Groot was mijn verbazing toen mijn collega schreef over de nieuwe Volkswagen Beetle die zijn opwachting maakt in de nieuwe Ladybug & Cat Noir film. Een animatiefilm over tieners in Parijs, gecombineerd met elektrische Volkswagens? Dat kan niet kloppen, dacht ik toen. Ondertussen heb ik de film gezien en kan ik jullie verzekeren: het slaat inderdaad nergens op.
In eerste instantie lijkt het een goede keuze om Volkswagen te koppelen aan Ladybug & Cat Noir: the Movie. Het meisje dat de hoofdrol speelt luistert als superheld immers naar de naam Ladybug, oftewel lieveheersbeestje. Haar pak is dan ook rood met stippen. En bug is de onofficiële bijnaam van de Volkswagen Kever, of Beetle. Deze link van Beetle naar Ladybug is daarom snel gemaakt. Maar verder?
Ladybug & Cat Noir: the Movie
Nu is mijn dochter al jaren fan van de serie van Miraculous Ladybug. Als papa wil je toch een beetje bijhouden wat je dochter leuk vindt, en als zodanig heb ik de serie regelmatig gezien. Ik durf best toe te geven: het is een leuke serie. De aflevering zijn spannend en vol onverwachte wendingen. Antiheld Marinette (Ladybug) is uitermate geestig, net zoals haar conversaties met Adrien / Cat Noir.
Zodoende vergezelde ik mijn dochter graag naar de bioscoop. Eerlijk is eerlijk: de film is de moeite waard. Mijn dochter vond hem geweldig, en ook ik heb smakelijk gelachen. Helaas staat de film een beetje naast de serie (zo goed ken ik het blijkbaar) maar dat stond nauwelijks iets in de weg. Voor de fans van de serie is de film absoluut het kijken waard.
Ongeloofwaardig
De product placement van Volkswagen slaat echter helemaal nergens op. De hoofdpersonen van de serie zijn tieners op een Parijse middelbare school. Ze zijn nog niet oud genoeg om auto te rijden. Dus wat moet je in zo’n film met Volkswagens? Spoiler alert: op één enkel shot na komt de nieuwe Volkswagen Beetle niet in beeld. Auto’s spelen ook geen enkele actieve rol in de film, dus ze blijven meestal in de achtergrond.
Echter wanneer Marinette stuntelend de straat op valt, wordt ze bijna aangereden door een Volkswagen. Uiteraard met het logo haarscherp in beeld. Haar ouders rijden rond in een ID.Buzz. Als bedrijfsvoertuig van hun bakkerij is dat niet eens heel ongeloofwaardig. Vreemder is de keuze voor een Volkswagen ID.Aero als auto van de steenrijke Daniel Agreste, Adriens vader. Alsof de meest prestigieuze mode-ontwerper van Parijs zou kiezen voor een Volkswagen.
Verkeerde doelgroep
De auto’s van Volkswagen in Ladybug & Cat Noir: the Movie vallen ook volledig uit de toon in de film. De andere voertuigen in de film zijn vrij vaag, anoniem en grof gelijnd. Ze hebben enige gelijkenis met bestaande modellen maar moeten vooral niet opvallen. En dan rijden er ineens scherp gelijnde, super gedetailleerde Volkswagens tussen. De gehele stijl van de auto’s past totaal niet bij de rest van de film.
De vraag is wat Volkswagen met deze product placement wil bereiken. Buiten het woordje ‘bug’ is er niks dat Volkswagen aan de film linkt. De doelgroep van de Ladybug-film bestaat uit meisjes tussen de 8 en 15 jaar oud. Volkswagen zegt hen helemaal niks. Ik betwijfel zelfs of ze het verschil zien tussen de ene en de andere auto, buiten een verschil in kleur. Het lijkt totaal de verkeerde doelgroep voor een automerk.
Doet Volkswagen het dan voor mensen zoals ik? Papa’s en mama’s die hun kinderen vergezellen naar de bioscoop en toevallig iets van auto’s weten? Maar ook voor hen werkt de product placement averechts. Vooral als ze de serie al kennen (en die kans is groot), dan blijven de ouders vooral achter met boosheid en verontwaardiging, zich afvragend waarom Volkswagen zo nodig een leuke kinderfilm wil verpesten.
Wouw Daan weber! Fantastich gemaakt. Ik weet niet zeker of dit wel Daan weber is maar zijn weker is sowieso fantastich! ik blijf liever anoniem.