De BMW 330e xDrive is stoer

De BMW 3-serie is niet weg te denken uit ons straatbeeld. Als sinds de jaren zeventig is dit model van onze Oosterburen vaak terug te vinden op de Nederlandse wegen. Een van de grote voordelen aan de 3-serie is de enorme variatie die we terugvinden: stations, sedans, coupés, luxe, basis en sportief. Alles wat je zou kunnen wensen. Onze BMW 330e xDrive was een sportieve én luxe sedan, zoals het hoort.

SterktesZwaktes
+ Comfortabel– Ingewikkeld infotainmentsysteem
+ Hoge kwaliteit– Ongevoelig bij wegrijden
+ Formidabel Plug-In systeem– Karakterloos
De BMW 330e xDrive is mooi en stoer
De BMW 330e xDrive is mooi en stoer
De BMW 330e xDrive is mooi en stoer
De BMW 330e xDrive is mooi en stoer – foto’s gemaakt door Sem Berger

Wat is de BMW 330e xDrive?

De BMW 330e xDrive is, zoals we gewend zijn van BMW, een zakelijk en sportief ogende sedan met doordachte details en mooie lijnen. In tegenstelling tot modellen van andere merken, die continu op de schop liggen en bij elke generatie doorslaggevend veranderen, blijft de 3-serie al decennia hetzelfde. In essentie althans.

Dat is niet een slecht ding. De voorkant van de 330e is mooi en stijlvol en het optionele sportieve stylingpakket brengt ook echt een duidelijk verschil in uiterlijk met de ‘normale’ versie. Voor de achterkant van de BMW 330e xDrive geldt hetzelfde, mooie lijnen en sportieve details voeren de boventoon.

Zoals gewoonlijk lijkt de BMW 3-serie compact en niet groot. Toch is er in het interieur genoeg ruimte om comfortabel te zitten en te reizen, zelfs met vijf man/vrouw. De ruimte in de achterbak is ook ruim voldoende, al is het wel soms wat worstelen met het opbergen van de laadkabels onder de laadvloer.

De uitvoering die wij hebben meegekregen is de BMW 330e xDrive Sedan. Géén hele mond vol deze keer! Dit is een erg volgeladen uitvoering van de 3-serie. De testauto wordt voortgetrokken én -geduwd door een 2 liter viercilinder in samenwerking met een elektromotor die via de 8-bak automaat 292 pk naar alle wielen zendt.

de stoere snoet en de bolle bips van de bimmer
de stoere snoet en de bolle bips van de bimmer
de stoere snoet en de bolle bips van de bimmer – foto’s gemaakt door Sem Berger

Hoe rijdt hij?

Tezamen brengen de benzine- en elektromotor genoeg kracht naar de wielen van de 330e om weg te schieten wanneer je wil. Zelfs als de elektriciteit op is, ga je er nog snel vandoor. De auto oogt sportief en de rijeigenschappen passen zeker bij het uiterlijk.

De BMW 330e stuurt als een echte BMW, sportief en vlak. Daarmee bedoelen we dat er bijna geen body-roll op te merken is. Je stuurt naar links, je gaat naar links. Zo simpel kan het zijn. Al hadden we wel een klein momentje onderstuur tijdens wat sportief rijgedrag, maar, dat houdt het spannend.

Zelfs in de sportiefste veringstand is de BMW 330e erg comfortabel. Zo comfortabel zelfs, dat we er pas op dag drie van de vier dagen durende testperiode achter kwamen dat de vering in die zojuist genoemde sportstand stond ingesteld. De BMW 330e rijdt op een echte no-nonsense manier, het wordt bijna saai. Totdat je het gas intrapt.

Het zicht rondom is goed. We praten hier natuurlijk wel over een moderne sportieve sedan, dus geweldig zal het nooit worden. De 360 graden camera helpt erg goed bij het inparkeren, de hulpsystemen zorgen er eigenlijk voor dat je de wereld prima kan waarnemen. Daarnaast kijk je uit over een lange motorkap, en persoonlijk vind ik niks mooier dan dat.

Een opvallende gebeurtenis is dat de BMW bij het optrekken soms erg laat of juist schokkend snel reageert. Dit zorgt voor een onduidelijke en onvoorspelbare rijervaring bij het wegrijden vanuit stilstand. Hierover later meer.

Rijden tot je een ons weegt met dit mooie stuurwiel
Rijden tot je een ons weegt met dit mooie stuurwiel
Rijden tot je een ons weegt met dit mooie stuurwiel
Rijden tot je een ons weegt met dit mooie stuurwiel – foto’s gemaakt door Sem Berger

Sterke punten

Het punt wat meteen opviel toen we onze handen legden op de BMW 330e is de hoge kwaliteit van de gehele auto. Vanaf buiten ziet de auto er erg netjes en goed afgewerkt uit, maar, dat kan je bij menig andere (lees: goedkopere) auto ook zeggen.

Aan de binnenzijde van de auto komt de kwaliteit pas écht naar boven. Wij hebben op geen enkel moment een knop twee keer moeten indrukken omdat deze de eerste keer weigerde. De materialen voelen erg goed en kwalitatief hoogstaand aan en alle opties werken erg goed.

open dak? natuurlijk!
Open dak? Natuurlijk! – foto’s gemaakt door Sem Berger

De stoelen zitten geweldig en alles wat je kan gebruiken, werkt altijd. Zelfs de gesture-control (het geweldig hilarische systeem waarmee je met je hand voor het infotainmentscherm bewegingen maakt om bijvoorbeeld de radio te bedienen) werkte bijna altijd. Ik zeg bijna, want het blijft een tricky ding om een auto gebarentaal te leren.

Onder andere door de hoge kwaliteit van de materialen is de BMW 330e erg comfortabel. Zoals eerder genoemd is de vering strak maar erg meegaand en zitten de stoelen geweldig. Deze zitervaring wordt mede mogelijk gemaakt door de stoelverwarming voor én achter, geventileerde stoelen voor en het feit dat je de voorstoelen op ongeveer twaalfduizend manieren kan instellen.

Een ander erg sterk punt voor de BMW 330e is het plug-in systeem. Het opladen van de auto gaat zoals bij elke plug-in hybride of elektrische auto. Je stopt de stekker erin en gaan met die banaan. Maar, de 330e is heel erg goed in het efficiënt gebruiken van de elektriciteit.

De auto rijdt vrijwel volledig elektrisch als je hem gewoon normaal rijdt. Dus geen gekke stoplichtwedstrijdjes of inhaalmanoeuvres op de snelweg. We hebben de BMW 330e voor vier dagen mogen gebruiken en we hebben er vrij veel en ver mee gereden. Aan het eind van de vier dagen hebben we slechts 24 euro aan benzine betaald. Echt niet gek voor een auto met deze prestaties en allure!

Puike pook
Puike pook
Puike pook – foto’s gemaakt door Sem Berger

Zwakke punten

Bij het wegrijden had de BMW 330e nog wel eens de neiging om ietwat vreemd te reageren op de input van ons op het gaspedaal. Soms reed hij soepel weg en schakelde netjes en rustig op. Andere keren gaven wij gas en gebeurde er vrijwel niks. Dan besloten we meer gas te geven en op dat punt schoot de auto naar voren alsof hij een klant op Black Friday was. Dit is niet alleen storend, maar ook nog eens erg merkwaardig op een auto van bijna 80.000 euro.

Het infotainmentsysteem van de BMW 330e is goed, maar stiekem eigenlijk te veel van het goede. Zo kan je op drie verschillende manieren het volume aanpassen of naar een volgend nummer gaan. Is dat nodig? Wij vinden van niet. Daarnaast is het infotainmentsysteem zo compleet en zo vol, dat we er niks meer van snapten.

Soms is het hebben van veel opties leuk, maar als je even snel iets wil veranderen en je moet door een encyclopedie aan opties spitten, is dat minder prettig. Wat ook niet helpt, is dat het systeem vrij saai en zakelijk is vormgegeven. Het is allemaal zwart of grijs en er is weinig verschil tussen de verschillende menu’s. Dit maakt navigeren door de instellingenlijst die reikt van hier tot Tokio soms erg lastig.

Mooi maar ingewikkeld
Mooi maar ingewikkeld
Mooi maar ingewikkeld
Mooi maar ingewikkeld – foto’s gemaakt door Sem Berger

Hetgeen wat ons ook opviel, is dat de BMW 330e weinig karaktervol is. De auto is zakelijk en stijlvol vormgegeven en rijdt prima, maar hij mist uitstraling. Een auto zoals de Citroen C3 of de Dacia Sandero heeft uitstraling en karakter, de BMW mist helaas die connectie en die persoonlijkheid. Dit komt waarschijnlijk ook door de keuze van kleuren. Onze uitvoering is grijs met een zwartleren interieur. Mooi en sportief? Ja. Spannend, bijzonder of karaktervol? Helaas niet.

details van de 330e
details van de 330e
details van de 330e
Details van de 330e – foto’s gemaakt door Sem Berger

Uitrusting

De optielijst van de BMW 330e is meer dan twee pagina’s lang. In totaal zit op ons testmodel zo’n 13.000 euro aan opties. Dat is enorm veel. De opties zijn op te delen in drie categorieën: stijl, rijeigenschappen en infotainment en comfort.

De stijlopties op ons testmodel zijn onder andere hoogglanszwarte spiegels, aluminium lijsten aan de buitenkant en een M-Sport uitrustingspakket. Dat laatstgenoemde pakket valt ook onder de rijeigenschappencategorie. Er zitten namelijk ook allerlei M-spullen op de 330e die ten goede komen van ons stuurmanswerk. Zoals een adaptief M-onderstel, M-sportremmen en een hele boel aan andere hulpsystemen en sportieve opties.

Op het infotainment en comfortvlak kunnen we onder andere de volgende dingen opnoemen: verwarmde stoelen voor én achter, een verwarmd stuurwiel, ontelbare opties om de voorstoelen te verstellen en ongeveer twintig hulppakketten van alle soorten en maten. Denk bij het laatste aan parkeerhulp, 360-graden camera en allerlei andere hulpsystemen voor tijdens het rijden.

Conclusie rijtest BMW 330e xDrive

De BMW 330e xDrive is een mooie, sportieve en zeer luxe sedan die goed en snel rijdt. Alles wat je ook maar zou kunnen willen hebben, kan je bestellen op je 330e. dit zorgt voor een auto die aan al je wensen kan en zal voldoen. De BMW rijdt erg goed en is zeer comfortabel. Daarnaast ziet hij er goed uit en is hij makkelijk te gebruiken, op het infotainmentsysteem na. Helaas heeft de BMW 330e weinig in de vorm van karakter. Vandaar ook de titel van deze rijtest. Er is veel zakelijks en daarbovenop is er nóg meer zakelijks. Waarschijnlijk doet een beige interieur en een paars likje verf wonderen.

De BMW 330e xDrive is verkrijgbaar vanaf 44.600,- euro. Onze auto was een topmodel met veel opties, deze kostte 79.320,78,- euro.

De foto’s in deze rijtest zijn gemaakt door Sem Berger (Instagram: semberger_).

De BMW 330e xDrive zwaait u uit
De BMW 330e xDrive zwaait u uit – foto’s gemaakt door Sem Berger
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *