Vernieuwde Volkswagen Polo R-Line

We kennen de Volkswagen Polo al sinds de jaren zeventig, officieel zelfs al vanaf 1975! Nu is de Polo tijdenlang Volkswagens kleinste model geweest. Maar, sinds de introductie van de Lupo en later de Up! is die titel verwaterd. Maar, wat is de Polo dan nog wel?

SterktesZwaktes
+ Goed uitgerust– Reactievermogen
+ Gewoon goed– Collision-warning
+ Versnellingsbak– Prijs

Wat is de Volkswagen Polo

Nou, de Volkswagen Polo heeft ondertussen geen introductie meer nodig. De Polo is een Golf, maar dan een beetje kleiner. Ik zal in plaats van het model Polo uit te leggen, mij focussen op deze specifieke uitvoering. Wij praten in dit artikel overigens over de facelift van de huidige Polo, dan weet u dat.

De snoet van de nieuwste Volkswagen Polo is te onderscheiden van de uitgaande versie door zijn ‘lichtsnor’. De doorlopende LED-strip die van de ene naar de andere kant van de auto loopt, is een kenmerkend designelement van het huidige Volkswagen. Helemaal leuk.

Interessant om te benoemen is dat de nieuwe Polo makkelijker te onderscheiden is van de oude Polo dan van de huidige Golf. Normaliter kon je de Polo en zijn grotere broer aan de achterkant onderscheiden door te kijken naar de achterlichten. Die waren bij de Polo meer klein en vierkant dan bij de Golf, waar ze wat breder waren.

Bij deze uitvoering lopen de achterlichten door op de achterklep. Dit zorgt voor een meer doorlopend design en oogt chique en sportief. Het zorgt er echter ook voor dat de Polo nu nóg meer op de Golf lijkt. Het doet hem wel goed, dat leren van zijn broer.

De uitvoering die wij hebben meegekregen, is de Volkswagen Polo R-Line Business+. Een hele mond vol, maar het komt neer op een topuitvoering van de Polo. De testauto wordt voortgetrokken door een 1.0 liter driecilinder die via de 7-bak automaat 95 pk naar de voorwielen stuurt. 95 pk in een Polo? Aardig. 95 pk in een Polo R-Line? Dat vinden we niet super spannend…

R-Line-Logo
De lichtsnor van de vernieuwde Polo
De venieuwde Polo achterkant
Nieuwe lichtsnor én achterlichten – Foto’s gemaakt door Sem Berger.

Hoe rijdt hij?

De driecilinder van de Polo is krachtig genoeg om de auto te laten bewegen met bovengemiddeld enthousiasme. Het maximale koppel van het blokje is bereikt bij een erg lage 2800 toeren per minuut. Dit betekent dat de auto vlot optrekt en snel opschakelt door de zeven versnellingen, maar, spannend is het niet.

Dit is een typisch voorbeeld van hoe een badge verwachtingen kan scheppen die dan niet worden waargemaakt. Als een luxere Polo met deze specificaties en dit motorblok zou komen, was dit een pluspunt geweest. Maar, nu ditzelfde pakket wordt verpakt als een ‘R-Line’, vinden we het een beetje schamel. Vooral omdat de motor in de R-Line op geen enkele manier verschilt met de standaard Polomotor.

Het rijgedrag van de Volkswagen Polo is typisch voor een klein stadsautootje. De auto stuitert wat en heeft weinig body-roll. In de bochten is het een leuk scheurijzertje en op de snelweg is het prima vertoeven. Maar het blijft een lichte auto, dus de zweefervaring zal het nooit worden. Leuk rijden daarentegen wel.

Het zicht vanuit de Volkswagen Polo is prima. Het is een kleine auto dus soms is het wat krap kijken door de kleine ramen en tussen de dikke stijlen door. Maar dit is niet anders dan bij elke andere kleine stadsauto. De versnellingsbak is geweldig soepel, hij opereert vrijwel onmerkbaar. Helaas is de auto soms wel wat ongevoelig, maar op beide punten komen we later terug.

Vernieuwde Polo voorkant
Vernieuwde Polo achterkant
De buitenkant van de nieuwe Polo is typisch Volkswagen… en typisch Golf – Foto’s gemaakt door Sem Berger.

Sterke punten

De Volkswagen Polo is verkrijgbaar met een hele bak opties. Ons model is erg volgeladen omdat het de op een na duurste uitvoering is. Alleen de Polo GTI is nog duurder. Standaard krijg je bij de Volkswagen Polo wat leuke dingen, zoals adaptive cruise control, lane assist, een volledig digitale klokkenbak én allemaal mooie Ledlampen voor- en achterop.

Onze uitvoering had nog veel meer toeters en bellen, maar hier komen we later in dit artikel op terug. Het punt staat, je kan je Polo helemaal opkalefateren zoals jij wil, niets is te gek.

Ook willen we graag melden dat de Volkswagen Polo een goede auto is. Wij gebruiken hier expres de term ‘gewoon goed’. Dat is namelijk wat een echte Volkswagen moet zijn. Een Volkswagen Polo hoeft niet spannend, geweldig of ongelooflijk snel te zijn. Een Volkswagen Polo moet goed zijn. Hij moet goed voelen, lekker rijden, soepel werken en er altijd voor je zijn. Dus, vandaar, de Volkswagen Polo is gewoon goed. En daar zijn we blij om.

Polologo
Het nieuwe Polo-logo – Foto’s gemaakt door Sem Berger.

Een ander opvallend goed punt van de Volkswagen Polo is de versnellingsbak. Ons testmodel heeft een zevenbak DSG automaat. Dit lijkt overdreven voor een auto met de motorinhoud van een kleine fles frisdrank en nog geen honderd pk. Maar, niet is minder waar. Doordat het maximale koppel van de motor al bij een laag toerental beschikbaar is, kan de bak snel opschakelen. Dat scheel niet alleen herrie, maar ook nog eens benzine!

Het kan zomaar zijn dat je bij vijftig kilometer per uur al in z’n zes rijdt. Is dat storend? Neen, absoluut niet. De bak schakelt zo soepel op dat je echt je best moet doen om te merken wanneer dat daadwerkelijk gebeurt. Dit alles zorgt voor een prettige (en voordelige) rijervaring.

Zwakke punten

Helaas is er ook een aantal puntjes wat de rijervaring een klein beetje neerhaalt. Zo is de reactiesnelheid van de Volkswagen Polo soms niet erg snel. Je staat bijvoorbeeld voor een stoplicht, wanneer het licht dan op groen springt, moet de Polo eerst nog duizend dingen doen voordat hij gaat rijden.

Denk hierbij aan de motor starten, de versnellingsbak inschakelen en dan ook nog nadenken over hoe hij moet reageren op het intussen volledig ingetrapte gaspedaal zonder de voorwielen te laten slippen. Af en toe sta je dus zo lang voor het groene stoplicht te wachten, dat het kabinet Rutte-IV al lang is gevormd. Dit is natuurlijk overdreven, maar het duurt soms zo lang, dat het niet onopgemerkt mag gaan.

Een andere, best kwalijke gewoonte van de Polo is om tijdens het rijden volledig willekeurig de collision-warning aan te gooien. Hiermee bedoelen wij dat je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt en dat er niets voor je te vinden is. Maar, toch geeft de Volkswagen Polo je de alarmbellen en -lichten horend bij een naderende botsing. Erger nog, als je op de cruise-control rijdt, schiet de Polo soms spontaan in de ankers om diezelfde reden. Dit is niet alleen om je dood van te schrikken, maar het kan ook nog eens erg gevaarlijk zijn.

Onderliggend is er ook nog de kwestie van de prijs. Ja, je krijgt veel Polo voor je geld en ja er zijn heel veel opties te krijgen. Maar, menig concurrerend model is verkrijgbaar vanaf een lagere prijs. Zijn die dan een stuk minder goed? Ons model komt uit op iets meer dan 31.000 euro, voor een Volkswagen Polo. Denk daar maar eens over na.

Interieur vernieuwde Polo
Vernieuwe Polo Interieur
Vernieuwe Polo Interieur
Het interieur van de Polo is strak, stoer en sportief – Foto’s gemaakt door Sem Berger.

Uitrusting

Zoals eerder vermeld, heeft de Volkswagen Polo al een aangename lijst met standaarduitrusting. De opties die te verkrijgen zijn, zijn niet gek maar ook niet bijzonder. Denk bijvoorbeeld aan wat veiligheids- en rijhulpsystemen, exterieurprullaria en comfortverbeteraars.

Ons testmodel heeft bijvoorbeeld een automatisch dimmende binnenspiegel, een regensensor, verwarmbare voorstoelen en sfeerverlichting in het interieur. Daarnaast heeft de Polo zijn trainingspak aan in de vorm van het R-Line designpakket en kan het dak open door het optionele panoramaschuif- en kanteldak. Vinden we leuk.

Wat we nog meer leuk vinden is het plaid stoelenpatroon, dat doet ons namelijk denken aan de GTI’s van het verleden en dat maakt ons blij.

Vernieuwe Polo Interieur
Het stuurwiel met het nieuwe VW logo – Foto’s gemaakt door Sem Berger.

Conclusie rijtest Volkswagen Polo

De Volkswagen Polo is een echte Volkswagen. Degelijk, goed, netjes en een tikje prijzig. Maar, zo zien we het graag. De auto rijdt prettig en de bak schakelt onmerkbaar en soepel. Het reactievermogen laat soms wat te wensen over en de collision-warning maakt er een potje van. Maar, je krijgt veel waar voor je geld en je hebt een echte ‘gewoon goede’ auto onder je bips.

De Volkswagen Polo is verkrijgbaar vanaf 19.990,- euro. Onze auto was een topmodel met veel opties, deze kostte 31.512,- euro.

De mooie platen in dit artikel zijn geschoten door @semberger_ op Instagram, 

Alle deuren open
De Volkswagen Polo zwaait u uit.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.