zitten er twaalf rijhulpsystemen inbegrepen, waaronder rijbaanassistent en een actieve noodrem. De rijbaanassistent is ietwat schreeuwerig en de noodrem hebben we gelukkig nooit in werking gezien. De dodehoekdetectie is dan weer wel optioneel, op onze auto is deze optie aangevinkt. Jammer dat het een optie is, want het is een enorm handig hulpmiddel.

Het infotainmentscherm is 7 inch en voldoet aan alle eisen. De lay-out is intuïtief en het scherm is erg precies en aanraakgevoelig. Het is een prettig scherm om te gebruiken. Het navigatiesysteem werkt goed en geeft netjes aan waar er file is en waarom. Ook geeft het je de optie om te wisselen naar een andere, snellere route als er file is ontstaan op je huidige route.

Het duidelijke en mooie navigatiescherm van de C3.
Het duidelijke en mooie navigatiescherm van de C3.
Duidelijk en stijlvol, de tellers van de C3 laten niets te wensen over.
Duidelijk en stijlvol, de tellers van de C3 laten niets te wensen over.

De Citroën C3 is uitgerust met automatische koplampen, groot licht en ruitenwissers, wat zorgt voor een relaxte rijervaring. Ons model is ook uitgerust met de optionele keyless entry en -startfunctie. Dit is ideaal voor als het regent en je snel wil instappen, de auto gaat namelijk open als je de sleutel in de buurt hebt en je de portiergreep vastpakt. Daarnaast is een startknop altijd gaaf.

Conclusie rijtest Citroën C3

De Citroën C3 is een stijlvolle en unieke hatchback, perfect voor bijvoorbeeld een gezin met kleine kinderen. De achterbank is prima voor volwassenen, maar door de dikke comfortstoelen is het soms een beetje krap. Het comfort is erg goed en de materiaalkwaliteit is hoog. De auto zit vol leuke en unieke details en is een kekke verschijning op de weg. Al met al is de C3 een goede, leuke en vooral stijlvolle auto die prettig rijdt en erg comfortabel is. Wat wil je nog meer?

De Citroën C3 is verkrijgbaar vanaf 18.690,- euro. Onze auto was een topmodel met veel opties, deze kostte 27.740,- duiten.

De mooie platen in dit artikel zijn geschoten door @semberger_ op Instagram, hij is beschikbaar voor vergelijkbare en andere fotoshoots!

De Citroën C3 zwaait u uit.
De Citroën C3 zwaait u uit.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *