Opel Corsa-e, Peugeot e-208

In deze vergelijking zetten we de elektrische Opel Corsa-e tegenover de eveneens geëlektrificeerde Peugeot e-208.

Waarom deze vergelijking?

Op technisch gebied zijn de nieuwe Opel Corsa en Peugeot 208 hetzelfde. Door de overname van PSA Peugeot Citroën, worden veel toekomstige Opels (waaronder de Corsa) gebouwd op het nieuwe CMP-platform. Dit betekent o.a. hetzelfde onderstel en dezelfde motoren.

Zoals velen al weten, volgt er van beide modellen ook een elektrische variant: de Corsa-e en de e-208. Aangezien ze technisch aan elkaar verwant zijn, vragen wij ons af of de Corsa-e en e-208 zich van elkaar kunnen onderscheiden. Wat zijn de verschillen tussen de Duitser en Fransoos?

Opel Corsa-e

Vele mensen vreesden voor het behoud van Opels waarden, maar inmiddels kunnen diegenen opgelucht ademhalen. Opel is dan wel overgenomen door eigenwijze Fransen, maar het modellenaanbod steekt beter in elkaar dan voorheen. Neem bijvoorbeeld de Corsa-e: samen met de e-208 loopt het model mijlenver vooruit op de concurrentie. De auto’s worden gebouwd op het e-CMP-platform en beschikken over een 136 pk sterke elektromotor.

Het koppel bedraagt 260 Nm en de acceleratie van 0-100 km/h duurt 8,1 seconden. De topsnelheid ligt op slechts 150 km/h, maar dat is uiteraard bedoeld voor een optimale actieradius. Volgens het boekje moet de Corsa-e 290 km ver komen, dankzij een accupakket van 47,5 kWh. Laden kan via een 11 kW AC-lader of door middel van een snellader van 100 kW.  

Ondanks het feit dat de Corsa-e op hetzelfde platform staat als de e-208, heeft de auto een geheel eigen interieur en exterieur. Ten opzichte van de Fransoos, is het ontwerp meer bescheiden of anders gezegd: ‘typisch Duits’. Het interieur oogt zakelijk, terwijl het exterieur te bestellen is in een hippe kleur, zoals op de foto’s.

Peugeot e-208

Met de nieuwe 208 wil Peugeot de beste auto in klasse wegzetten. Het merk besteed, ten opzichte van de Opel Corsa-e, meer aandacht aan details. De Corsa is meer een allemansvriend, terwijl het design van de 208 niet voor iedereen is weggelegd. De verticale dagrijverlichting vormt een soort hoektand en de 208-nummering op de motorkap zorgt ook aan de voorzijde voor herkenning. Ook de donkere accenten rondom de auto, dragen bij aan het eigenwijze karakter van de 208.

Op technisch gebied komen de Corsa-e en e-208 met elkaar overeen. Ook de Peugeot is voorzien van een 136 pk sterke elektromotor met 260 Nm koppel. De topsnelheid ligt op 150 km/h en de sprint van 0-100 km/h is in 8,1 seconden volbracht. Tevens verschilt de actieradius nauwelijks: in theorie moet de e-208 295 km ver komen. Dat is 5 kilometer meer dan de Corsa-e, maar in de praktijk merk je daar uiteraard niets van.

Conclusie

Eén ding is duidelijk: de Corsa-e en e-208 zijn technisch identiek. Beide auto’s zijn even snel en laden even snel. Toch zijn ze allebei makkelijk van elkaar te onderscheiden: de Corsa-e is met zijn toegankelijke design een allemansvriend, terwijl de e-208 meer gedurfd is en niet voor iedereen is bestemd. Van de Peugeot moet je simpelweg houden en dat zullen waarschijnlijk veel mensen doen. Of ze hem verkiezen boven de Corsa-e als ze het prijskaartje zien, is nog even afwachten. De Opel is er vanaf € 30.999,-. De Peugeot kost je minimaal € 36.250,-. Wie heeft er € 5.251,- over voor dezelfde techniek in een ander jasje?