Je eerste elektrische auto is een hele stap, maar als je al toe bent aan je volgende, dan ben je al een aardig gevorderde elektrische autorijder. Als voor je tweede EV gaat, wat doe je dan met je eerste? Je kunt er voor kiezen om je eerste elektrische auto in te ruilen bij bijvoorbeeld de autodealer waar je je nieuwe elektrische auto koopt, maar als je bijvoorbeeld kiest voor een private leaseauto dan is dat niet mogelijk. Dan dien je zelf je auto te verkopen. Dat heb je vast vaker gedaan voor een brandstofauto, maar bij de verkoop van je elektrische auto zijn er wat andere zaken waar je op moet letten. Hier de top-3 belangrijkste tips bij de verkoop van een elektrische auto.

3. Juiste specificaties

De specificaties van een elektrische auto zijn iets anders dan bij een brandstofauto. Je hebt bijvoorbeeld te maken met kceW als aanduiding voor de oplaadsnelheid, maar het aantal kW geeft ook aan hoe sterk de elektromotor is.

Verdiep je daarom goed in de specificaties van jouw elektrische auto, zodat je deze kunt formuleren. Als je auto kan snelladen, beschrijf dat dan en ook met de juiste laadsnelheid zoals de fabrikant opgeeft. Het is soms grappig om te zien dat bepaalde elektrische auto’s met bijvoorbeeld een veels te laag aantal pk’s aangeboden worden. Dan heeft de verkopende partij de afkortingen kW, kWh en pk door elkaar gehaald.

printscreen BMW i3 autscout24
BMW i3 op verkoopwebsite met 72 en 102 pk. Beide fout. Zowel de REX als EV hebben altijd 170 pk.

Bron foto: Autoscout24

2. Foto volle accu

Maak een foto van je instrumentarium met een volle accu. De belangrijkste reden voor mensen om voor een bepaalde type elektrische auto te kiezen, is dat deze de juiste actieradius heeft. Een kleine actieradius is ideaal voor mensen die weinig rijden. De auto is lichter en daardoor efficiënter. Een grote accu en dito actieradius is interessant als je regelmatig veel kilometers maakt op een dag. De actieradius moet bij de nieuwe eigenaar van jouw EV passen.

instrumentarium Renault Zoe R90
Liever een foto met een volle Renault Zoe accu

Bron foto: Italiaanse autodealer

Daarom is het belangrijk dat je een foto maakt van je dashboard waarop men ziet hoeveel kilometers je auto met een volle accu kan rijden. De actieradius kan door veel factoren beïnvloed worden. In de zomer zul je een hogere actieradius zien dan in de winter. En de weergegeven actieradius is bijna altijd lager dan wat de fabrikant officieel opgegeven heeft. Een derde opmerking over de weergegeven actieradius is, is dat hij lager kan uitvallen als je voor je laatste laadbeurt een hoog verbruik had. Bijvoorbeeld hard gereden of veel over de snelweg in plaats van in de stad.

1. Accuconditie

Het duurste onderdeel van een elektrische auto is de accu. Voor een brandstofmotor geldt dat ongeveer hetzelfde, maar dan voor de motor. Het voordeel van een brandstofmotor is, dat je verschillende onderdelen los van elkaar kan vervangen, bij een accu is dat lastiger.

Een accu wordt nieuw afgeleverd met een ‘gezonde’ accu. Na verloop van tijd en door (verkeerd) gebruik gaat de conditie van de accu achteruit. Cellen kunnen beschadigen en daardoor kan hij minder kWh vasthouden. Hierdoor krijg je een kleinere actieradius. De toekomstige koper van je auto wil graag weten of de accu van jouw auto nog in goede conditie is, anders kan de aanschaf snel in een fiasco eindigen. Maar hoe geef jij als verkoper aan dat jouw elektrische auto nog voorzien is van een goede en gezonde accu?

State of Health (SoH) bij een elektrische auto

De beste manier om dit aan te tonen is door een State of Health test (SoH) uit te voeren. Je accu wordt dan uitgelezen en in een rapportage wordt de gezondheid aangeduid. Dit kan bij de autodealer van je merk, bijvoorbeeld bij je Renault dealer. Maar wist je dat je een SoH-test ook kan laten uitvoeren via onafhankelijke partijen? Deze zijn in opkomst en uit hun praktijk blijkt dat de onafhankelijke aanbieders soms tot wel 10 a 20% verschil in accugezondheid laten zien ten opzichte van de dealer SoH. Het is niet 100% duidelijk waar dat verschil in kan liggen, maar kwade tongen beweren dat het er een fabrikant aan gelegen is om een zo gezond mogelijke SoH te presenteren. Ze ontvangen liever geen garantieclaim voor een nieuwe accu.

Wij wilden zelf wel eens ervaren hoe zo’n SoH tot stand komt.

Ideale kandidaat

Middels een relatief oude demonstratieauto van Hyundai Nederland, een IONIQ 5. Deze was bijna anderhalf jaar oud en had ruim 25.000 kilometer op de spreekwoordelijke teller. Omdat de ‘5’ een grote actieradius heeft van op papier 430 km is hij vaak ingezet voor langere reizen waarbij dus veel veelvuldig de accu tot 100% gevuld is én een snellader is gebruikt. Men, de autojournalisten, zijn er dus niet altijd lief voor geweest.

witte Hyundai IONIQ 5 onder lantaarnpaal
testkandidaat

Voor de SoH test van deze IONIQ hebben we Aviloo gebruikt. Ze hadden ons uitgenodigd voor een uitleg in de periode dat we de IONIQ hadden. Sluit dus perfect op elkaar aan.

Hoe werkt het?

Alvorens de Aviloo te gebruiken dien je je gegevens achter te laten zoals het VIN van je auto en je telefoonnummer en mailadres zodat men gemakkelijk op de juiste momenten contact met je kan opnemen. Ze werken met een kastje dat je aansluit op je OBD (On Board Diagnostic) poort. En is pas werkzaam als je auto 100% is opgeladen. En daar ging het bij mij dus al mis…

Aviloo in handen Joeri van Dam bij Hyundai IONIQ 5

De auto was wel 100% opgeladen, maar dan moet je eerst de weblink openen en contact laten zoeken met de auto alvorens je wegrijdt. Ik reed te vroeg weg, en weg was de eerste poging. Na de geslaagde tweede poging was het enkel zaak om de auto goed leeg te rijden. Nou ja, onder de 10% accucapaciteit te krijgen en dat is nog best lastig. Niet zozeer het leegrijden, maar wel om dan bij je gewenste laadpaal uit te komen. Daarbij kwam ook nog eens een tweede hindernis.

tijd tot volle accu Hyundai IONIQ 5
eerst bijna helemaal leeg rijden voor de test

De 10% die de Hyundai aan gaf, was volgens Aviloo niet de daadwerkelijke 10%. Ik moest tot 4,5% leeg rijden om uiteindelijk een melding te krijgen dat ik onder de 10% uit kwam. Want dat doet Aviloo wel heel netjes. Je krijg een SMS en mailmelding als je op 50% zit, als je op 15% zit en nog 5% te gaan hebt én als je het einddoel bereikt hebt. Bij de laatste sms krijg je ook de bevestiging dat je binnen 24uur het certificaat opgestuurd krijgt.

Willy Wortel met de uitleg van de Flash test

Wij hadden gebruik gemaakt van de Aviloo Premium test. Een uitgebreide, maar niet altijd gemakkelijk uit te voeren test. Je hebt ook een Flash test. Deze is in 3 minuten uit te voeren en geeft je waarderingen op verschillende punten en dus mogelijke problemen. Bij die Flash test is het lastig om de uitslag een oordeel te geven. Dit onderkennen ze bij Aviloo en geven aan dit te willen verbeteren. De Premium test kost 99 euro en is voertuigspecifiek. Je gebruikt hem dus maar 1 keer. Het certificaat blijft uiteraard jouw eigendom en kun je gebruiken bij de verkoop van je elektrische auto, om er wellicht meer voor te vragen. Of hij is enkel voor je gemoedstoestand over de staat van je accu.

De SoH uitslag

Zoals je hierboven kunt zien is de accu van deze Hyundai IONIQ 5 nog in uitstekende conditie. Bijna 1,5 jaar oud, ruim 27.000 kilometers én veel gebruik gemaakt van snelladers resulteren in een 97% gezonde accu. Van de netto accucapaciteit van 68,9 kWh is nu nog 66,59 kWh over, wat overeenkomt met een acteradius die 15 kilometer lager ligt dan toen hij nieuw uit de fabriek rolde. Ik zeg: keurig! Op basis van de accugezondheid kan deze demonstratieauto met een gerust hart aan een nieuwe eindgebruiker overhandigt worden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *