De CES-beurs is weer bezig! De jaarlijkse beurs in Las Vegas trekt de aandacht wegens de nieuwe technologie, gadgets en introducties. Zo ook Mercedes-Benz en Mercedes-AMG. Het bedrijf gaat los dit jaar en introduceert een hoop nieuwe updates en innovaties.

Sound drive

Door middel van een lange samenwerking met artiest Will.i.am. lanceert Mercedes-AMG MBUX Sound Drive.
Volgens Mercedes-AMG is het rijden in hun auto’s een emotionele ervaring. Na het besef dat elektrische auto’s van nature stil zijn moest hier natuurlijk verandering in komen. Zie hier: MBUX Sound Drive. Een systeem dat geluid produceert aan de hand van de input van de rijder.

Werking Sound Drive

De auto maakt een geluid wanneer de bestuurder daar een input voor geeft. Dit kan zijn; gas geven, sturen, remmen, energie recuperatie enz.
Dankzij dit systeem zal het rijden in een Mercedes-AMG weer een emotionele ervaring worden, aldus Mercedes. De auto “componeert” in real-time en aan de hand van input van de bestuurder. Rijdt deze rustig zal het geluid daar passend bij zijn. Inderdaad, rijdt de bestuurder wat “gehaast” dan zal het geluid anders zijn. Niet dat wij van Dagelijksauto.nl dit rijgedrag aanbevelen natuurlijk.

Volgens de hoge heren van Mercedes-Benz is de rijervaring zo immersief mogelijk. Of dit echt zo is of dat het meer een afleiding zal zijn blijft natuurlijk de vraag. Het bedrijf gaat voor een lancering van het systeem in het tweede deel van 2024. Via een over the air update zullen eigenaren van een Mercedes-Benz en Mercedes-AMG – met tweede generatie MBUX systeem – toegang krijgen tot Sound Drive.

Sound Drive kan ook gebruik maken van anderen sensoren. Een voorbeeld word genoemd van de regensensor. Merkt de auto dat het regent dan speelt er een kalmerende toon. volgens Mercedes kan dit stress verminderen, ontspannend werken en daardoor concentratie vergroten.

Veiligheid is een grote zorg. Niemand wil een gevaarlijke rijder die een remix probeert te maken. We zijn dan ook benieuwd hoe Mercedes dit aangepakt heeft.

Ultieme audio-ervaring dankzij Amazon, Audible en Mercedes-Benz

Dankzij een nieuwe samenwerking met bovengenoemde bedrijven is er een nieuw doel ontstaan. Het ontwikkelen van de ultieme audio-ervaring in de auto. Mercedes noemt het een nieuw tijdperk voor entertainment onderweg. Deze met een kwaliteit alsof de muzikant bij je in de auto zit.

Klanten met geselecteerde Mercedes-Benz modellen kunnen later in het jaar genieten van de combinatie Audible en Amazon music. samen zorgen deze twee providers voor miljoenen nummers, podcasts en audioboeken.

Kwaliteit komt dankzij Dolby Atmos en zit daarmee dus vrijwel zeker goed. De claim die Mercedes maakt is geen kleintje. Ze gaan voor de beste audio-ervaring. Om dit werkelijk te maken is dus deze samenwerking tot stand gekomen.
Een primeur voor het bedrijf is het zeker. Of daarmee de beloftes waar gemaakt kunnen worden zullen we af moeten wachten. We wachten met smacht op het derde kwartaal van het jaar. Dan komen de vruchten van de samenwerking naar de auto’s via een over de air update.

Mercedes AI

AI is tegenwoordig lastig weg te denken. Of je er voorstander van bent of niet, feit is dat computers van onschatbare waarde zijn in de dagelijkse maatschappij. Natuurlijk wil Mercedes-Benz hier dan ook van meesnoepen. Toekomstige auto’s die gebouwd worden op het MMA-platform (Mercedes Modular Architecture) zullen gebruik gaan maken van een doorontwikkeling van de huidige Mercedes virtual assistent.

Deze nieuwe assistent is uiteraard slimmer dan zijn voorganger. Deze zou moeten voelen alsof je een gesprek hebt met een vriend(in) in de auto. Mercedes-Benz bestuurder Markus Schäfer zegt het volgende over de nieuwe AI:

“Dankzij de vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie kent de Mercedes van morgen zijn bestuurder beter dan ooit. Dit zal het leven van onze klanten verbeteren en verrijken – in hun voertuig en ook op andere gebieden. We hebben op deze weg al grote vooruitgang geboekt. De nieuwste ontwikkelingen die we op CES laten zien, geven een spannend voorproefje van wat ons te wachten staat.”

Mercedes AI in een notendop

Het programma werkt met vier “persoonlijkheidskenmerken”. Daarmee wil Mercedes een zo soepel mogelijke ervaring maken voor de klant. Zo kan de auto herkennen wanneer de bestuurder een werkdag achter de rug heeft. Als reactie daarop kan een massage programma beginnen. Ook is het mogelijk dat de auto alvast belt naar collega’s. Bijvoorbeeld om te laten weten dat je wat later bij een meeting zal zijn.


Dankzij de geavanceerde 3D-graphics van de Unity game engine kan het “levende” ster logo in het dashboard verschillende gemoedstoestanden uitbeelden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kalm, opgewonden of zelfs gevoelig. Ook kan je hierin terugzien of het programma nadenkt, een commando uit aan het voeren is of aan het luisteren is.


Interessant is dat Mercedes-Benz ook apps van derde partijen toelaat via over the air updates. Op deze manier willen ze natuurlijk de aantrekkingskracht van het programma vergroten.

Hyper gepersonaliseerde klantenervaring

Alle bovengenoemde innovaties en updates wijzen hard naar een feit. Mercedes werkt aan een zeer gepersonaliseerde klantenervaring. Op deze manier wilt de Duitse autogigant ieder product dat de fabriek uitrolt na verloop van tijd een eigen persoonlijkheid geven. Natuurlijk Passende bij de eigenaar van de auto.
Het innovatieve bedrijf lijkt goed op weg te zijn. We zijn dan ook zeer benieuwd naar klantenervaringen die later dit jaar ongetwijfeld gaan komen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *