Toyota PROACE City Verso
SterktesZwaktes
+ Overal opbergvakjes– Ruitenwisser systeem
+ Verrassend zuinig– Geen fysieke knop
sfeerverlichting
+ Voice command werkt simpel– Rijgedrag in vergelijking met
Cross-over

In een wereld vol nieuwe cross-overs en SUV’s, is de Toyota PROACE City Verso gerust een relikwie te noemen. De MPV is immers een idee dat is gekomen en gegaan, vervangen voor een stoerdere hoog poot, de SUV. Toch heeft de PROACE City Verso nog genoeg trucjes om zijn bestaansrecht te claimen. Wij gingen op pad met de 130 pk, vijf-zits variant van deze nieuwe MPV.

rijtest Toyota PROACE City Verso
Toyota PROACE City Verso

Wat is de Toyota PROACE City Verso?

Als wij de afkorting MPV zouden gebruiken in een spelletje woordassociatie, dan zou Toyota wellicht niet het eerste merk zijn waar je aan zou denken bij de term MPV. Toch heeft het Japanse merk wel degelijk een historie met deze praktische plus-size modellen. De Toyota Previa met zijn bijzondere middenmotor lay-out komt immers al uit hetzelfde jaar als uw redacteur (leeftijd bij de redactie bekend). En net zoals uw redacteur is het concept veelal hetzelfde gebleven, maar wel iets gemoderniseerd. Wij treffen in de PROACE inmiddels gadgets aan als Adaptive Cruise Control, Climate control en een 8 inch infotainment scherm. Dit is echter niet ten kosten gegaan van het praktische aspect. De Toyota PROACE City Verso beschikt nog steeds over meer (opberg)vakjes dan het gemiddelde dambord.

Toyota PROACE City Verso opbergruimte
Overal opbergvakken

Voor het design van de auto hebben de ontwerpers nog enigszins de vrije hand gekregen. Enkele interessante toevoegingen zoals een oplopende lijn van de ruiten en uitgeklopte wielkasten geven de auto een eigen karakter. De lage Toyota neus, zorgt er weer voor dat het lastig is in te schatten hoe hoog de auto werkelijk is.

Hoe rijdt het?

De PROACE City Verso is bovenal ontworpen om gezinnen comfortabel van punt A naar punt B te brengen. Verwacht dan ook geen sportief weggedrag of een vlotte acceleratie. Het rijgedrag is gevoelloos, maar veilig te noemen. Het sturen in een bocht zal dan ook meer op geheugen gaan dan op gevoel. De zitpositie is vrij hoog en geeft een goed overzicht van wat er om je heen gebeurd. In vergelijking met een SUV is de hoge instap en het overzicht dan ook vrijwel identiek. Het gevoel wanneer je over een hobbel gaat is echter niet te vergelijken. De PROACE City Verso deint wat meer heen en weer vanwege de hogere carrosserie. Dit valt te verwachten in een MPV, maar het verschil met een SUV is merkbaar.

Toyota PROACE City Verso schuifdeuren
Handige schuifdeuren

De 130 pk van de 1.2 liter turbomotor is genoeg om de auto voldoende mee te laten rijden in het verkeer. Wij kwamen in onze testweek op een gemiddelde van 6.8l/100km of 1 op 14,7 km/l. Een score die mede is behaald door het relatief lage gewicht van 1.385 kg.

Sterke punten Toyota PROACE City Verso

Wanneer bruikbaarheid hoog op de eisenlijst staat, dan is de PROACE City Verso de juiste kandidaat. Als wij even voorin beginnen zijn er maar liefst vier afsluitbare opbergvakken te vinden. Twee op het dashboard, één als dashboardkastje en één in de middenconsole. Vooral het laatstgenoemde kastje is een stuk ruimer dan je in eerste instantie zou denken. Wanneer wij de auto uitstappen en de tweede zitrij willen bereiken, begroeten twee grote schuifdeuren ons. Eenmaal open geschoven valt het op dat ook hier twee opbergvakken te vinden zijn, in de vloer deze keer. Daarnaast zijn er drie volwaardige stoelen die tevens allemaal hun eigen Isofix punt hebben!

interieur Toyota PROACE
Vier opbergvakken
achterbank Toyota PROACE City Verso
Vloer opbergvakken

Achterin is de hoedenplank op te vouwen en op diverse plekken te monteren. Zo kan er gekozen worden om twee halfhoge ruimtes te creëren om meer spullen kwijt te kunnen. Ook bovenin de achterbak vinden wij nog een relatief grote opbergruimte. Het meenemen van vier eetkamerstoelen, drie tassen met woonartikelen, twee rieten manden, een kapstok en een poef bleek voor ons dan ook geen enkel probleem. Bij het gebruik van Voice-Command viel het ons op, dat op het scherm verschillende voorbeelden commando’s te zien zijn. Een simpel idee, maar het is direct duidelijk op welke commando’s de Toyota reageert, erg slim.

veeeeel bagageruimte Toyota PROACE City Verso
Hebben we alles?

Zwakke punten Toyota PROACE City Verso

Voor een auto die zoveel leunt op ergonomie, zijn sommige punten niet helemaal goed uitgewerkt. Zo zijn de twee luchtcirculatie knoppen slecht te zien omdat deze wegvallen achter het stuur. Ook de ruitenwissers bleken opvallend vervelend tijdens onze test. De voorruitenwissers kunnen namelijk niet één keer snel gebruikt worden. Wanneer de hendel naar beneden gehaald wordt, gaat de automatische ruitenwisser namelijk aan. Dit hoeft geen probleem te zijn, ware het niet dat de sensor niet goed de druppels registreert. Het ene moment miezert het en doen de ruitenwissers niks, en het andere moment regent het iets harder en gaan de wissers heen en weer alsof ze aan het headbangen zijn op Bohemian Rhapsody.

voorkant Toyota PROACE City Verso
Toyota front

Het speelse ontwerp aan de buitenkant van de bus, heeft zich helaas niet doorgezet naar de binnenkant. De opbergvakken zijn handig, maar de vormgeving had iets frivoler gemogen. Ook het multimediasysteem is niet geheel perfect. Zo heeft het hoofdscherm van de PROACE City Verso vier menu’s om uit te kiezen. Bij het submenu ‘verlichting’ kunnen er twee punten aangepast worden, en bij comfort slechts één. Dat laatste is  ook nog eens de sfeerverlichting in de auto… Dit had dus prima bij het menu van de verlichting gekund.

Hoofdmenu
Verlichting menu
Comfort menu

Uitrusting

Onze testversie had met een nieuwprijs van 39.649 euro al veel opties meegekregen. Adaptive Cruise Control en Climate Control zijn enkele voorbeelden van het gemak op ons model. Ook de achteruitrijcamera is geen overbodige luxe bij een auto van dit formaat. Vooral het zicht van bovenaf (drone-uitzicht) is een goede toevoeging, hierop is perfect te zien hoe de auto geparkeerd staat. Zoals al eerder benoemd is, komt de PROACE City Verso met meer vakken dan de gemiddelde Gymnasiumleerling. Dat dit ervoor kan zorgen dat sommige spullen juist eerder verloren raken, is een ander verhaal. Maar het geeft wel een hoop bruikbaarheid voor een auto die slechts 4,40 m lang is.

Stadsauto

Het infotainment scherm biedt een prima navigatiesysteem en ondersteunt ook Apple Carplay en Android Auto. Op het gebied van veiligheid is de Verso voorzien van Blind Spot Monitoring en een Pre-Collision system. Beide systemen functioneren uitstekend, alleen het Pre-Collision system is af en toe iets te snel met reageren. Daarnaast is onze test Toyota voorzien van lichtmetalen velgen en een mooie metallic blauw als body kleur. Als laatste verdient ook de achterruit een speciale vermelding. De achteruit? Ja, deze kan namelijk open gezet worden om spullen in de auto te laden op een krappe parkeerplaats. Deze kan gemakkelijk bediend worden door het tweede handvat op de achterklep te gebruiken.

Conclusie Toyota PROACE City Verso

Toyota heeft met de PROACE City Verso een nieuwe twist kunnen geven aan een bekend recept. De MPV is weliswaar lang niet meer zo populair, maar er is nog steeds een plek voor dit soort voertuigen. Waar SUV´s zich weten te onderscheiden door hun stoere looks en hoge zitting, kiest de PROACE voor een andere route. Dezelfde hoge zitting is ook in de blauwe bus gewoon aanwezig, en qua plaatsen is er eveneens plek voor vijf. Sterker nog, door de drie ISOFIX punten is er plek voor drie kinderstoelen naast elkaar! Op het gebied van bruikbaarheid is de MPV eveneens beter voorzien, door al zijn opbergmogelijkheden en individueel inklapbare stoelen.

Achterruit open
Achterklep open

Maar waarom kiezen mensen dan toch voor de SUV als de MPV zoveel praktischer is? Waarschijnlijk om dezelfde reden dat mensen kiezen voor een sportschoen in plaats van een laars. Het merendeel zal niks doen met de sportiviteit van de schoen, maar je ziet er wel sportief uit. Net zoals de meeste SUV’s nooit de onverharde weg zullen zien, maar er wel avontuurlijk uit zien. De PROACE is wat dat betreft meer voor mensen die eerlijkheid zoeken achter hun keuze. Het is de wandelschoen onder de auto’s, betrouwbaar, praktisch, en recht voor zijn raap. Dit heb ik nodig en dit is wat ik zoek, dit is de Toyota PROACE City Verso. 

Toyota PROACE City Verso
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *