Volkswagen heeft weer iets nieuws gepresenteerd: de Volkswagen ID.2all. Dit is een conceptversie van de kleine, elektrische hatchback die het Duitse merk in 2025 wil gaan verkopen. Dit model zal dan, verrassend genoeg, de ID.2 genoemd worden. De compacte stadsauto zou een ‘elektrische auto voor het volk’ worden die voor minder dan 25.000 euro in de verkoop gaat. Maar, gaat dit ook echt gebeuren of valt het tegen?

VW ID.2

Ten eerste valt het op dat de ID.2 geen cross-over lijkt te worden, maar voorlopig gewoon de gedaante aanneemt van een hatchback. Een soort elektrische Polo dus. Ook spreekt Volkswagen over een nieuwe designtaal. Wij hebben die nog niet kunnen ontdekken, wij vinden het vooral lijken op een iets modernere Volkswagen.

Volkswagen stelt dat het merk zich meer wilt gaan focussen op het ‘volks’ in Volkswagen. Zij willen, zoals ze het zelf stellen, zichzelf weer omtoveren tot ‘love brand’. Wat ze daarmee willen bedoelen, wijst hoogstwaarschijnlijk terug naar de jaren 60 en 70. Toen was Volkswagen natuurlijk de koning der auto’s die stonden voor liefde en vrede.

De ID.2 is een klein slagje groter dan de huidige Polo. Zo is hij 8cm hoger en 6cm breder dan zijn benzinebroertje. Qua wielbasis zit de ID.2 dichterbij die van de huidige Golf, die van de ID.2 is namelijk maar 3.5cm korter. Volkswagen geeft ons ook de mooie zin mee: ‘Golf-ruimte in een Polo formaat’.

Foto’s gemaakt door Huib de Vries

Specificaties

De interieurruimte van de ID.2 schijnt werkelijk waar reusachtig te worden. 440 liter bagageruimte zonder platgevouwen achterbanken is namelijk wat VW ons nu voorschotelt. Met de banken plat heb je zelfs 1330 liter ruimte tot je beschikking. Hoe dit kan is vrij simpel: de ID.2 heeft niks achterin.

De ID.2 wordt voorwiel aangedreven, in tegenstelling tot alle andere EV’s in het huidige VAG-gamma. Een 226pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan, dit zorgt voor een acceleratie naar 100km/u in minder dan 7 tellen. Harder dan 160km/u kan hij helaas niet.

Met de niet nader gespecificeerde accu’s, die tussen de voor- en achteras geplaatst zijn, moet je tot 450km (WLTP) ver kunnen rijden. Volkswagen geeft ook nog niks prijs over het laadvermogen. Wel zeggen ze dat hij in 20 minuten van 10 naar 80 procent geladen kan worden.

Leuk of leuk geprobeerd?

Het meest opvallende aan de ID.2 is dat hij in de verkoop schijnt te komen voor iets minder dan 25.000 euro. Maar, is dat ook echt zo? De ID.3 zou ook beginnen bij net iets meer dan 30.000 euro, die is ondertussen alleen nog maar verkrijgbaar vanaf 45.000. dat is een halve auto duurder!

Wij zouden het leuk vinden als de ID.2 de ‘volk’ weer in Volkswagen zou stoppen en elektrische auto’s betaalbaarder zou maken. Wij zetten echter alvast een potje zout klaar, zo hebben we genoeg korrels voor later…

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *