Opel Astra Cabrio

De lente heeft bijna zijn weg terug gevonden naar Nederland. Temperaturen stijgen, vogeltjes zingen en cabrio’s worden van stal gehaald. Voor ons het perfecte moment om een lijstje te maken met cabrio’s voor minder dan €10.000,-.

Okke – MINI Cooper S Cabrio

Mini Cooper S Cabrio
MINI Cooper S cabrio

Mijn keuze gaat uit naar de MINI Cooper S cabrio! Met 170pk en een 1.6 liter is deze mini niet alleen vlot en snel, maar ook zuinig! Het allerleukste van de bekende MINI’s is dat je er lekker mee kunt hoeken! Geen bocht is scherp genoeg voor het strakke onderstel en directe stuur. Er staan er een genoeg te koop op tweedehands autosites. Als je een beetje mazzel hebt is er zelfs een Bang & Olufsen audiosysteem aanwezig en cross je met een lekker muziekje aan! Naast dit alles is de MINI natuurlijk ook lekker licht, wat scheelt in benzine en wegenbelasting!

Danny – Jaguar XK 4.0 Convertible

Jaguar XK 40.0 Convertible
Jaguar XK 4.0 Convertible

Stijl, comfort en genoeg ruimte voor de galffclubs. De Jaguar XK 4.0 Convertible is de droomauto van menig persoon uit de jaren 90. Het houten dashboard met de zes tellers (en menig waarschuwingslampje) is een uitzicht waar iedereen van kan genieten. Ondanks de leeftijd is de Jag alsnog voorzien van stoelverwarming, knoppen op het stuur en een heuse Valet stand. Ook het exterieur is goed ouder geworden. Het design is naar mijn mening nog steeds één van de beste ontwerpen die Jaguar ooit gemaakt heeft. Er zit geen lijn te veel op, en met een soepele V8 onder de motorkap en net te weinig ruimte om de kinderen mee te nemen, is het de ideale cabrio cruiser. De afdank Aston is inmiddels voor minder dan €10.000,- verkrijgbaar, maar wees er snel bij, over een paar jaar zal dit niet langer het geval zijn.

Aart – Mazda MX-5 Miata NA MK1

Mazda MX- NA

De Mazda MX-5 gaat al heel wat jaren mee. Sinds 2015 is de vierde generatie (ND) in productie. Maar het model bestaat al langer. De eerste generatie MX-5 zag het levenslicht in 1989, en daarmee heb je gelijk de leukste generatie te pakken. De NA, met zijn karakteristieke klapkoplampen. Om reserveonderdelen zit je niet snel verlegen; volgens The Guiness Book of World Records is Mazda met de MX-5 wereldrecordhouder in productieaantallen voor een tweezits cabriolet. Prijzen voor een tweedehands Miata (NA en NB) variëren sterk, afhankelijk van kilometerstand en technische staat. Het liefst zou ik een NA nemen die rond de € 5.000,- kost. Dan blijft er geld over wat ik zou investeren in een turbokit en/of een spuitbeurt. Het ‘Soul Red’ van de ND is immers niet standaard op de NA geleverd, maar dat vind ik wel een heel aantrekkelijke kleur!

Merijn – Porsche Boxster S (986)

Porsche Boxster S 986
Porsche Boxster S (986)

Wie had dat gedacht, voor minder dan €10.000,- een gave Porsche cabrio kunnen rijden. Tegenwoordig koop je voor een relatief leuke prijs al een eerste of tweede generatie 986 Porsche Boxster. Dankzij een midden-motor en een goed gebalanceerd chassis is het een echte rijdersauto. Je kunt dan nog kiezen uit een 2.5, 2.7 of 3.2 (S) liter boxer motor. De S is standaard voorzien van een sportonderstel en sport remmen. Nou is vaak de aanschaf bij een Porsche het probleem niet, onderhoud kan dus hoog in de papieren lopen. Zoek er dus wel eentje uit die technisch in goede staat is als je er van wil genieten deze zomer! 

Eric – Fiat Ritmo Bertone Cabriolet

Fiat Ritmo Bertone Cabriolet

Als ik € 10.000,00 mag besteden aan een cabriolet dan zou ik dit geld uitgeven aan een Fiat Ritmo Bertone cabriolet. Of eigelijk, een Bertone cabriolet, want op papier is dit geen Fiat maar een Bertone, de Ritmo diende als basis voor deze vierpersoons cabrio. De auto was leverbaar met een 1.3 liter en een 1.5 liter benzinemotor. Alleen de laatste serie was als Supercabrio leverbaar met een 1.6 liter met 100 pk. Veel van de Ritmo’s zijn ten prooi gevallen aan de roestduivel, op dit moment staan er nog maar 47 auto’s op een actief kenteken. Koop je er nu één, dan is de kans groot dat hij alleen maar meer waard wordt. Zag je ze 10 jaar geleden nog wel te koop staan voor € 1000,00, nu betaal je voor een goed exemplaar minimaal € 5000,00. Daarmee koop je wel een cabriolet die naast mooi ook gewoon erg praktisch is!

Arjan – Nissan Figaro

Nissan Figaro

Mijn keuze is geen cabrio in de puurste zin van het woord. Met het dakje naar beneden blijft er eenzelfde soort constructie over als bij de Fiat 500. Maar Fiat noemt dat ook een cabrio, dus smokkelen mag best. De Nissan Figaro is enkel in Nederland te verkrijgen door middel van grijze import. Het model is namelijk alleen in Japan geleverd, dus ook nog eens het stuur aan de verkeerde kant. Door de automaat echter geen problemen met schakelen. De Figaro kwam in 1991 op de markt (ver voordat Mini hip ging doen met retro modellen), maar is voor zijn tijd best luxe uitgerust. Radio cd-speler, airco en leer zijn standaard. Haast moet je niet hebben, het viercilinder blok is dan wel voorzien van een turbo, maar heeft toch maar 76 Pk. Haast is ook niet nodig, dakje open, muziekje aan en met de zon op je bol richting Zuid-Frankrijk!  

Maarten – Ford Mustang Cabrio

Ford Mustang Cabrio

Een kleine 30 jaar geleden zong Vanilla Ice er al vol overtuiging over: rolling in my 5.0. Want als je lekker wil gaan toeren met het dakkie naar beneden, wat is er dan fijner dan een dikke Mustang met een grote 5-liter V8 in het vooronder? Een echte Ford Mustang, de legendarische ponycar die bestaat sinds 1964. Okay, de echte klassiekers zijn duur maar een leuke Foxbody uit de jaren ’80 of een SN95-model uit de jaren ’90 koop je makkelijk voor een paar duizend Euro. Het is een absolute topdeal: een prettige, betrouwbare cabrio met een onverwoestbare V8, een achterbank en een ruime kofferbak. Pak je koffers, rijd overal heen en eenmaal aangekomen op je bestemming gooi je je sleutels op tafel met de woorden “ik ben hierheen gekomen met mijn Mustang cabrio.” Dat alleen is al meer waard dan 10.000 Euro.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *