De crossover en de SUV zijn heden ten dagen razend populair. Sedans en coupés zijn uit en de hoge instap is in. Logischerwijs gaan merken dan ook al hun verschillende ambities stoppen in die vormen van de crossover en de SUV. Extreme luxewagens zoals de Rolls Royce Cullinan zijn het ene uiterste. Wij durven te zeggen dat dit het andere uiterste is: een echte sportauto in het lichaam van een SUV.

SterktesZwaktes
+ Onderstel en vering– Achterklepknop
+ Aandrijflijn– Interieur een beetje saai
+ Looks– Navigatie is niet live

Wat is de Opel Grandland GSe?

De Opel Grandland is een SUV die Opel al jarenlang in verschillende vormen en maten verkoopt. De eerste generatie was een kleinere crossover, de generatie daarna is een forsere SUV. De GSe is een nieuwe uitvoering die ook met een vernieuwde snoet en optionele two-tone lak komt. De auto is ruim maar niet erg groot, dat is een ideale combinatie.

De voorkant van de GSe is vernieuwd met de kenmerkende Opel Vizor. Dit betekent dat de grille grotendeels is afgesloten met een zwarte plastic opvulling. Normaliter vinden wij de Vizor een beetje saai, het is immers gewoon een plaat. Maar op de Grandland GSe is het wel heel gaaf in combinatie met de zwarte lak op de bovenkant van de auto.

Wij reden in een Opel Grandland GSe 1.6 Turbo Hybrid 4×4. Deze aandrijflijn is, zo ver wij weten, op geen enkel ander Stellantis-product verkrijgbaar (EDIT: welles. Op de Peugeot 3008). Het totaalvermogen van de elektromotoren en de benzinemotor is 300pk. De Opel Grandland GSe is uitgedost met een 8-traps automaat. Wij zijn oprecht enthousiast over deze aandrijflijn. Wij hebben bijna nog nooit een auto meegemaakt die zo sportief is en ook enorm zuinig kan rijden. Als dit de toekomst wordt, schrijf ons dan maar in.

Hoe rijdt hij?

Terwijl je al lachend richting je Opel Grandland GSe loopt, zie je dat de auto zo aantrekkelijk is omdat bijna alle onderdelen die normaliter zwart plastic zijn, ook wit zijn gespoten. Bij instappen is geen hoge wiskunde nodig. De deuren zijn vrij lang in verband met het feit dat de dorpel ook onderdeel van de deur is. Daarmee moet je rekening houden met stoepjes.

Het interieur van de Opel Grandland GSe is simpel en opgeruimd. Er zijn knoppen, er is een scherm, appetje eitje. Het stuur is typisch Opel en de tellerbak lijkt wat simpel. Later bleek dat we de tellers konden aanpassen en dat het display toch wel erg veelzijdig blijkt te zijn.

De auto maakt tijdens het rijden een sportief geluid, dat is altijd leuk. De stoelen omarmen je en de alcantaradetails stoppen je nog meer in de sportmodus. De auto rijdt soepel en kan, wanneer je dat wil, enorm zuinig zijn. Soms zelfs helemaal op elektriciteit! Hij is ook enorm snel, die 300pk doen wonderen bij een relatief lichte auto. De vering is strak en stroef, precies zoals een sportauto hoort te zijn. Het sturen voelt leuk en sportief, ook de wegligging is superieur. Wij zijn groot fan.

Sterke punten

Zoals we net al kort benoemde, zijn we erg enthousiast over het onderstel en de vering van de Opel Grandland GSe. Beide zijn volledig aangepakt en strakker gemaakt voor de sportieve eigenschappen van de auto. Er zitten bijvoorbeeld zelfs Koni dempers op! Dit betekent dat de auto superstrak stuurt, erg goed remt en erg goed op de weg licht. De brede en sportieve banden om de fantastisch ogende velgen helpen natuurlijk ook mee. Soms is hij dus niet super comfortabel en normaliter is dat een minpunt. Maar dit is een sportauto, dus een beetje schudden hoort erbij. Perfect zelfs.

Wat het ook echt een sportauto maakt, is de aandrijflijn. 300pk is sowieso leuk, maar de manier waarop het opgebouwd is in deze auto maakt het nog leuker. De 300pk komt gedeeltelijk uit een geblazen 1600 viercilinder. Een 1.6 is tegenwoordig toch zeldzaam, dus dat is pluspunt één. De rest van de power komt via de twee elektromotoren. Die drijven de voor- en achteras aan. Dus, 4×4! Dit betekent dat de power vrijwel meteen beschikbaar is door de elektriciteit en de power blijft doorgaan door de 1.6. De power is verslavend leuk, zoals het hoort bij een sportauto.

Daarnaast is hij gewoon hartstikke cool om te zien. De Star Wars velgen, de meegespoten plastic delen, de dikke bumpers en het Vizor maken de Opel Grandland GSe een Need for Speed-esque verschijning. Kinderlijk cool is hij, ook precies zoals het hoort.  

Zwakke punten

Wij vonden het erg lastig om minpunten te bedenken voor deze auto. We hebben er wel drie gevonden die misschien wat lijken op een overdreven klaagzang. Maar goed, anders werkt dit format van rijtest natuurlijk niet. De eerste is de plaatsing van de achterklepknop. Door het ontwerp van de achterklep is de knop namelijk volledig onzichtbaar vanbuiten. Dat is natuurlijk erg mooi. Wel zorgt het ervoor dat je wat moet graaien om hem te vinden, hij zit ook vrij hoog. Soms dus een beetje een uitdaging.

Een ander punt is dat het interieur een beetje saai is. Zonder de alcantara details zou dit interieur ook in een lease-Astra zonder opties kunnen zitten. Het is allemaal zwart en allemaal plastic, dat is toch jammer voor rond de 60.000 piek. Het interieur is niet slecht of oncomfortabel. Sterker nog, de stoelen (het enige spannende ding in het interieur) zijn zelfs heel cool, sportief en comfortabel.

Het laatste kleine minpunt van de Opel Grandland GSe is het feit dat de navigatie niet live verandert. Hiermee bedoelen we dat hij bijvoorbeeld geen rekening houdt met files waardoor de route die Google Maps aangeeft meestal toch sneller is. Nu weten wij ook dat je je telefoon kan verbinden met Android Auto of een andere service, maar toch.

Uitrusting

De Opel Grandland GSe is standaard uitgerust met alle standaarduitrusting van de goedkopere modellen en met de volgende items:

  • Gave (en ergonomisch gecertificeerde) sportstoelen en alcantara bekleding
  • Zwarte delen zoals diffuser en dak
  • Fantastische 19 inch velgen
  • Sport chassis
  • Matrix koplampen
  • Automatische parkeerhulp en keyless entry en start
  • Achterklep met voetsensor
  • Navigatie met 10 inch scherm

Ook zitten erg nog wat opties op deze testauto. Zo is de zwarte motorkap optioneel en zit er op onze uitvoering ook een 360 graden camerasysteem met Night Vision (een nachtcamera). Qua laden zat er op onze auto een 7.4kW boordlader én een draadloze telefoonoplader.

Conclusie rijtest Opel Grandland GSe

De Opel Grandland GSe is een sportieve SUV voor het hele gezin. We gaan nog een stapje verder: de Opel Grandland GSe is een sportauto voor het hele gezin. Het onderstel en de aandrijflijn zijn zeer sportief en geven de auto perfect het sportieve gevoel mee. Ook ziet de auto er fantastisch uit. Helaas zijn er kleine minpuntjes zoals het iets saaie interieur en de moeilijk te vinden achterklepknop. Ook is de navigatie niet altijd accuraat met de aankomsttijden. Maar wij zouden deze auto absoluut aanraden als sportauto voor het hele gezin.

De Opel Grandland in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 38.349,- euro. Het testmodel van ons is de duurste uitvoering in het gamma, de GSe. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 57.944,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *