Redactiekeuze: Alternatief voor de Kia e-Soul

Kia e-Soul

Enkele weken geleden testte Maarten de Kia e-Soul. Kia’s elektrische exoot viel goed in de smaak, maar wij vroegen ons af: Wat zou de redactiekeuze zijn als wij zouden mogen kiezen?

Maarten: Kia e-Soul

De funky Kia e-Soul

Over smaak valt niet te twisten, dus we zullen het uiterlijk van de Kia e-Soul maar even ‘opvallend anders’ noemen. Wie zich echter niet laat afleiden door het vierkante uiterlijk van de elektrische Koreaan ziet echter een moderne, veelzijdige auto vol funky details. Door zijn vorm en het hoge plafond ontstaat een zee van ruimte. Daarnaast is het rijgedrag uitermate prettig. De Kia e-Soul is voor iedereen die elektrisch wil rijden en niet met de meute wil meelopen. Zijn vlotte rijgedrag en zijn ruimte maakt hem de ideale auto voor jonge gezinnen, en vergeet de ingebouwde disco niet!

Freek: Opel Corsa-e

De scherp geprijsde Opel Corsa-e

De gloednieuwe Opel Corsa-e is voor mij de betere keuze, ten opzichte van de Kia e-Soul. Waarom? De geëlektrificeerde Corsa heeft onder meer zijn naam én prachtige historie mee. Nog belangrijker is zijn betaalbare techniek: de Corsa-e is er vanaf € 30.499,- en daarvoor krijg je een 50 kWh lithium-ion accupakket en een rijbereik van 337 km (WLTP-testcyclus). Dankzij de 136 pk sterke elektromotor met 260 Nm koppel verloopt de acceleratie van 0-100 km/h in 8,1 sec, wat prima cijfers zijn voor dagelijks gebruik. En ook niet onbelangrijk: de Corsa-e oogt beter, zeker in deze donkerblauwe configuratie. 

Joeri: Ford Kuga 1.5 Ecoboost 150pk

De ruime Ford Kuga 1.5 Ecoboost 150 PK

De Kia e-Soul is leuk. Afwijkend qua uiterlijk en juist dat aspect maakt hem praktisch. Dat praktische vind ik ook terug bij mijn tegenhanger van de e-Soul, de Ford Kuga 1.5 Ecoboost 150 pk. De nieuwe Kuga is ruimer dan zijn voorganger en uiteraard moderner met onder andere een PHEV aandrijving, de 2,5 PHEV. Het liefst had ik de PHEV, maar het trekgewicht van 1.200 kg breekt hem op. De 1.5 mag 1.800 kg trekken. Dat gecombineerd met Ford rijeigenschappen, afwerking in luxe maakt hem tot mijn alternatief!

Robert: Kia e-Niro

De goed verkopende Kia e-Niro

Voor mijn alternatief blijven we dicht bij huis. Want Kia biedt naast de e-Soul, ook de e-Niro aan. En dat is opvallend. Het zijn beide elektrische cross-overs en kosten ongeveer hetzelfde (de e-Niro is een tientje duurder). Daarmee lijken de auto’s onderling met elkaar te concurreren. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de e-Niro. Voornamelijk om het uiterlijk. De e-Soul heeft een wat eigenaardige vormgeving. Vooral de achterkant. Daar moet je van houden. Wat dat betreft vind ik de e-Niro beter geslaagd. Ook het interieur van de e-Niro is net wat strakker vormgegeven.

Danny: Volvo XC40 Recharge

De scherp gelijnde Volvo XC40 Recharge

De Kia e-Soul heeft een hoop karakter en ik beschouw het als een zeer coole kubus. Echter is Volvo al jaren de koning van de kubus en daarom kies ik voor de XC40 Recharge. De stoere Zweedse SUV laat goed zien dat Volvo tegenwoordig een leuke design taal heeft gevonden voor al zijn modellen. De Recharge Inscription PHEV komt met vele veiligheidssystemen, een schoon en ergonomisch gevormd interieur en een dakspoiler om het geheel af te maken. Graag in Fusion Red metallic met 19″ 5-Dubbel Spaaks Black velgen, voor slechts €500 meer dan de e-Soul!

Merijn: Renault ZOE

De snel opgeladen Renault ZOE

Elektrisch rijden gaat verder dan alleen maar een grote accu. Waar de huidige generatie Kia e-Soul vanwege zijn 1-Fase lader tot maar 7,4 kW kan opladen bij een openbare laadpaal, kan de Renault ZOE tot 22 kW laden. Ondanks de iets kleinere accu kan de Renault ZOE toch aanzienlijk sneller opladen bij een publiekelijk laadpunt vanwege de 3-Fase on-board-charger. Zo ben je altijd verzekerd van de kortste oplaadtijd bij een openbare laadpaal. Omdat we in de praktijk vanwege de hoge kosten weinig snel laden, is dit mijn alternatief op de Kia e-Soul.