Tesla range

Voor het eerst sinds de oprichting in 2003 heeft Tesla over een heel jaar winst gemaakt. De modellen van Tesla blijven dan ook onverminderd populair. Toch zijn het niet die auto’s, maar de auto’s van de concurrentie die Tesla veel geld opleveren.

Winst

Tesla lijkt niet te stoppen. Ook het vierde kwartaal van 2020 werd met winst afgesloten – en dat terwijl de corona-crisis de autoverkopen heeft doen kelderen. Maar liefst 270 miljoen Dollar schreef Tesla bij als winst over de laatste drie maanden.

De totale winst voor 2020 kwam uit op 721 miljoen Dollar, omgerekend 595 Euro. Het gaat duidelijk beter met Tesla. Het bedrijf van Elon Musk bestaat al sinds 2003, maar kon pas halverwege 2019 voor het eerst positieve kwartaalcijfers noteren. Sindsdien is er echter geen verlies meer geleden, iets waar andere autobouwers ongetwijfeld jaloers op zullen zijn.

standaard Tesla Model S 2021

Beurswaarde

De beurswaarde van Tesla is ongekend: eind vorig jaar was het bedrijf 631 miljard Dollar waard. Dit maakt Elon Musk de rijkste persoon op aarde. Als we naar de beurswaarde kijken, is Tesla meer waard dan de zes daarna volgende autobouwers bij elkaar. Deze waarde staat dus volledig los van productie-aantallen.

Op de beursvloer is het nieuws van de jaarwinst van Tesla toch niet met gejuich ontvangen. De omzet is weliswaar met 28 procent gestegen, maar dit is ver weg van de 50 procent omzetstijging die Elon Musk de investeerders had voorgehouden. Bovendien weerspiegelde de omzet niet de verkoopcijfers: Tesla verkocht 36% meer auto’s, terwijl de omzet met 28% hierop achterbleef.

tesla model x ev verkiezing

Emissierechten

Daarnaast maken beleggers zich zorgen over de toekomst van Tesla. Zoals wij in juli al berichtten, verdient Tesla zijn geld niet zozeer met het produceren en verkopen van zijn eigen auto’s. Tesla verkrijgt de meeste inkomsten door de handel in emissierechten. Hiermee zijn ze feitelijk afhankelijk van de concurrentie.

Als een autofabrikant een benzine- of dieselauto verkoopt, moet deze de emissie hiervan compenseren door de verkoop van een hybride of elektrische auto. Veel fabrikanten verkopen lang niet genoeg uitstootarme auto’s om hun auto’s met verbrandingsmotor te compenseren. Om boetes van de overheid te voorkomen, kopen ze daarom emissierechten van fabrikanten die ze over hebben.

Tesla laden

Omdat Tesla alleen elektrische auto’s verkoopt, hebben zij emissierechten genoeg. Vanwege de unieke positie van Tesla kunnen ze hiervoor een aardige prijs vragen. In 2020 verdiende Tesla maar liefst 1,6 miljard Dollar aan emissierechten. Dit is dus twee keer zoveel als de uiteindelijke winst. Dit betekent dat Tesla zonder de verkoop van emissierechten diep in de rode cijfers zou zitten.

Nu andere autofabrikanten steeds meer hybride en elektrische modellen gaan verkopen, neemt niet alleen de concurrentie voor Tesla toe. De verwachting is ook dat de vraag naar emissierechten afneemt, omdat andere fabrikanten beter aan de uitstooteisen voldoen. Beleggers maken zich dan ook zorgen dat de strategie van Tesla niet erg toekomstbestendig is.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *