Rijtest: Opel Grandland X heeft de D-factor

rijtest opel grandland x (1)

Is de dieselmotor ten dode opgeschreven? Welnee, er zijn nog steeds talloze modellen leverbaar met een dieselmotor, waaronder de Opel Grandland X. Hij leent zijn technische basis van de Peugeot 3008 en dus ook de motorisering. Wij reden met Opels grootste SUV met een 1.5 liter CDTI-dieselkrachtbron. Hieronder de rijtest van de Opel Grandland X.

Wat voor auto is de Opel Grandland X?

Opels SUV-succes begon met de Mokka in 2012. Destijds was Opel in handen van General Motors, wat betekent dat hij gelijktijdig met de Chevrolet Trax is ontwikkeld. Vier jaar later (in 2016) is het model grondig vernieuwd en omgedoopt tot Mokka X. Kort daarna volgden meer SUV-modellen, zoals de Crossland X (eerdere rijtest) en Grandland X (die we nu testen).

Het laatstgenoemde model is in samenwerking met Peugeot ontwikkeld en dat heeft Opel geen windeieren gelegd. In het eerste kwartaal van 2019 zijn er 1.327 exemplaren op kenteken geregistreerd, terwijl dat in Q1 2018 835 stuks bedroeg.

De Grandland X kun je het beste omschrijven als fraaie vervanger van de MPV. Door de kunststofbescherming rondom maakt ‘ie een avontuurlijke indruk, al blijft het daar bij. Dit bedoelen we niet negatief, maar van een échte SUV is geen sprake. De geteste uitvoering (Business Executive) heeft een witte carrosseriekleur en zwart dak. Hierdoor heeft de Grandland X, voor het oog, een coupé-achtige daklijn.

Hoe luxe is de Grandland X?

Zeer luxe, maar niet alles is standaard. De gereden versie is de Business Executive en heeft werkelijk alle luxe die je maar kan bedenken. Wat denk je van volledig lederen bekleding, stoelverwarming voor én achter en een panoramadak?

Daar blijft het niet bij. Naast meesturende koplampen en een achteruitrijcamera, is hij voorzien van parkeersensoren vóór en achter en een elektrisch bedienbare achterklep. Deze kun je door middel van een schopbeweging openen en sluiten, maar dat werkt niet altijd mee. Wij gebruiken liever de knop op de afstandsbediening of op de achterklep zelf.

Het infotainmentsysteem is afkomstig van Peugeot. Eerder reden wij al de Peugeot 308 en 3008 en over de gebruiksvriendelijkheid zijn we erg te spreken. De indeling is logisch, wat wel zo handig én veilig is. Zeker tijdens het rijden. Wel wil het systeem soms wat traag reageren.

De stoelen zitten erg fijn en bieden voldoende steun. Deze stoelen voorkomen rugklachten en zouden wij absoluut aanraden, wanneer je dagelijks veel kilometers aflegt.

rijtest opel grandland x (17)Hoe rijdt de Grandland X?

Zoals wij daarnet als zeiden, leent de Opel Grandland X de technische basis van de Peugeot 3008. Dit betekent dat er onderling ook motoren worden uitgewisseld. De geteste uitvoering beschikt over een 1.5 liter dieselmotor. Dit is dezelfde motor als in de eerder gereden Peugeot 308.

De fijne motor levert 130 pk en 300 Nm koppel. Dit is voldoende vermogen voor dagelijks gebruik, al is het gewichtsverschil tussen de Grandland X en 308 met dezelfde motor goed merkbaar. Dat is absoluut geen schande, want de Grandland X is groter, biedt meer ruimte en is bijna 200 kg zwaarder.

Desondanks noteren wij een zeer net praktijkverbruik voor een auto van dit formaat. Gemiddeld verbruikt de Grandland X 1.5 CDTI 5,0 liter per 100 km. Dat is precies 1 op 20!

Conclusie rijtest Opel Grandland X

Na ruim een week in deze SUV te hebben gereden, zijn we onder de indruk van hoe Opel zijn modellen verbetert. De Grandland X is daar een perfect voorbeeld van. De overname door PSA Peugeot Citroën zien wij als iets positiefs: het zorgt voor een goede technische basis, terwijl Opels degelijkheid intact blijft.

Terug naar de Grandland X: het is een schitterende verschijning en dankzij de luxe voorzieningen weet hij wellicht klanten van premium merken weg te lokken. Het rijgedrag is goed, de motor is aan de lichte kant qua pk’s (maar voldoende voor snelwegkilometers) en het infotainmentsysteem is erg gebruiksvriendelijk! Kortom, de Grandland X is een interessante auto in dit segment!