Rijtest: ‘’Speeddate’’ met de Renault Mégane Turbo 280 R.S.

Renault megane rs

Wanneer we spreken over de ‘hot hatchback’ zijn er een aantal iconen die direct te binnen schieten. Denk hierbij aan de Ford Focus R.S., Hyundai i30 N, Audi RS3, Honda Civic Type RVolkswagen Golf RSeat Leon Cupra R en ga zo maar door. De Renault Mégane R.S. mag in dit rijtje echt niet ontbreken, sterker nog voor vele is dit de ‘hot hatch’ die dit rijtje aanvoert.

Tijdens een ‘’speeddate’’ van twee dagen hadden wij de gelegenheid om te kijken of ons hart sneller gaat kloppen voor de Mégane R.S.

‘Mooie rondingen’

Net als bij een echte date bekijken we eerst even de ‘’verpakking’’ van onze ‘Rouge Flamme’ kleurige Mégane. Onder het zonlicht lijkt deze prachtige kleur wel tot leven te komen en is vanuit de juiste invalshoek een oranje gloed te zien. Gebaseerd op de standaard Mégane is de R.S. de meest sportieve en complete uitvoering. Bredere en volle wielkasten omhelzen de 19 inch ‘Interlagos Noir Diamanté’ lichtmetalen wielen en benadrukken het sportieve karakter. Aan de achterzijde vinden we een zeer fraaie en elegante lichtpartij die wanneer we iets verder afzakken vergezeld worden door een in donker uitgevoerde diffuser met een gecentreerde dubbele uitlaat. Om niet te lang naar het achterwerk te staren wenden we onze ogen snel naar de voorzijde van de R.S.. Hier vinden we wederom een stoer aanzicht met een elegant paar in led uitgevoerde lichtunits. Een zwarte grille met in het midden een groot Renault logo en daaronder de R.S. badge maken de neus af. Een erg leuk detail zijn de ‘Chequered flag’ design mistlampen die een knipoog zijn naar de natuurlijke habitat van de Mégane R.S., het circuit.

Foto’s zijn genomen met de DJI Mavic 2 ZOOM

 
Innerlijke schoonheid is net zo belangrijk

Waarbij het exterieur voornamelijk mooie rondingen laat zien is het in de Mégane R.S. allemaal een stuk strakker. Een groot 8.7 inch touchscreen ter behoeve van het multimedia- en navigatiesysteem is de eyecatcher van het dashboard. Ook de tellers zijn deels digitaal en gelukkig niet overenthousiast uitgevoerd. Het dashboard is verder van alle gemakken voorzien en vrij rustig gehouden. Enige kanttekening is dat het iets te ‘plastic’ aanvoelt, er hadden iets meer zachtere materialen gebruikt kunnen worden. Het comfort van de sportstoelen is uiterst aangenaam en bieden voldoende steun. Ook al is bij de R.S. de rijdersstoel de enige plek waar je wilt zitten, ook op de achterbank is voldoende ruimte en comfort. Dit alles in combinatie met ook nog eens een aangename bagageruimte zorgen ervoor dat de Mégane R.S. ook ‘gezinsproof’ is.

Volbloed hot hatchback

Op gebied van performance doet de Mégane R.S. waar ze voor gebouwd is. Uit de hangeschakelde 1.8 liter turbomotor is een vermogen te persen van 205 kW/ 280 pk en een maximaal koppel van 390 Nm bij 2.400 t/min. Hierdoor zit de R.S. met 5.8 seconden op de 100 km/u en is een topsnelheid haalbaar van 250 km/u. Dit zijn natuurlijk allemaal getallen die pas echt betekenis krijgen wanneer je de Mégane R.S. meeneemt naar het circuit. Maar die andere driehonderd zoveel dagen buiten het circuit is de R.S. ook echt een fijne auto. Het is zelfs zo dat wanneer je rustig met het gaspedaal omgaat en de juiste rijmodi kiest je alle comfort van een normale hatchback lijkt te hebben. Dit betekend niet dat de R.S. hierdoor saai wordt want op ieder gewenste moment kan deze weer tot leven worden gewekt.

Waar de Mégane R.S naast het vermogen echt in uitblinkt is het gedrag in de bochten. Dankzij een meesturende achteras zijn bochten kinderspel. Bij snelheden onder de 100 km/u stuurt de achteras in tegengestelde richting mee, en boven de 100 km/u juist mee. Hierdoor is de neus enthousiast met insturen en daagt de auto je uit om het gas niet los te laten. En juist dit is wat we willen in een hot hatch! En voor wie echt maximaal wilt gaan op het circuit kan zelfs nog gaan voor een 300 pk sterke R.S. ‘Trophy’ uitvoering kiezen. Deze heeft naast meer vermogen standaard het ‘Cup Chassis’ wat komt inclusief slip differentieel wat zorgt voor nog meer grip en snelheid.

Conclusie

We kunnen wel zeggen dat deze ‘’date’’ vraagt naar een vervolg. Tijdens onze tweede afspraak zouden we dan een stapje verder gaan en haar meenemen naar het circuit. De Mégane R.S is zeker een hot hatch om rekening mee te houden. Naast de kwaliteiten op het circuit is de R.S ook zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Uiteraard is de R.S. nog niet perfect maar een serieuze plek in de lijst der hot hatches verdient deze zeker. De door ons gereden Mégane Turbo 280 R.S. kost in totaal rijklaar €45.820.- en is hiermee zeker niet de duurste in dit rijtje. Naast de door ons gereden handgeschakelde versie kan er ook gekozen worden voor een EDC automaat. Naast dat deze automaat maar liefst €2.000.- aan de prijs toevoegt blijft een handgeschakelde transmissie bij dit soort auto’s toch leuker.