Het lijkt alsof je tegenwoordig geen auto meer koopt, maar een verzameling schermen op wielen. Volgens de autofabrikanten willen we dat. Een nieuwe studie laat zien dat we al die schermen in auto’s maar niets vinden. Net als gesture control.
Het onderzoek is verricht door niemand minder dan J.D. Power, een Amerikaans bedrijf dat heer en meester is in het onderzoeken van consumentengedrag. Best een partij om serieus te nemen dus. Het bedrijf deed onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van technologie in auto’s. Het onderzoek toont duidelijk wat automobilisten handig vinden en wat niet.
De TXI-studie (wat staat voor Tech Experience Index) is tussen juli 2023 en mei 2024 gehouden. Maar liefst 81.000 kopers van nieuwe auto’s zijn ondervraagd. Dit gebeurde niet bij de aankoop zelf, maar als de automobilist zijn auto zo’n drie maanden in bezig had. En dus genoeg tijd had gehad om zich een oordeel te kunnen vormen over de functionaliteiten in zijn auto.
Irritant
Gesture control, waarmee je functies van de auto bediend met armbewegingen, werd als nutteloos ervaren. Ook aparte schermpjes voor passagiers mogen van de meeste ondervraagden snel een vroege dood sterven, zo blijkt uit het onderzoek. Deze vielen standaard in de categorie ‘niet nodig’. Schermen in het algemeen kwamen niet goed uit de test. Het leren van het infotainmentscherm en het scherm achter het stuur was al ingewikkeld genoeg. Een extra scherm werd daarom al snel als nutteloos afgedaan. Iedereen heeft sowieso een extra scherm in zijn of haar broekzak zitten.
Slimme technologie voor de klimaatbeheersing en persoonlijke instellingen kwamen positief uit het onderzoek. Allerlei techniek om gebruikers te herkennen, van vingerafdruklezers tot camera’s, werden beoordeeld als irritant. Vooral echter gesture control kon niet worden gewaardeerd. Meer dan de helft van de gevraagde automobilisten had er problemen mee. Vooral mensen die hun armen veel bewegen bij het praten, activeerden functies zonder dat ze dit wilden.
Opvallend genoeg waren de ondervraagden vrij onverschillig over de geavanceerde mogelijkheden die ADAS tegenwoordig biedt, bijvoorbeeld dode-hoekwaarschuwingen en digitale achteruitkijkspiegels. Deze techniek voegde volgens de gebruikers weinig toe. Hier zit de clou: het lijkt erop dat automobilisten al die techniek niet erg vinden, zolang het iets toevoegt. Het nodeloos toevoegen van schermen en andere techniek, waar autobouwers een handje van hebben, is echter nutteloos.