Rijtest: De Coolrider

Coolrider

Dat het elektrische rijden steeds meer terrein aan het winnen is in de autobranche is algemeen bekend. Maar ook bij de tweewieler wordt steeds vaker voor een elektrische aandrijving gekozen. Om dit zelf te ervaren zijn we op pad gegaan met een bijzondere tweewieler: de Coolrider!

Is het een step of een scooter?

De elektrische scooter bestaat inmiddels al een aantal jaar. De grootste reden waarom we er nog niet heel veel zien is dat het over het algemeen niet echt fraaie apparaten zijn voor het oog. Veelal zijn ze uitgevoerd met veel (goedkoop)plastic onderdelen en staan ze op van die kleine dunne bandjes. Het gaat tenslotte om het ijsbeervriendelijk rijden natuurlijk en niet om hoe dat eruit ziet. Bij het ontwerp van de Coolrider is hier toch even anders over nagedacht. Hoe gaan we het elektrisch rijden ‘’cool’’ maken? Bikers zijn cool, met hun choppers, brede banden, lage zitpositie en brede sturen, laten we dat als uitgangspunt nemen zal het antwoord geweest zijn. Al deze kenmerken met daarnaast de filosofie van ‘less is more’  moeten hebben geresulteerd in het design van de Coolrider. In eerste instantie heeft het iets weg van een grote step met een zadel en brede banden, maar als je erop zit heb je toch meer het gevoel van scooter rijden. Denk dat we daar niet te lang bij stil moeten staan en het erbij laten dat beide stempels wel van toepassing zijn.

RDW gekeurd

Een aantal jaar geleden was de elektrische step al een grote hit. Van kind tot volwassene, iedereen kon er mee de weg op. Al snel werd hier om veiligheidsredenen een stokje voor gestoken en mocht de elektrische step niet meer op de openbare weg. De Coolrider is daarentegen uitvoerig gekeurd door het RDW, en na wat kleine aanpassingen zoals reflectoren en spiegels heeft het ontwerp een type-goedkeuring gekregen en mag deze dus met kenteken op de openbare weg. De Coolrider mag dankzij een begrenzing op 25 km/u rijden met een blauw kenteken (snor). 

Het rijden zelf

Het rijden met de Coolrider is de eerste paar honderd meter even wennen. Dit komt voornamelijk door de brede banden, waardoor je iets meer moet overhangen in de bochten. Wanneer je dit eenmaal onder de knie hebt wordt dit meteen één van de leuke pluspunten en heb je het gevoel alsof je echt aan het cruisen bent. De motorrijders onder ons kennen dit platliggen in de bochten al te goed. Het elektrische motortje reageert heel direct en de topsnelheid is dan ook zo bereikt. Sneller dan 25 km/u gaat de Coolrider ook echt niet. Dit is soms wel wat jammer en resulteert regelmatig in inhalende (elektrische) fietsers. De actieradius is niet heel erg groot, en ligt ongeveer tussen de 50 en 70 kilometer. Dit is onder andere afhankelijk van het gewicht van de bestuurder, windrichting en het landschap(heuvels). Het volledig volladen van de accu is dan wel weer binnen de zes uur gedaan.

Ook off-road geen probleem

Uiteraard vragen de brede bandjes wel om een avontuurtje off-road. Stevig zand en gras gaan we moeiteloos overheen. Los en fijn zand is net even iets te zwaar voor het elektromotortje. Om enige comfort te bieden is de voorvork hydraulisch geveerd. Het ontbreken van vering in het achterwiel kan af en toe zorgen voor een pijnlijke bips maar is minimaal. Remmen met de Coolrider gaat ook probleemloos dankzij de hydraulische schijfremmen voor en achter. Om te zorgen dat je Coolrider niet gestolen wordt is deze voorzien van alarm met afstandsbediening. 

Conclusie

Ondanks dat je bij de Coolrider misschien iets inlevert op comfort hebben wij ontzettend veel plezier gehad tijdens de testperiode. Vooral de reacties die je krijgt van andere mensen zijn ontzettend leuk, van jong tot oud wilde wel even met volle glimlach een rondje rijden. Daarna volgde eigenlijk altijd wel de vraag; wat kost zoiets? Met een prijs van net geen €1.800.- valt de aanschaf eigenlijk best wel mee. Zeker als je dit gaat vergelijken met bijvoorbeeld de Vespa Elettrica die eraan zit te komen (€6.629.-). Naast de door ons geteste éénzitter is er ook een tweezitter verkrijgbaar met uitneembare accu. Dankzij een actieradius tot 70 km is de Coolrider makkelijk dagelijks te gebruiken voor bijvoorbeeld woon- werkverkeer. De Coolrider is verkrijgbaar in verschillende kleuren en makkelijk te voorzien van bijvoorbeeld bedrijfslogo’s. Waarom zou je dat niet doen, je hebt tenslotte bekijks genoeg!