Ford heeft een nieuw systeem gepatenteerd dat advertenties in auto’s mogelijk moet maken. Hoewel het nog slechts om een patent gaat, suggereert dit dat Ford onderzoekt hoe het adverteren geïntegreerd kan worden in hun voertuigen. De daadwerkelijke implementatie hiervan is echter nog niet zeker, gelukkig. Zitten we te wachten op reclames in auto’s?
Advertenties door je muziek heen
Stel je voor: je rijdt rond met je favoriete muziek, en plotseling wordt die onderbroken door een advertentie via de speakers. Dit komt nu al voor bij gratis muziekstreaming, maar Ford zou deze advertenties standaard kunnen maken in hun auto’s. Het Amerikaanse merk heeft een patent ingediend dat adverteren op basis van locatie mogelijk maakt. Dit ontdekte Motor1 via de Amerikaanse patentinstantie.
Het systeem zou advertenties tonen op het infotainmentscherm of via de speakers afspelen, afhankelijk van je locatie of de bestemming die je in de navigatie hebt ingevoerd. Het gaat zelfs een stap verder: het systeem zou kunnen luisteren naar de gesprekken in de auto en advertenties afspelen zodra er een stilte valt, zodat het de gesprekken zo min mogelijk verstoort.
Ford erkent in de patentomschrijving, volgens InsideEVs, dat een dergelijk systeem ook negatief kan uitpakken. Het kan namelijk voor veel irritatie zorgen bij gebruikers. Toch zou dit systeem wellicht geaccepteerd worden als het een prijsvoordeel oplevert, zoals goedkopere auto’s in ruil voor advertenties. Daarnaast zijn er ook nog de nodige uitdagingen op het gebied van privacywetgeving, waardoor het onwaarschijnlijk lijkt dat Ford dit op korte termijn daadwerkelijk zal invoeren. Het kan zijn dat Ford het idee vastlegt voor de toekomst, zonder concrete plannen om het snel te implementeren.
Product placement
Onze mening is dat wij het een vreemd en vooral awkward idee vinden. Het is erg vergelijkbaar met product placement in films. Je ziet dat ze ongelooflijk hun best hebben gedaan om de producten zo natuurlijk mogelijk te laten voorkomen in de film, maar dat lukt nooit. Het is altijd vreemd en misplaatst. Wij willen geen advertenties in onze auto’s, Ford. Stop hiermee.