rijtest Kia e niro

We hebben al behoorlijk wat elektrische auto’s mogen testen en elke keer was het plaatje niet compleet. Ondanks dat elektrische auto’s opvallend veel aandacht krijgen in de media, twijfelden we regelmatig of die media-aandacht wel terecht was. Want bijna elke elektrische auto had links of rechts wel een beperking. Te weinig ruimte, te kleine actieradius of onbereikbaar voor de gewone man/vrouw (lees: te duur). Maar nu lijken onze kansen te zijn gekeerd en straalt het geluk ons toe. Dat geluk ontvouwt zich in de vorm van de Kia e-Niro. Is dit dan de ideale schoonzoon?

Het begint met laden

Voordat er gereden kan worden, moet er geladen worden. Dat gaat redelijk snel met de Kia e-Niro. De 64 kWh grote accu kan met 77 kW geladen worden. Dat is dan via snelladen. Dat houdt in dat je in 45 minuten van een range van 38 kilometer naar ongeveer 300 kilometer gaat. De maximale actieradius is volgens Kia 455 km (WLTP). In ons geval (winterperiode 0 – 10 graden) kwamen we tot 350 – 395 kilometer. Als de temperatuur stijgt, dan neemt de actieradius ook toe. Dus laat het mooie weer maar komen!

Thuis de maximale actieradius in je auto krijgen vraagt wel wat geduld. Deze elektrische auto kan namelijk niet met driefasen (krachtstroom) laden. Dat betekent dat je (met een slim thuislaadpunt) met 7,2 kW kunt laden en dan heb je ongeveer 10 uur nodig hebt om van 0 naar 100% op te laden. Maar ja, wie rijdt de auto nu helemaal leeg en heb je elke dag de volledige actieradius nodig?

Ook bij openbare laadpunten kan de E-Niro dus met maximaal 7,2 kW laden. Wij hadden net even pech en behaalde bij een openbare laadpaal een laadsnelheid van 3,5 kW en als je dán je auto oplaadt voor een vergadering/boodschap van een uur, dan is de winst minimaal. Gelukkig hadden wij te maken met een uitzondering. De door ons gebruikte openbare laadpaal kan tegenwoordig “op papier” 11 kW leveren, maar dan moet de auto dat ook aankunnen. 

Al met al is deze Kia geen hoogvlieger qua thuisladen, maar heeft wel een zeer grote actieradius voor het type auto!

Een open deur

Het is duidelijk dat de Kia e-Niro hoger op de wielen staat, deze is inderdaad vergelijkbaar met de Niro hybrid… (zijn broertje). Daardoor heb je een gemakkelijke instap en waarna je gelijk over een flinke knoppenbrij uitkijkt. Alhoewel Kia de moeite genomen heeft om de knoppen te groeperen per “segment” (bijv. airco- en radiosegment apart), hebben we niet de tijd genomen om alle knoppen te tellen. Het waren er teveel. Als auto-liefhebber vinden we de ouderwetse knoppensoep wel leuk, maar we weten ook dat niet iedereen onze mening deelt. Tegenwoordig zijn er ook mooie digitale oplossingen.

Alle knoppen voelen goed aan, zijn netjes afgewerkt en prettig om te bedienen. Dat geldt ook voor het infotainmentscherm. Het is erg prettig om te bedienen, het werkt namelijk snel en is overzichtelijk. Daar kunnen veel collega’s nog wat van leren. Tegenwoordig mag het formaat van het touchscreen (DynamicLine 7 inch, ExecutiveLine 8 inch) wel een tandje groter zijn. Hieraan merk je dat het model Niro uit 2016 stamt. Maar storend is het niet.

Kia e-Niro Samsung Galaxy S8

Qi (draadloos) opladen van Samsung Galaxy S8 in Kia e-Niro

Opvallend is wel het verstopte plekje voor het draadloos opladen van je telefoon. Deze is zodanig weggestopt dat je je telefoon niet meer ziet als je hem er neergelegd hebt. Het voordeel is dat je hem niet onderweg kunt gebruiken, wat veilig is en boetes scheelt. Het nadeel is, dat je hem snel vergeet, omdat je hem niet ziet. Er brandt wel een klein lampje als je je telefoon er neerlegt, maar in de haast kijk je daar snel overheen.
Het uitstappen gaat heerlijk prettig door de grote deuren die ver open zwaaien. Bijna 90 graden kun je ze opendraaien. Ideaal voor het “inladen” van de kinderen en het uitstappen van opa’s en oma’s.

Kia e-Niro rijtest Lenovo Yoga

Ruime instap, deuren gaan 90 graden open.

De achterbank voorziet je ook van opvallend veel been- en hoofdruimte. Zie daar ook gelijk het voordeel van SUV’s, naast uiteraard de hogere instap. Dat de ruimte op de achterbank niet ten koste is gegaan van de bagageruimte is erg prettig. Deze meet een ruime 451 liter. Dat is wel inclusief handig opbergvak voor laadkabels onder de laadvloerplank.

Dik in de uitrusting

Qua uitrusting hebben we zelden iets te klagen bij PR-auto’s Vaak zijn ze door de importeurs voorzien van bijna alle opties. Dan kun je namelijk alle opties ‘beschrijven’ in je review. Enigszins teleurgesteld zijn we dan ook als we merken dat onze testauto qua prijs niet veel afwijkt van de “basisprijs” uit de prijslijst. De fiscale waarde van onze gereden ExecutiveLine is € 44.475,-. Volgens het RDW kost onze Kia € 45.270,-. Enkel metallic lak verhoogt de basis-autoprijs. De reden hiervoor is echter snel duidelijk. Op elke knop in het interieur staat een plaatje. Oftewel hij is standaard al heel rijk uitgerust. Leest u even mee: adaptive Cruise Control, navigatie, DAB+, 17 inch lichtmetalen velgen, stuurwielverwarming!, stoelverwarming.  Dit geldt voor de € 3.000,- goedkopere DynamicLine, onze ExecutiveLine levert voor 3k meer onder andere een JBL soundsystem, LED koplampen, lederen bekleding, stoelventilatie vóór, stoelverwarming achter, draadloos telefoon opladen én een 1 inch groter touchscreen.

“Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet voor de ExecutiveLine kiest”

Qua laden levert Kia standaard twee laadkabels. Een 5 meter lange Type 2 kabel voor publieke laadpalen en een kabel om in je huis-tuin-en-keuken stopcontact te stoppen.

We willen nog wel even Kia complimenteren met hun ADAS (veiligheidssystemen). Voor dit segment levert Kia een uitstekend werkende adaptive cruise control en lane departure. Vertaald betekent dit: hij houdt je keurig binnen de lijntjes en bewaart de afstand met je voorganger. Zelf tot 0 km/h remt hij af en met een tik op het pedaal óf druk op de knop accelereert hij weer tot de ingestelde snelheid.

Rijdt als je schoonzoon

Het rijden met een elektrische auto is het belangrijkste en meest opvallende onderdeel van de auto. We kunnen wel alvast verklappen dat het niet spannend is, maar er valt ook niet veel op aan te merken.

De duw in de rug bij inhaalacties is heerlijk! Je hebt altijd en direct veel power, wat van een inhaalactie een veilige manoeuvre maakt. In bochten merk je dat het een hogere auto is. Hij helt iets meer dan gemiddeld over. In bochten merk je dat de acceleratiepower soms teveel is. Door zijn power spinnen de voorwielen in bochten sneller door. Tja, elk voordeel heb…

Qua comfort is het een heerlijke auto. De wielen staan lekker ver uit elkaar en de lichtmetalen velgen zijn niet te groot (17 inch). Daar ontvang je veel comfort voor terug. Dit gecombineerd met de goed werkende adaptive cruise controle en lane departure zorgt voor een goede metgezel zowel op de snelweg als in de stad.

XT1S7575-bewerkt

Niet te grote velgen (17 inch) zorgen voor extra comfort.

Drie leuke wetenswaardigheden

Er is goed én veel nagedacht over deze Kia e-Niro. Dat merk je vooral aan de volgende zaken:

90 graden deur

De portieren van de Kia e-Niro gaan bijna haaks open. Dat zien we niet veel meer. Dit levert veel gemak op bij het in- en uitstappen of de kleine kinderen op de achterbank plaatsen.

XT1S7634-HDR-bewerkt

Weer die 90 graden deuren. Voldoende ruimte om te werken met de Lenovo Yoga Book op de achterbank.

Rijstand bepaalt de actieradius

Afhankelijk welke van de drie rijstanden je selecteert, Eco – Normal of – Sport stand, merk je het verschil in rem-regeneratie (terugwinnen van actieradius tijdens het remmen), maar zie je ook gelijk een groter of kleinere actieradius.

Drive Only scheelt 1 kilometer

Als je nu altijd (of vaak) alleen in de e-Niro rijdt, dan kun je de climate control zo instellen dat hij geen rekening houdt met de overige zitplaatsen en alleen de temperatuur constant houdt voor de bestuurder. Het leuke hieraan (vinden wij) is, dat je actieradius met 1 kilometer toeneemt als je hem op Driver Only zet. Het is goed om op deze manier je bewust te worden, dat je airco-gebruik direct invloed hebben op de actieradius. Dat geldt natuurlijk ook voor je rij- en remgedrag

Conclusie rijtest: OMG wat is hij goed

Is dit dan de ideale schoonzoon qua elektrisch rijden? Hij is in het bezit van de juiste kwaliteiten, namelijk: een grote actieradius, rijk uitgerust, goede rij-eigenschappen en is betaalbaar geprijsd. Voor deze auto van € 45.000,- en 4% bijtelling, betaal je maandelijks nog geen € 60,- netto (bij 38,1% belastingschijf). Op papier klopt deze auto gewoon!

Het is net de haarkleur van je ideale partner

Deze Kia is hartverwarmend. Hij ondersteunt je in goede en slechte tijden en valt in de smaak bij iedere oom of tante. Hij bezit de juiste papieren en je kunt er gerust oud mee worden.  Of je er tot over je oren verliefd op kan worden, hangt vooral af van de kleurkeuze. Wij zouden de witte en zilveren kleuren laten voor wat ze zijn. De zwarte, blauwe, maar ook rode kleur kunnen wij wel waarderen. Zie het als de haarkleur van je ideale partner met het verschil dat je bij deze wel zelf de kleur kunt kiezen. Dus wat let je?

Ps. De Kia e-Niro is tezamen met LeaseAholic uitgevoerd, vandaar de vermelding bij foto’s. 

Categorieën