Sommige autoliefhebbers kijken met lede ogen naar de opkomst van de elektrische auto. Het gebrek aan motorgeluid en het ontbreken van een versnellingsbak missen zij een deel van de beleving van het autorijden. Er is echter hoop. Binnenkort kun je zelf schakelen in de elektrische auto’s van Toyota. Het is onderdeel van Toyota’s plan om elektrische auto’s leuk te maken.

De geruchten gaan al rond sinds vorig jaar, maar langzaamaan wordt duidelijk dat Toyota echt bezig is aan een handmatige versnellingsbak voor zijn elektrische auto’s. Er zijn al verschillende patenten vastgelegd en zelf op Youtube zijn video’s te vinden van de nieuwe techniek. Voor Toyota en dochterbedrijf Lexus is zelf kunnen schakelen cruciaal om autorijden leuk te houden. Sterker nog: Toyota’s vice-president Hiroki Nakajima en Lexus-directeur Koji Sato zijn zelf de drijvende krachten achter de plannen.

Niet nodig

Waarschijnlijk gaan we vanaf 2026 de handmatige versnellingsbak terugzien in EV’s van Toyota en Lexus. De directeur van de nieuwe BEV-fabriek, Takero Kato, bevestigde dit onlangs. “Alleen een autobouwer kan een handgeschakelde elektrische auto maken,” zo zei hij. “Naast een groter rijbereik en een goed ontwerp willen wij ons klanten een echte ‘wow’-ervaring bieden.”

Ontwikkeling aan elektrische auto's bij Toyota

Nu hebben elektrische auto’s natuurlijk geen versnellingen nodig. Alleen bij speciale toepassingen, zoals elektrische vrachtwagens en sportwagens, worden voor de efficiëntie twee versnellingen ingebouwd. Zelf schakelen in elektrische auto’s is dan ook onnodig. Bij Toyota zijn de versnellingen dan ook puur softwarematig. Het inbouwen ervan in een elektrische auto heeft echter meer voeten in de aarde dan je op het eerste gezicht zou denken.

Echt schakelen

Je kiest zelf of je wil schakelen of niet door een bepaalde rijmodus te kiezen. De auto is uitgerust met een koppelingspedaal en een schakelpook met een echt H-patroon. Deze twee elementen zijn eigenlijk vals, want ze zijn niet direct verbonden met de aandrijving van de auto. Het koppelingspedaal bepaalt daarentegen wel hoeveel vermogen de motoren genereren. Door feedback op het pedaal krijg je zelfs het gevoel van een slippende koppeling.

De versnellingspook zelf reageert anders wanneer de koppeling is ingetrapt, zodat je niet zomaar kunt schakelen tijdens het rijden. De gekozen versnelling en de stand van de pedalen bepalen een gesimuleerd toerental. Deze wordt getoond op een toerenteller – iets dat een standaard EV helemaal niet heeft. Het toerental is gekoppeld aan een gesimuleerd motorgeluid, zodat het net lijkt alsof je een auto met een brandstofmotor rijdt.

De software is zelfs zo gebouwd dat de auto uitvalt onder een bepaald toerental. Dit lijkt vreemd: waarom zou je zoiets irritants terugbouwen in een elektrische auto? De technici van Toyota vonden echter dat het moest: als de auto niet zou stilvallen bij een te laag toerental, dan zou het niet echt voelen. Je moet het schakelen in deze elektrische auto’s dus serieus nemen. Het is een indrukwekkend niveau van betrokkenheid dat Toyota hier laat zien.

Emotionele binding

De grote vraag is natuurlijk: waarom? Wat is de reden dat Toyota en Lexus zoveel tijd en moeite steken in iets dat een EV helemaal niet nodig heeft? Het antwoord is al even simpel: om autorijden leuk te houden. Zelf kunnen schakelen brengt een gevoel van autorijden terug in elektrische auto’s. Zoals vice-directeur Nakajima het stelt: “Zelfs als de manier waarop mensen hun auto’s gebruiken verandert, moet het autorijden nog steeds leuk zijn. Auto’s zijn de enige industriële producten die ‘geliefd’ genoemd worden. Ook elektrische auto’s moeten dit soort emotionele binding bieden.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *