Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 2017

In maart jongstleden werd de Peugeot 3008 in Genève verkozen tot Auto van het Jaar 2017, en dat is hij niet geworden zonder reden. Met welke kwaliteiten de 3008 de internationale jury wist te overtuigen, zoekt testredacteur Freek voor je uit.

Gedurfde route naar succes

Wanneer we de contactsleutels overhandigd krijgen, plaatsnemen op de bestuurdersstoel en wegrijden, wordt ons al vlug iets duidelijk. Wat dat precies is, is vrij eenvoudig te verwoorden. Peugeot is een nieuwe weg ingeslagen en niet zomaar één: het Franse merk bevindt zich op een gedurfde route naar succes. En wat we daarmee bedoelen, is eveneens gemakkelijk uit te leggen.

Peugeot wil afzien van dat behoudende imago. De constructeur wil merkbaar meer fun, gedurfde styling en rijgenot met zijn modellen creëren. De 3008 is daar een fraai voorbeeld van: het design wijkt af van het alledaagse en dat is precies Peugeots intentie geweest.

Koppendraaier

De 3008 is een eyecatcher. Daar zijn wij het op de redactie unaniem over eens. Zowel in de wijken als op snelwegen, zorgde onze testauto sowieso voor veel bekijks. Wellicht betroffen het niet allemaal goedkeurende blikken, maar dat is uiteraard een kwestie van (design)smaak. Dat de 3008 als ‘koppendraaier’ beschouwd kan worden staat, naar onze mening, muurvast.

Het is de combinatie van chroom en donkergekleurd kunststof, wat voor draaiende hoofden zorgt. Ook de vormgeving van de lichtunits en Rouge Ultimate-lakkleur, leveren een bijdrage aan het opvallende design in zijn geheel.

De 17 inch lichtmetalen Chicago-velgen, die onder onze testauto waren gemonteerd, bieden zowel voor- als nadelen. Optisch hadden de wielen een maatje groter gemogen, maar dat is met de optielijst eenvoudig te verhelpen. Het voordeel van dit velgformaat, is dat het comfort erop vooruit gaat.

Typisch Frans comfort

Nu we onze uitlatingen over het design gedaan hebben, is het tijd om het rijgedrag te bespreken. De 3008 maakt een prima indruk op ons: het comfort is typisch Frans. Dit kan Peugeot als compliment opvatten, aangezien Franse automerken dit geregeld prima onder de knie hebben.

Wat ons ook opviel, is dat de 3008 nauwelijks last heeft van overhellen in bochten. In onze omgeving maakten wij maar al te graag gebruik van slingerige weggetjes, die ons naar de eindbestemming brachten. Comfort biedt hij ook in stedelijke gebieden, waar veel verkeersdrempels te vinden zijn. De vering vangt de 1.229 kg wegende auto uitstekend op.

Geen power tekort

Voor ons gevoel komt de 3008, met een 1.2 liter PureTech 130-benzinemotor onder de kap, geen power tekort. Wij kunnen ons geen moment herinneren, dat het bij de driecilinder krachtbron aan pk’s ontbrak. Wanneer je extra vermogen nodig hebt, bijvoorbeeld tijdens invoegen op de snelweg, is het aanwezig.

Duidelijk afleesbaar instrumentarium

Het interieur is wat ons betreft net zo opvallend als de buitenzijde. Peugeot houdt, sinds de introductie van de 208, vast aan een compleet ander interieurdesign. De i-Cockpit is daar onderdeel van en we moeten eerlijk bekennen: het bevalt ons. Het compacte stuurwiel ligt heerlijk in de hand, terwijl het instrumentarium duidelijk afleesbaar is. Dit is te danken aan het afgevlakte stuur en het verder naar achter geplaatste, digitale instrumentenpaneel. 

Geen digitale radio, navigatie werkt perfect

Iets waar het bij auto’s van tegenwoordig steeds meer om draait is connectiviteit. Onze 3008 in de Active-uitvoering, beschikt standaard over een 8 inch touchscreen. In het begin vraagt het infotainmentsysteem om gewenning, maar na een tijdje weet je precies alle functies te vinden. Een gemis is een vaste knop voor het hoofdmenu, alsmede digitale radio. DAB+ is naar onze mening de norm voor nieuwe modellen.

Hoewel we iets minder te spreken zijn over de soort radio-verbinding, werkt de Bluetooth-connectiviteit naar verwachting, oftewel: fantastisch. Over de geluidskwaliteit van het audiosysteem, bestaande uit zes speakers, zijn we tevreden. Ook de navigatie bevalt ons, waarbij we niets aan te merken hebben op de weergave. Zodra we een afslag moeten nemen, wordt dit duidelijk getoond op het display. De stem is helder en plaatsnamen worden op de juiste wijze uitgesproken.

De rijstrookassistentie, Active Lane Departure Warning, werkt goed in de 3008. Of moeten we zeggen, té goed? Zodra je de witte belijning verlaat, zonder je richtaanwijzer te gebruiken, verschijnt er een knipperend icoon op het instrumentarium. Ook klinken er waarschuwende geluiden, maar dat is niet wat wij onder ’te goed’ verstaan. Wanneer we ons in een 60 km-zone bevinden en regelmatig van de witte stippellijn aan de zijkant afwijken, laat het hulpsysteem ook van zich horen. Dit is onprettig, mede omdat je in veel situaties de witte lijn wel móet overschrijden.

Profiterende achterpassagiers

Na een werkweek in de 3008 gereden en gezeten te hebben, bestempelen wij de 3008 als tamelijk ruim. Niet alleen de achterpassagiers profiteren van de 62 mm langere wielbasis t.o.v. de vorige generatie. Ook de bagageruimte is flink gegroeid van 432 naar 520 liter.

Onze knieën hebben achter de voorstoelen volop bewegingsvrijheid. Zelfs personen van meer dan 1,90 m klagen niet over gebrek aan hoofd- en beenruimte.

Specificaties

Motor: 1.2 liter driecilinder benzinemotor (130 pk en 230 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 10,6 sec.

Topsnelheid: 188 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 5,0 liter/100 km

CO2-uitstoot: 115 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.447 mm/1.841 mm/1.624 mm

Bagageruimte: 520 liter

Vanafprijs: € 30.360,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 35.200,- (inclusief BTW en BPM)

Categorieën