De Volkswagen ID.3 moest en zou de nieuwe Golf of zelfs Kever worden, aldus Volkswagen. Wij namen de proef op de som, om te kijken op welke aspecten de ID.3 een nieuwe standaard zet. Is het op basis van zijn prijs (bereikbaarheid), ruimte, software-eigenschappen… of zijn elektrische rij-eigenschappen? Lees het in onze rijtest met de Volkswagen ID.3. 

SterktesZwaktes
+ Makkelijk te rijden– Geen frunk
+ EV eigenschappen– Materiaalgebruik interieur
+ Scherp geprijsd– Infotainmentsysteem vereist gewenning
Voorzijde Volkswagen ID.3, ingestuurde voorwielen, stilstaand op betonplaten in rivierlandschap

Wat is het?  

Volkswagen zegt dat het hun nieuwe verkoopknaller wordt en dat hij straks op elke hoek van de straat te vinden is. Op basis van de verkoopcijfers zou je dat wel verwachten. September 2020 kwam de ID.3 op de markt en 31 december dat jaar waren er bijna 11 duizend (10.954) op Nederlands kenteken gezet. Dat nog niet alle ID.3’s verkocht zijn, zegt niets over de populariteit. De Nederlandse importeur kon namelijk veel ID.3’s bemachtigen van Volkswagen Duitsland en heeft dat, terecht, met beide handen aangegrepen. Waarschijnlijk wel met de verplichting dat ze allemaal voor het einde van 2020 op kenteken gezet moesten worden. Aldus geschiedde. Nog niet alle 2020-modellen zijn op het moment van schrijven verkocht, dus je kunt nu nog een nieuwe ID.3 met 8% bijtelling (het bijtellingstarief van 2020) bemachtigen.   

Stuurwiel en interieur Volkswagen ID.3

De ID.3 zelf is niet Volkswagens eerste elektrische auto. De ID.3 is de symbolische opvolger van de e-Golf. Deze werd mei 2014 voor het eerst gepresenteerd met een 115 pk elektromotor en een 26,5 kWh accu, die samen goed waren voor 190 km actieradius NEDC. De cijfers zijn opgelopen tot 146 pk en 351 km actieradius WLTP met een 45 kWh accu. Daarnaast is de huidige ID.3 45 kWh verkrijgbaar vanaf pakweg 32.000 euro, terwijl zijn zeven jaar oudere broer destijds minimaal 36.000 euro kostte. Over een upgrade gesproken…  

Linker achterzijde Volkswagen ID.3, ingestuurde wielen, stilstaand op betonplaten
Qua afmetingen is het een symbolische opvolger van de e-Golf

Ook qua afmetingen is de ID.3 de elektrische opvolger van de Golf. De buitenafmetingen zijn praktisch gelijk, net als zijn 385 liter bagageruimte. Op 4 liter na is deze gelijk aan die van de Volkswagen Golf (381 liter). Maar qua binnenruimte lijkt de ID.3 meer op de Passat. Het is wel jammer dat er geen frunk (front trunk) in het vooronder ligt. Na verloop van tijd verschijnt er ook een ID.3 met een elektromotor voor én achter. Op dit moment zit-ie alleen achter, dus er is onder de motorkap genoeg plaats voor een extra opbergruimte (voor de laadkabel).  

Zijaanzicht voorstoelen Volkswagen ID.3, regenachtige omgeving, regendruppels op de ruiten
Qua binnenruimte is het goed vertoeven in de ID.3

Hoe rijdt de Volkswagen ID.3?  

De ID.3 rijdt gewoonweg gemakkelijk! Je stapt in, trapt op de rem en draait aan de automaathendel aan het stuur. And off you go! Eenmaal op weg rijdt hij net zo gemakkelijk als een Golf. Met weinig overhang voor de voorwielen en achter de achterwielen, heeft hij ook maar een draaicirkel van 10,2 meter. Het comfort is goed; middle of the road. Niet uitgesproken comfortabel, eerder hard cq. sportief. Noem het Duitse vering.

Rijrichtingselectieknop naast het stuur
De rijrichtingselectieknop zit rechts naast het stuur

De velgmaat van ons testexemplaar helpt niet mee aan het comfort. De basis ID.3 heeft minimaal 18 inch velgen, maar naar wens kan er gekozen worden voor maximaal 20 inch. Als je weet dat heel veel comfort uit de wang (zijkant) van de band komt, dan is het niet gek dat de ID.3 eerder sportief dan comfortabel aanvoelt. Daarentegen staat een grotere bandenmaat ook vaak beter, maar dan liever niet met wieldoppen. De basis ID.3, City en Life uitvoeringen hebben 18 inch stalen velgen met wieldoppen… Vanaf de Style of Business uitvoering staat je ID.3 op lichtmetalen velgen.  

Draaiend rechtervoorwiel van de rijdende Volkswagen ID.3, bewogen wegdek
Op ons testexemplaar zitten grote lichtmetalen velgen

De ADAS systemen in de ID.3 werken erg goed. Het gaat veel verder dan afstand houden tot je voorganger, of tussen de lijnen blijven. Als je op het navigatiesysteem én op de cruise control rijdt, dan remt de ID.3 ook zelfstandig af bij bochten en accelereert hij weer automatisch na de bocht. Hij houdt daarbij rekening met de verkeersborden langs de weg. In Nederland ‘verkeersbordenland’ is het voor een menselijke bestuurder wel eens onoverzichtelijk. Het is daarom niet gek dat de ID.3 ook soms even geen ‘idee’ meer heeft, hoe hard je ergens mag rijden.

De remregeneratie is ook intelligent. Volkswagen heeft echt zijn best gedaan om je als bestuurder te ontzorgen. Op snelweg ‘zeilt’ de ID.3 bij het loslaten van het stroompedaal. Heerlijk! Een sterke remregeneratie (afremmen) wil je namelijk niet op de snelweg. Op het moment dat je de afrit pakt, dan remt hij al automatisch harder af. En geef je kWh’s terug aan het accupakket, wat je range vergroot. Leuk om te zien, is dat je in aantal kWh ziet hoe sterk je afremt. Dat heb ik niet eerder in een elektrische auto gezien.

playbutton en pausebutton op het gaspedaal en rempedaal
Leuk detail: de play- en pause-button op het gas- en rempedaal

Op het moment dat wij met de ID.3 reden, dacht het navigatiesysteem nog niet zo goed met je mee dat hij je laadadviezen gaf. Als je een rit maakt die langer is dan de actieradius, dan moet je zelf je laadstops inplannen. Dat is jammer. Volkswagen gaf wel aan dat eraan gewerkt wordt en dat het na OTA’s (Over The Air updates) wel mogelijk zou moeten zijn. We zijn benieuwd.  

Navigatiesysteem Volkswagen ID.3
Het navigatiescherm in de VW ID.3

Laten we laden 

Het opladen van de ID.3 gaat bij je thuislader of (semi)-publieke laadpalen meestal met 3-fasen maximaal 11 kW, behalve bij de 45 kWh-versies. Die laden op 1-fase 7,2 kW AC. Reken er wel op dat je thuis met je laadpaal bijna altijd maar maximaal 3,7 kW pakt van die 7,2 kW. Dat hoeft overigens helemaal geen probleem te zijn.  

Volkswagen maakt het niet heel makkelijk om de 45 kWh versies met de 58 kWh versies te vergelijken, maar na eigen speurwerk komen we tot een prijsverschil van 2.000 euro tussen gelijkwaardige versies. Wil je zo goedkoop mogelijk een elektrische VW rijden, dan kan dat voor ongeveer 31.000 euro met de 150 pk sterke 45 kWh-variant, met 351 km WLTP actieradius. In de winter (-10°) moet je rekenen op 195 snelwegkilometers. In de zomer (23°) kun je in de stad tot 410 km rijden, aldus onze vrienden van EV-Database.  

Volkswagen ID.3 in typisch Hollands landschap, weiland met koeien, windmolens en vogels in vlucht
De Volkswagen ID.3 in typisch Hollands landschap

De DC (snellaad) snelheid is ook niet gestandaardiseerd binnen het modellengamma. Alleen het instapmodel kan 50 kW DC laden. De rest van de accupakketten en uitvoeringen kunnen met 100 kW laden. 50 kW DC laden lijkt langzaam, maar ook dát hoeft geen probleem te zijn. Het ligt eraan wat voor type EV-rijder je bent. Vind je het geen probleem om onderweg bij een lange rit een kop koffie te drinken bij een tank- (pardon) laadstation, dan geef je je ID.3 de extra tijd die hij nodig heeft om te snelladen.  

Linker achterlicht Volkswagen ID.3, detailfoto

Jammer genoeg zien we wel dat de ID.3 niet standaard een type 2 laadkabel meegeleverd krijgt. Dat is de laadkabel met aan één kant de huis-tuin-en-keukenstekker. Je laadt dan met maximaal 2,3 kW je accupakket. Dat is niet snel, maar afhankelijk van je situatie is het voor jou misschien voldoende. Daarnaast is het in noodgevallen zeker een handige kabel! Er zijn namelijk veel meer stopcontacten dan laadpalen. De ’trage’ laadkabel kan bijvoorbeeld een prima uitkomst zijn op het moment dat je in een vakantiehuisje vertoeft. Dus zo’n type 2 kabel (meerprijs 199 euro) zou eigenlijk standaard moeten zijn.  

Sterke punten 

Vooral het gebruiksgemak is een groot pluspunt. Het is één van de eerste elektrische auto’s waarmee ik iedereen (met een rijbewijs) zonder uitleg mee op pad zou kunnen sturen. Je stapt in, rijdt weg en ook onderweg is het een zeer gemakkelijk rijdende elektrische auto. Het is bijna saai. Maar ja, als je een grote doelgroep wilt aanspreken, dan moet je niet té uitgesproken zijn.  

Voorzijde Volkswagen ID.3 rijdend
Het gebruikersgemak is top: instappen en wegrijden

De belangrijkste aspecten van een elektrische auto zijn bij deze ID.3 ingezet. De wielen zijn op de hoeken van de auto geplaatst, waardoor de binnenruimte gemaximaliseerd is. Volkswagen spreekt van een Passat-achtig interieur. Dat geloven we nog wel, maar dat geldt niet voor de bagageruimte. Deze is praktisch gelijk aan de Golf, met 385 liter.

Het is een Volkswagen. Het is flauw om te zeggen, maar dat betekent wel dat de afwerking op een hoog Duits-niveau staat. Vergeet even dat er redelijk wat hard plastic in het interieur gebruikt is, maar concentreer je op de goed dichtslaande en solide deuren, dat alle knoppen prettig te bedienen zijn en op de juiste plek zitten én dat de ervaring van een goede rijpositie en stoelen in de ID.3 verwerkt zijn.  

Interieur Volkswagen ID.3 1ST edition
Alle bedieningselementen zitten op de plek waar je ze verwacht

Zwakke punten 

Hij heeft geen frunk! Een kleine bagageruimte onder de motorkap is bij elke elektrische auto wenselijk. Je vieze/natte laadkabel hoef je dan niet in een schone kofferbak te leggen én deze neemt dan ook geen bagageruimte meer in beslag. Ook al schermen sommige fabrikanten nog wel met een speciaal opbergvak achterin. Maar als je vakantiebagage daar bovenop ligt, dan is de laadkabel alsnog niet makkelijk bereikbaar. De huidige ID.3’s hebben geen elektromotor voorin, dus de mogelijkheid om een frunk te installeren is zeker aanwezig.

Felgele felgroene laadkabel in kofferbak
Geen frunk in de ID.3: de laadkabel moet dus in de kofferbak

De afwerking is, op zijn Duits, erg goed, maar de gebruikte materialen zijn niet altijd even hoogwaardig. Bij de ID.4 zie je daarin al een verbetering. Zoiets gebeurt niet bij toeval, dus de ID.3 zal daaraan ook zijn lagere prijs te danken hebben.  

Het infotainmentsysteem is op zijn zachtst gezegd: wennen. Je hebt touch-schuifknoppen voor het volume, de interessante elektrische pagina’s zitten redelijk ver weggestopt, maar ze zijn wel overzichtelijk. Dan dat weer wel.  

Infotainmentsysteem Volkswagen ID.3
Het infotainmentsysteem is een tikkeltje eigenzinnig

Conclusie rijtest Volkswagen ID.3 

Volkswagen zet met een vanafprijs van 31.000 euro een ruime (de bagageruimte even daar gelaten) en goede elektrische auto neer. De AC en DC laadsnelheden vallen bij de instapversie wat tegen voor de meeste mensen. De binnenruimte is echter heerlijk. Het is een makkelijk rijdende elektrische auto die intelligent met je meedenkt. Hij heeft en toe wat moeite heeft met de vele verkeersborden in Nederland, maar via de draadloze updates (OTA’s) kan dat verbeterd worden. De basis is ieder geval goed, maar nog niet perfect. De ID.3 zet nog geen nieuwe standaarden neer. Een icoon zoals de Golf en Kever is het daarom (nog) niet.

Fotografie: Frank van Hoof en PAH

Achterzijde rijdende Volkswagen ID.3

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *