Fiat Tipo line-up

In de rest van Europa zie je hem geregeld, maar in Nederland is de Fiat Tipo niet populair. Nu is hij vernieuwd, met een nieuwe motor en een crossover-uitvoering. Lukt het de vernieuwde Fiat Tipo om Nederland te overtuigen?

Nieuwe motor

Fiat levert met de Tipo een goedkope auto met veel ruimte. Voor de Nederlandse belastingregels was de motor echter niet zuinig genoeg: een ongunstige uitstoot zorgde voor een hogere BPM, waardoor het prijsvoordeel verdween als sneeuw voor de zon. Zodoende zien we de Fiat Tipo zelden op de Nederlandse wegen.

Fiat Tipo achterkant

Fiat pakt dit probleem aan door de Tipo te voorzien van een nieuwe motor. Hij is alleen te krijgen met een driecilinder benzinemotor met 1 liter inhoud. Hiermee heb je de beschikking over een vrij magere 100pk. Hij vervangt echter een 1.4-liter motor die slechts 95pk produceerde, dus je kunt het zien als winst.

Naast deze benzinemotor biedt Fiat geen andere optie: geen diesel, maar ook geen hybride of elektrische variant. En dat terwijl Fiat niet onbekend is met deze techniek. De Fiat 500 is er al een tijdje met elektrische of hybride aandrijving, net zoals de door ons geteste Fiat Panda. Ouderwetse plofbakken zijn in dit segment steeds minder populair.

Fiat Tipo stationwagen

Volgens WLTP heeft de nieuwe motor een uitstoot vanaf 126 gram Co2. Dit is een verbetering maar nog steeds niet spectaculair. Zo zit de Kia Rio op 115 tot 125 gram Co2, en zelfs in  de benzine-uitvoering blijft de Toyota Yaris hangen op 122 gram. De vernieuwde Fiat Tipo zal dus met de Nederlandse BPM-regels nog steeds geen koopje worden. De vraag is of de vanaf-prijs van 22.190 Euro kopers voldoende overtuigt.

Bij de tijd

Voor dat geld biedt de vernieuwde Fiat Tipo wel een complete en aantrekkelijke auto. Nog steeds is het een nette en vooral ruime auto. De Fiat Tipo is op enkele punten aangepast ten opzichte van zijn voorganger. De koplampen en achterlichten zijn nieuw en voortaan helemaal LED, en ook de bumpers hebben een ander ontwerp. Ook het ronde logo voorop is vervangen door het nieuwe Fiat letterlogo.

Fiat Tipo Line-up

Ook het interieur is gemoderniseerd. De analoge tellers achter het stuur zijn vervangen door een 7-inch digitaal cluster en midden op het dashboard prijkt een touchscreen van 10,25 inch. Draadloos Apple CarPlay / Android Auto, draadloos opladen van de smartphone en keyless entry: de Fiat Tipo is helemaal bij de tijd.

Dit geldt ook op het gebied van veiligheidssystemen. Standaard is de Fiat Tipo voorzien van een rijbaanassistent, snelheidsbegrenzer en automatisch dimmende binnenspiegel. Intelligent Speed Assist helpt je om de juiste snelheid aan te houden en de Fiat Tipo houdt zelfs in de gaten of je niet in slaap valt tijdens het rijden. Een autonoom remsysteem wordt als optie aangeboden.

Fiat Tipo Interieur

Crossover

Een andere reden dat de Fiat Tipo niet goed verkoopt in ons land is omdat de meeste kopers tegenwoordig hogere auto’s willen. De Fiat Tipo sedan werd in Nederland al niet verkocht, maar ook hatchbacks en stationwagens verliezen terrein ten opzichte van crossovers. Fiat speelt hier op in door de speciale Cross-uitvoering van de Fiat Tipo.

De Fiat Tipo Cross, evenals de goedkopere City Cross, staan iets hoger op de wielen dan de normale Fiat Tipo. Vier centimeter om precies te zijn. De Fiat Tipo Cross en City Cross hebben ook andere bumpers met beschermplaten en speciale zijskirts. Ook de grille is anders. Fiat hoopt door deze hogere en stoerdere versie van de Fiat Tipo klanten uit de crossover-markt over te halen.

Fiat Tipo Cross

Naast de Cross en de City Cross is de Fiat Tipo verkrijgbaar in een naamloze basisuitvoering, de City Life en de Life-uitvoering. De Fiat Tipo is er als hatchback of als ruime stationwagen. In die laatste variant meet de bagageruimte maar liefst 550 liter, die vergroot kan worden tot vlakke laadruimte van 1,80 meter door de achterbank neer te klappen.

Met een betere motor en een hogere variant biedt Fiat met de vernieuwde Fiat Tipo een auto die beter aansluit op de Nederlandse markt. Voor een relatief lage prijs krijg je veel ruimte en een complete, moderne uitrusting. Met het ontbreken van een hybride variant blijft echter de vraag of we hem nu vaker gaan zien.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *