De Opel Astra is misschien wel de meest no-nonsense auto die er is. Als sinds dat hij is uitgekomen na de Kadett is het model een groot succes in Nederland. Het is altijd een auto geweest met voldoende ruimte, prima motoren en niet te veel toeters en bellen. Zo is ook deze Opel Astra Sports Tourer een no-nonsense automobiel voor mensen die gewoon een auto willen. Uitblinken doet de Opel Astra Sports Tourer niet per se, maar dat is ook knap. Een gewoon goede auto hoeft niet bijzonder te zijn.

SterktesZwaktes
+ Kofferbakruimte– Vermogen in de 1.2
+ Functioneel interieur– Veel plastic
+ Geslaagd ontwerp– Vingerafdrukgevoelig

Wat is de Opel Astra Sports Tourer?

Eigenlijk hoeven wij van Dagelijksauto.nl u natuurlijk niet uit te leggen wat een Opel Astra is. Toch gaan we het even doen, voor de volledigheid. De Opel Astra is het model wat Opel heeft neergezet boven de Corsa. Waar de Corsa het antwoord is op de Polo, is de Astra dat op de Golf. De term Sports Tourer staat voor de stationwagen uitvoering van de Astra. In het lang heet de auto dus de Opel Astra Sports Tourer.

De nieuwe Opel-look is meteen herkenbaar op de Opel Astra Sports Tourer. De voorkant wordt gesierd door de Vizor en ook de koplampen en achterlichten zijn typisch Neu-Opel. De Astra mag pronken met een geslaagd ontwerp, de auto is simpel doch intrigerend, eigenlijk precies zoals het hoort bij een Astra.

Onze testauto heeft een typische Stellantis naam: alomvattend maar ellenlang. Hij heet namelijk voluit de Opel Astra Sports Tourer Level 4 1.2 130pk 8-traps automaat. Dit betekent, U raadt het al, dat de 1.2 driecilinder in het vooronder een totaalvermogen van 130pk heeft. Ook kan u uit deze woordpuzzel halen dat de auto een achtbak automaat heeft. Level 4 staat voor het uitrustingspakket. Het is dus eigenlijk gewoon de uitvoeringsnaam.

Hoe rijdt hij?

De Opel Astra Sports Tourer is, zoals we net al benoemde, een no-nonsense auto. De auto opent als je met de sleutel dichtbij komt en dan kan je meteen gaan zitten. In ons geval lieten wij ons zakken in de, deels met alcantara bekleedde, sportstoelen. Dit zijn dezelfde stoelen als in de Opel Grandland GSE. Het interieur is stijlvol maar prettig eenvoudig en het stuur licht lekker in de hand.

Starten gaan via een startknop, zoals bij bijna alles tegenwoordig. In ons geval was zelfs de motor rechtoe-rechtaan. Slechts een 1.2 liter driecilinder zonder enige vorm van elektrische hulp. Lekker brommen dus. De 1.2 is hetzelfde blokje als in de Citroën C3 die we eerder testte. De auto accelereert niet super, hier komen we later op terug. Het remmen en sturen is prettig. Niet de fel, niet te zacht. Gewoon goed.

Ook de vering is dikke prima. Het is eigenlijk zo standaard dat we het moeilijk vinden om er iets over te schrijven. De vering kan worden omschreven als iets sportief, je hangt nooit en de auto ligt goed op de weg. Dit komt ook door de relatief dikke banden. Ook het zicht naar buiten is goed en het camerasysteem werkt naar behoren.

Sterke punten

Om even een beeld te schetsen van de Opel Astra Sports Tourer willen we u de volgende vraag stellen: waarom koop je een Opel Astra Sports Tourer? Niet om snelheid, dan ga je naar de Grandland GSE. Een Opel Astra Sports Tourer koop je voor de praktische auto die het is. Wil je een praktische auto nog praktischer maken? Dan lijm je er een bak achter. Dat is wat Opel heeft gedaan met deze auto. Hierdoor is de interieurruimte zeer goed. Voor- en achterin kan je heerlijk comfortabel zitten, ook op lange ritten. Daarnaast is de kofferbakruimte subliem. Stationwagen én geen batterijen die ruimte innemen, dus dikke tien.

Daarnaast is een praktische auto pas écht praktisch als je hem een beetje gemakkelijk kan besturen en bedienen. Ook hierin in de Opel Astra Sports Tourer een ster. Het interieur is mooi een stijlvol vormgegeven zonder te veel poespas. Alles zit op een logische plek, het scherm bevat alles wat je nodig hebt en alles wat je écht vaak nodig hebt, heeft ook nog eens een fysieke knop.

Ook is de tijd voorbij dat een praktische en gewoon goede auto er saai uitziet. De Opel Astra Sports Tourer is hét voorbeeld daarvan. Opel is met de nieuwe designtaal echt een eigen gezicht aan het neerzetten. Dat vinden wij een goede ontwikkeling. De Astra is namelijk vrij simpel, maar zeer geslaagd ontworpen. Subtiele en onderliggende lijnen maken dit ogenschijnlijk eenvoudige ontwerp een feestje om naar te kijken.

Zwakke punten

Helaas is niet alles rozengeur en maneschijn. Zo erg is het nou ook weer niet hoor, maakt u zich niet druk. Het eerste puntje is namelijk makkelijk op te lossen. Het gaat hier om het vermogen uit de 1.2 driepot. Dit blokje is verkrijgbaar in de smaken 110 en 130 pk. Wij reden de 130 pk variant en die vonden wij gebrekkig aan vermogen. De auto is redelijk sloom en inhalen is, zeker in elektro- en hybrideland (de snelweg) soms een uitdaging. Maar, dit kan simpel worden opgelost! Je kan namelijk ook gewoon de 1.6 Hybrid kopen met 180 pk, dan zijn al je problemen verleden tijd.

Hoewel het interieur simpel doch smaakvol is, is het ook vooral gemaakt van plastic. Dit is uiteraard bij elke auto zo, maar bij de Opel Astra Sports Tourer valt het wat extra op door de locaties van het gebruikte materiaal. Helaas krijgen wij door het grote volume plastic en het iets simpele interieur van het dashboard in combinatie met veel pianolak afwerking een beetje een huurauto gevoel. Het enige wat mist is een ‘verboden te roken’ sticker. Zeer jammer.

Die pianolak die we net al even benoemde, maakt het interieur ook erg gevoelig voor vingerafdrukken. Het instrumentencluster en het infotainmentscherm lopen naadloos in elkaar over door een, inderdaad, met pianolak afgewerkt stuk plastic. Ook het middenconsole is pianolak. Alles is pianolak. Dit maakt het interieur van de Opel Astra Sports Tourer de veiligste plek op aarde, overal kun je namelijk perfecte vingerafdrukken achterlaten. Geen crimineel in zicht!

Uitrusting

Standaard op de Level 4 uitvoering van de Opel Astra Sports Tourer komen de volgende items:

  • Bekleding met Sportstoelen vóór
  • 10 inch touchscreen en instrumentarium
  • Zwart dak
  • Geblindeerde achterramen
  • Dual-zone climate control
  • Keyless entry en start
  • 360 graden parkeerhulpsysteem
  • Adaptive cruise control met stop en start en verkeersbordherkenning
  • 17 inch lichtmetalen velgen met de naam Kadett (leuk!!)

Dit is een hele lap. U vraagt zich natuurlijk af wat een vette dingen daar allemaal bij zijn gekomen als optie op ons model. Dat zal ik u eens even vertellen. Allereerst hebben ze die mooie bekleding en sportstoelen eruit getrokken en ze vervangen met de optionele AGR-gecertificeerde sportstoelen voorin. Ook hebben ze die leuk genaamde Kadett velgen er meteen afgehaald en vervangen met de 18 inch variant genaamd Pentagon. Ook zit er een afneembare trekhaal op ons model en iets wat het Ultimate pakket heet.

Over het Ultimate pakket maken we even een apart alineaatje, zoals u ziet. Het is namelijk het meest uitgebreide pakket wat we ooit hebben gezien. Het kost 3499 euro en bevat het volgende:

  • Multimedia Navi Pro met Pure Panel en Intelli-HUD met Navigatie systeem (oftewel een Head-Up display en navigatie)
  • 8 luidsprekers en 1 Subwoofer
  • Opel Virtual Assistant – spraakbediening met natuurlijke commando’s
  • Draadloze telefoonlader
  • Rear Cross Traffic alert
  • Lane Positioning alert
  • Dodehoek sensor
  • IntelliLux Pixel LED verlichting
  • Intelli-Air met Air Quality Index (AQI)
  • Elektrisch bedienbaar schuif/kantel panoramadak
  • Verwarmbare voorruit
  • Elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor

Conclusie rijtest Opel Astra Sports Tourer   

De Opel Astra Sports Tourer is een no-nonsense auto voor no-nonsense mensen. Niet spectaculair, niet bloedsnel, niet ultraluxe. Maar zo hoort een Astra ook niet te zijn. Een Astra moet praktisch zijn, en dat is deze! Interieurruimte genoeg en de kofferbak is enorm. Ook is het een erg mooie auto en het interieur is goed doordacht en erg makkelijk bedienbaar. Helaas is het interieur wel veel plastic en veel pianolak. Dit zorgt voor, overdreven gezegd, een huurautogevoel met overal vingerafdrukken. 1.2 is grotendeels prima, maar mist op sommige (cruciale) momenten echt power, zelfs met de 130pk uitvoering. Een betere keuze zou de 1.6 Hybrid zijn met 180pk.

De Opel Astra Sports Tourer met goedkoopste benzinemotor is verkrijgbaar vanaf 34.699,- euro. Het testmodel van ons heeft de middelste benzinemotor met het middelste uitrustingsniveau met wat opties. Totaal kost hij 47,844,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *