Het Corona-virus raakt de auto-industrie aan alle kanten

corona-virus

De wereld is in de ban van Covid-19, het Corona-virus, en het is dan ook geen verrassing dat ook de auto-industrie hieronder leidt. Nu is deze industrie wel gewend klappen te krijgen, maar dit keer komen de bedreigingen van alle kanten, en is het maar de vraag hoe dit gaat aflopen.

Introductie van nieuwe modellen

Als gevolg van het Corona-virus werd de autoshow van Genève begin maart, waar wij van dagelijksauto.nl ook heen zouden gaan, gecanceld. De autoshow van New York is uitgesteld, net zoals andere evenementen. Voor een aantal fabrikanten is hierdoor de introductie van nieuwe modellen in het water gevallen. Automerken weken noodgedwongen uit naar social media om hun auto’s te onthullen, maar hiermee wordt een veel kleiner publiek bereikt.

Ook de media, die normaal uitgebreid schrijft over nieuwe modellen, kan geen kant op. Persevenementen, waar journalisten de eerste meters kunnen rijden, gaan niet door. Als de informatie van een nieuwe auto niet aankomt bij het publiek heeft een onthulling niet veel zin. Reken er maar niet op dat er komende tijd nog nieuwe auto’s worden gepresenteerd.

Niemand voelt dit momenteel harder dan Aston Martin: dit al noodlijdende concern zou zijn nieuwe vlaggenschip onthullen in Genève, en vervolgens zou de nieuwe James Bond-film voor de nodige publiciteit zorgen. Maar helaas: de introductie ging niet door en de film is uitgesteld. Het is maar de vraag of het bedrijf deze klap te boven komt.

Corona-virus

Vraag blijft uit

Maar zelfs al krijgt een auto aandacht: mensen komen niet naar de showroom. Autodealers blijven voorlopig wel open, maar de autoverkoop is volledig ingezakt. Werkplaatsen hebben nog werk, maar voor verkooppersoneel wordt werktijdverkorting aangevraagd. In landen die volledig in lock-down zitten, is dit probleem nog veel groter.

Economen verwachten dat de Europese autoverkopen in 2020 zo’n 11% lager zullen uitvallen dan vorig jaar, en alleen in het scenario dat het Corona-virus snel onder controle is. In China, dat al vroeg helemaal stillag, zijn de autoverkopen totaal ingestort en het is maar de vraag hoe snel dit zich weer hersteld. In Amerika speelt zich een soortgelijk scenario af.

Autofabrikanten kwamen net moeizaam uit een dal gekropen. Het dieselschandaal van Volkswagen en andere merken, de populariteit van Tesla en de aangescherpte milieuregels heeft automerken gedwongen om versneld over te stappen op het aanbieden van hybride en elektrische modellen. De meeste fabrikanten zitten halverwege, of pas in het begin, van deze enorme omschakeling. Het compleet wegzakken van de vraag kunnen ze niet gebruiken.

Fabrieken dicht

Tegelijkertijd hebben alle automerken ook fabrieken moeten sluiten. In Duitsland is bij enkele medewerkers van fabrieken van Volkswagen Covid-19 vastgesteld, net zoals in de fabriek van Jaguar – Land Rover in Groot Brittannië. Om besmetting van het personeel te voorkomen, worden de fabrieken geheel stilgelegd. Ook in Nederland liggen de fabrieken stil, zoals VDL Nedcar in Born en de fabrieken van DAF.

In landen die in totale lock-down zitten, kunnen medewerkers niet meer naar de fabriek komen. De fabrieken van Ferrari en Lamborghini liggen midden in het epicentrum van de uitbraken in Italië en lagen al snel stil. Nu het virus zich verder verspreid, en steeds meer medewerkers niet meer aan het werk kunnen, worden overal in Europa en Amerika autofabrieken gesloten.

En zelfs als de fabriek niet dicht gaat, worden er geen auto’s gebouwd: medewerkers van de Mercedes-fabriek in Gasteiz, Spanje, waren zo verontwaardigd dat ze moesten doorwerken terwijl het hele land stillag, dat zij weigerden aan het werk te gaan. Gelukkig worden veel andere fabrieken al eerder gesloten om zo de gezondheid van de medewerkers te beschermen.

Het enige lichtpuntje is dat de fabrieken in China, die ook allemaal stil lagen, langzaam weer opstarten, nu daar de grootste crisis voorbij lijkt.

Corona-virus

Geen onderdelen

Maar ook als de fabrieken weer kunnen opstarten, zijn de problemen niet voorbij. Afgelopen decennia zijn de productieprocessen in autofabrieken volledig geoptimaliseerd om de kosten te beperken. De meest gebruikte methode om geld te besparen, en nu de grootste valkuil, is de just-in-time levering van onderdelen.

Een autofabriek is volledig afhankelijk van honderden, zo niet duizenden onderdelen die door andere bedrijven geproduceerd worden. Onderdelen van tientallen leveranciers zijn benodigd om een auto te kunnen maken, en deze leveranciers hebben ook weer leveranciers enzovoorts. Onderdelen van een auto komen vanuit de gehele wereld naar één plaats om in elkaar gezet te worden.

Volgens het just-in-time principe worden onderdelen niet op voorraad gehouden maar precies op tijd aangeleverd in de productielijn. Het op voorraad houden van onderdelen kosten immers geld. Dit systeem werkt perfect – tot er een hapering optreedt in de keten. En het corona-virus zorgt voor een enorme, gigantische, wereldwijde hapering.

De fabrieken van de leveranciers liggen immers ook stil. Onderdelen uit China kwamen al langere tijd niet, de stromen van onderdelen uit de rest van de wereld drogen ook op. Zonder onderdelen geen auto.

Enorme gevolgen

De gevolgen van het Corona-virus op de auto-industrie zijn dus enorm. De fabrieken liggen stil omdat er geen personeel en geen onderdelen zijn. Tegelijkertijd is de vraag volledig weggevallen. Automerken worden dus zowel aan de aanbod- als aan de vraagkant geraakt, en dat wereldwijd.

Als mensen straks weer aan het werk kunnen, is het maar de vraag hoe snel de aanlevering van onderdelen vanuit de hele wereld weer op gang komt. En als er dan eindelijk weer auto’s gebouwd kunnen worden, is het afwachten hoe snel de vraag naar auto’s weer opkomt, en of die ooit nog op het oude niveau komt. Door de enorme financiële gevolgen van het corona-virus en de lock-down zullen veel plannen voor een nieuwe auto zijn uitgesteld.

Veel economen verwachten dan ook dat faillissementen onder autofabrikanten niet uit zullen blijven. Net zoals bij andere bedrijven zullen overheden moeten bijspringen om fabrikanten financieel te ondersteunen. Wellicht zullen enkele automerken genationaliseerd worden. Fusies tussen noodlijdende fabrikanten zullen zeker volgen. Ook dealers zullen flinke klappen krijgen, net zoals elk bedrijf dat iets met auto’s te maken heeft.

Het is zeker: door COVID-19 zal het autolandschap nooit meer hetzelfde worden.