Autobedrijf ‘Van Mossel’ klinkt u vast bekend in de oren. Verspreid over Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg heeft het bedrijf bijna 300 vestigingen. Bij Van Mossel zijn ze van alle markten thuis, met expertise in een grote range van automerken. Recent organiseerde Van Mossel een testdag voor een selecte groep geïnteresseerden, met de focus op EV’s (Electric Vehicles).

Rijtest: Fiat Panda Hybrid

Als eerste hebben wij in de Fiat Panda gereden. Deze kleine Hybrid met 51 kW (70pk) is naar mijn mening perfect voor in de stad. In de Panda is het namelijk mogelijk om de optie ‘City’ te activeren. Hierdoor gebruikt de Panda iets meer elektriciteit tijdens het rijden dan op de snelweg bijvoorbeeld. Echter is het wel nodig deze modus zelf te activeren.  

De Fiat Panda is geen Plug-In Hybrid, maar een zogenaamde ‘smart’ Hybrid. Dit betekent dat de Panda zelf de accu oplaadt tijdens het rijden. Deze stroom wordt dan hergebruikt tijdens het optrekken, wat veel in de stad gebeurt. De elektrische ondersteuning is zeker geen overbodige luxe, de 3 cilinders kunnen de extra hulp goed gebruiken. En aangezien het een compacte en lichte auto is, rijdt hij ook nog eens zuinig.

Zoals sommigen misschien nog weten, heeft James May, één van de voormalige Top Gear presentatoren, lang een Fiat Panda gereden. Ondanks zijn succes als presentator, bleef hij bescheiden een Fiat Panda rijden! Ik snap het ook wel, want in drukke steden (zoals Londen) is de Panda ontzettend mobiel. Van het hybride systeem merk je weinig, aangezien het een kleine accu en elektromotor is. Maar In de stad rijd je lekker zuinig!

Rijtest: Jeep Compass 4xe

Een overstap naar iets groters: de Jeep Compass 4xe. Bij het merk Jeep hoort de verwachting dat ze echte Off-Road auto’s bouwen. Deze elektrische Compass voldoet aan die verwachting: het is een grote en hoge auto. Met de keuze tussen de verschillende rijmodi: Auto, Sport, Snow, Sand/Mud en als laatste Rock, kun je in de Jeep Compass elk terrein aan. Dankzij de plastic vloermatten is het interieur makkelijk schoon te houden bij gebruik in modderig terrein. Daar is hij immers voor gemaakt. 

Het interieur is mooi afgewerkt, met rode accenten verspreid over de hele binnenkant. Deze rode kleur accentueert de belangrijkste onderdelen; de versnellingspook, het audiosysteem en uiteraard de meters achter het stuur! Het stuur ziet er, ondanks de knopjes die erop zitten, heel rustig uit. Er zitten niet veel kleuren op, het enige wat echt opvalt is het Jeep logo, verder zijn de knopjes gewoon zwart gemaakt. 

Uiteraard heeft ook Jeep een touchscreen beeldscherm geïnstalleerd, waarmee vrijwel alles in te stellen is. Denk hierbij aan de stoelverwarming voor de voorstoelen, routes, radio/muziek en dergelijke. De Jeep waar ik mee reed was onder andere uitgerust met Trailhawk accenten. De naam Trailhawk vind je terug op de stoelen en aan de buitenkant van de auto. 

Hoe zit het motorisch in elkaar? Met een 180pk benzinemotor trekt de Jeep goed weg. Maar het is niet alleen de benzinemotor die het vermogen creëert; de elektromotor trekt dit omhoog naar de 240pk! Hiermee trekt de Compass van nul naar honderd in 7,0 seconden! Ook kun je dit elektrische vermogen gebruiken om de kleine stukjes volledig elektrisch te rijden. De elektriciteit is ook nog eens handig tijdens de Off-Road momenten, aangezien dit zorgt voor een lekker direct gaspedaal. 

Rijtest: Opel Vivaro-e 

Om wat meer variatie aan te brengen in de rijtesten bij Van Mossel, sloten we de testdag af met een ritje in de Opel Vivaro-e. Deze volledig elektrische bus verschilt niet veel van andere bussen. Dankzij de ouderwetse tellers achter het stuur, krijg je al snel het gevoel dat je in een doodgewone bus rijdt. In plaats van een toerenteller heeft de Vivaro-e een meter die aangeeft hoeveel energie je gebruikt. 

De Vivaro-e is te verkrijgen in twee verschillende varianten, met een 50 kWh en een 75 kWh accupakket. Het grootste verschil tussen de twee is dat de 75 kWh variant een range heeft van rond de 300 kilometer. De 50 kWh heeft een range van rond de 250 kilometer. De meerprijs van de Vivaro-e 75 kWh is €7.750,-.

Voor de ‘normale’ Vivaro met de verbrandingsmotor (model L3H1, verhoogd laadvermogen) betaal je €22.549,- exclusief btw. Voor de elektrische Vivaro-e (ook model L3H1, verhoogd laadvermogen) is dit een stuk hoger. Voor de 50 kWh betaal je €32.649,- exclusief btw, en voor de 75 kWh betaal je €40.399,-. Vergelijk je dit met de standaard Vivaro, dan betaal je dus de dubbele prijs! Daarentegen neem ik hierin niet de voordelen van elektrisch rijden in mee. 

Coronavrije testdag Van Mossel

Deze drie korte rijtesten hebben wij bij Van Mossel mogen uitvoeren. Zij zorgen ervoor dat een testdag compleet Coronavrij verloopt. Ook wordt ervoor gezorgd dat er een volledig opgeladen auto/bus voor je klaarstaat. Daarnaast voorziet het Van Mossel personeel je van alle benodigde informatie en leveren ze advies bij je keuzes!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *