Een paar jaar geleden hoorde je van alles over waterstof. De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo verschenen op de weg: waterstof was de toekomst. Toen werd het weer stil. Waterstof leek passé. Het was echter niet weg. Nu ineens is waterstof terug, sterker dan ooit.

Waterstof duikt ineens overal op, vooral in het transport. Hierbij profiteert het van de vertraging die elektrisch rijden oploopt in het transport. Netcongestie en een gebrek aan goede infrastructuur voor elektrische vrachtwagens hinderen de opmars van de elektrische vrachtwagen. Om toch te verduurzamen, grijpt men naar andere duurzame brandstoffen: bio-diesel (HVO100), bio-gas en waterstof.

Het begon met MAN, die vriend en vijand verbaasde met de presentatie van de hTGX. Deze vrachtwagen voor de bouw en de lange afstand rijdt op waterstof. Niet met een fuel cell, maar met een verbrandingsmotor. Waterstof uit grote tanks achter de cabine worden verbrand in de motor, precies zoals bij een diesel. Met 54 kilo waterstof rijdt de MAN hTGX 600 kilometer. Tanken is in een kwartiertje gepiept, als je tenminste een tankstation kunt vinden.

MAN hTGX heeft een waterstof verbrandingsmotor

Alternatief voor diesel

Het is allang bekend dat de transportsector waterstof ziet als alternatief voor de dieselmotor in de toekomst. Elektrische vrachtwagens komen er steeds meer, maar hebben hun beperkingen. Ze zijn voor veel toepassingen te zwaar, het laden duurt te lang en het bereik is te beperkt. Boven alles zijn ze niet flexibel genoeg. Een fuel cell is een oplossing, maar deze zijn kostbaar en kwetsbaar.

De keuze voor een verbrandingsmotor is niet vreemd. Hier ligt de meeste kennis van de fabrikanten. De motor in de MAN hTGX wijkt maar op 10% af van de dieselmotor waarop hij gebaseerd is. De versnellingsbak, de koeling, de software: voor de rest is alles gelijk. Diverse merken onderzochten daarom de waterstof verbrandingsmotor. DAF was ermee bezig, net zoals Volvo. Maar MAN won de race.

Zij zijn echter niet de enigen. Maar in India start ook Cummins binnenkort met de productie van waterstof verbrandingsmotoren voor de grote vrachtwagenfabrikant Tata. Ineens is waterstof de grote aanjager van duurzaam transport in de wereld. Stellantis komt met bestelauto’s met een fuel cell. Er wordt zelfs gesproken over vliegtuigen op waterstof.

GameChanger1, een off-grid mobiele fuel cell generator op waterstof

Tegen netcongestie

De introductie van de GameChanger door Clean City, HyMove en Venema E-Mobility Charge Solutions brengt waterstof nog een stap verder. Dit is een off-grid fuel cell generator. Oftewel: een snellader die met waterstof elektriciteit maakt, gemonteerd op een aanhanger. Met deze mobiele laadpaal kun je overal opladen, en ben je niet afhankelijk van andere infrastructuur. De eerste uitvoering levert 120 kW, maar het is makkelijk schaalbaar. Er komt een versie in een trailer die 800 kW levert. Als stationaire installatie levert hij zelfs 3 megaWatt of meer.

De GameChanger wordt gepresenteerd als oplossing voor de netcongestie die Nederland teistert. Deze hindert de overgang naar elektrisch rijden. Een generator op waterstof die op locatie elektriciteit genereert kan een oplossing bieden voor bedrijven die geen zwaardere aansluiting kunnen krijgen voor een laadpaal. Ook voor bouwplaatsen, evenementen en ook voor walstroom voor zeeschepen biedt het een duurzame oplossing. Misschien gaan we wel mobiele laadstations zien. In plaats van het zoeken naar een beschikbare laadpaal laat je de lader naar je toe komen.

Ineens staat waterstof weer volop in de belangstelling. Het transport loopt voorop en trekt wellicht andere takken mee, bijvoorbeeld personenauto’s. Dankzij beperkingen in infrastructuur loopt elektrisch rijden tijdelijk tegen zijn limiet. Allerlei innovatieve oplossingen met waterstof trekken de energietransitie weer vlot, om zo toch die duurzame toekomst snel te bereiken.

1 REACTIE
Reageren

  1. Bas schreef:

    Wat.Een.Onzin
    -Een verbrandingsmotor zet meer brandstof om in nutteloze warmte dan in voorstuwing. Vreselijk inefficiënt, en dus ook vreselijk duur. Zelfs MAN zegt dat, maar voor een winstgevend project met Shell zetten ze deze zienswijze even aan de kant.
    -Waterstof voor luchttransport is een fabeltje
    -Waterstof helpt niet tegen netcongestie, het net uitbreiden (of offgrid laden) zijn veel effectievere oplossingen.
    -BEV trucks zijn niet te zwaar (en worden steeds lichter)
    -Transportbedrijven hebben een flinterdunne marge. Een technologie gebruiken die meer en duurdere ‘brandstof’ nodig heeft, is zelfvernietiging
    -Waterstof voor (weg)transport is een bubbel die aan het barsten is. Hoogstens een tijdelijke (slechte) oplossing.
    -Deze ononderbouwde ‘verslaggeving’ zorgt er enkel voor dat mensen in deze bubbel blijven geloven, terwijl de wetenschap steeds een andere richting aangeeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *