Vergeet supercars of al die nieuwe elektrische auto’s. Weet je wat pas echt boeiend is? Bestelauto’s. Steeds meer merken ontdekken dit en willen meespelen op de bedrijfsautomarkt. Er komen steeds meer bestelauto’s bij.
De IAA Transportation in Hannover, die elke twee jaar gehouden wordt, is de belangrijkste Europese beurs op transportgebied. Dit jaar echter viel de hoeveelheid vrachtwagennieuws wat tegen. Er werden nauwelijks nieuwe modellen onthuld. Bij de bestelauto’s was dit echter heel anders: daar vielen de merken over elkaar heen om hun nieuwigheden te laten zien. Bestelauto’s zijn hot tegenwoordig. Ook op onze site is dat te merken: opvallend veel nieuws gaat tegenwoordig over busjes.
Zo trok Volkswagen op hun stand eindelijk het doek van de nieuwe Transporter. Deze bestelauto was altijd heer en meester in Europa, maar Volkswagen ziet de concurrentie toenemen. Helemaal van Ford, dat steeds meer personenauto’s opoffert en zich sterk richt op bedrijfswagens. En met succes: de Transit-familie leidt in Europa de verkooplijsten. Op de IAA kon Ford het dan ook niet laten om in een reclamecampagne de draak te steken met VW, door te benadrukken dat de zevende generatie Transporter onderhuids een Ford Transit Custom is.
Op de IAA was echter veel meer busjes-nieuws. BYD onthulde een geheel nieuwe elektrische bestelauto, de E-Vali. Met ondertussen meerdere vrachtwagens en verschillende bestelauto’s dromen deze Chinezen duidelijk van een goede positie op de bedrijfsautomarkt. Tegelijkertijd breidt Maxus, het broertje van MG, zijn gamma bestelauto’s gestaag uit. Op de IAA zagen we de eDeliver5, een ideale auto voor pakketbezorgers.
Uitbreiding
Ook Europese merken kwamen met nieuwe bestelauto’s op de IAA. Renault bracht de Estafette terug in de vorm van een conceptauto. Ook Truckmerk Iveco, dat tot nu toe alleen de Daily bestelauto aanbood, breidt zijn aanbod uit. Het merk ging een samenwerking aan met Hyundai en bouwde op het Koreaanse platform een eigen elektrische chassis-cabine, de Iveco eMoovy.
Toyota wil een betere positie op de bedrijfsautomarkt en introduceerde onlangs een kleine, middelgrote en grote bestelauto onder de familienaam ProAce. Het is voor het eerst dat Toyota een grote bestelauto aanbiedt. De modellen zijn bekend: ze worden door Stellantis gebouwd en ze zijn exact gelijk aan die van Citroën, Fiat, Peugeot en Opel. Zelfs Kia bemoeit zich tegenwoordig met bestelauto’s. Begin volgend jaar komt het met de PV5, een innovatieve bestelauto rondom een interessant modulair concept. Speciaal hiervoor gaat het merk in Europa een apart netwerk van bedrijfswagendealers opbouwen.
De transportwereld is snel aan het veranderen. Door de komst van zero-emissiezones en lengtebeperkingen in steden worden grote vrachtwagens steeds meer geweerd uit steden. Dit biedt een grote kans aan bestelauto’s. Naar verwachting zal het aantal bestelauto’s op de wegen, met name in de steden, flink toenemen. Geen wonder dus dat elke fabrikant op deze trein springt. Bestelauto’s, daar is het geld te verdienen.