Steeds meer autokilometers worden elektrisch gereden. Echter, vrachtwagens rijden een veelvoud in afstand en verbruiken vooral nog fossiele brandstoffen. Deze transitie gaat een stuk langzamer dan bij personenauto’s. Hoewel de techniek er grotendeels is, zijn er randvoorwaarden die de overstap naar een elektrische vrachtwagen ernstig belemmeren.

De techniek is er grotendeels klaar voor. Meerdere Europese vrachtwagenbouwers hebben ondertussen elektrische modellen beschikbaar, in verschillende configuraties. Anders dan we gewend zijn bij personenauto’s zijn het hier geen start-ups en Aziatische merken die het voortouw nemen.

Tesla Semi is niet echt

Natuurlijk, de Semi van Tesla rijdt na jaren eindelijk rond in Amerika. Des te meer informatie hierover echter naar buiten komt, des te minder serieus deze futuristische truck genomen wordt. De eerste vervoerder die serieus met de Tesla Semi rijdt, klaagt over uitval en een tegenvallend bereik. Ondanks zijn enorme accu en efficiëntie haalt deze elektrische vrachtwagen met een volle trailer nauwelijks 200 kilometer bereik.

Daarnaast is de Tesla Semi niet om de chauffeur heen gebouwd, iets waar traditionele merken na jarenlange ontwikkeling in uitblinken. Anders dan bij een personenauto verblijft een chauffeur uren, soms dagen in de cabine. Dat maakt ergonomie en praktische zaken zoals een bed of een koelkast noodzakelijk. Tesla heeft met de Semi vooral een grote elektrische personenauto gebouwd die trailers kan trekken. Het is volledig voorbij gegaan aan de praktische zaken voor een chauffeur.

De elektrische eActros vrachtwagen zie je al regelmatig in Nederland

Elektrische vrachtwagen is er klaar voor

In Europa bouwen alle vrachtwagenfabrikanten hard aan elektrische modellen. Deze zijn gebaseerd op dieseltrucks, dus met de focus op de chauffeur zit dat wel goed. De elektrische vrachtwagen komt echter met zijn eigen set aan unieke uitdagingen. De grootste hiervan is natuurlijk het bereik. Een nieuwe vrachtwagen met volledig gevulde dieseltanks rijdt zonder veel moeite 1000 kilometer zonder te tanken. Ondanks flinke accu’s van elektrische modellen decimeren de hoekige vorm en het gewicht van maximaal 40 ton natuurlijk het bereik.

Elektrische vrachtwagens worden op dit moment dan ook vooral ingezet in de stadsdistributie en voor bouwverkeer. Deze wagens rijden immers minder kilometers op een dag. Daarnaast zijn de omstandigheden gunstig: een elektrische aandrijving is dankzij regeneratie in de stad efficiënter dan op de snelweg en er zijn meer laadmogelijkheden dichtbij. Trucks in de bouw staan vaak lange tijd op de bouwplaats: ideaal om bij te laden.

MAN TGX eTruck

Vrachtwagens voor de lange afstand zijn al gepresenteerd en zijn vanaf volgend jaar te koop. De MAN eTruck en de Mercedes-Benz eActros LongHaul zijn gebaseerd op de grootste modellen uit hun gamma. Volgens de fabrikanten kunnen ze op een acculading tot maximaal 800 kilometer rijden. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van de omstandigheden, zoals het terrein en de lading.

Geen laadmogelijkheden

Het probleem van de elektrische vrachtwagen ligt echter niet bij de techniek. De elektrische vrachtwagen zelf voldoet aan alle eisen. Het probleem is echter dat hij niet kan laden. Met een accu tot 500 kWh heb je weinig aan een gemiddelde stroomkabel: je hebt echt een snellader nodig. Deze zijn echter vrijwel allemaal ingericht voor personenauto’s. Voor een grote vrachtwagencombinatie is geen plaats.

Toen een Nederlands magazine een test wilde doen met meerdere elektrische vrachtwagens, konden ze nergens in het land een geschikte laadpaal vinden. Het resultaat was dat men een mobiele dieselaggregaat moesten laten aanrukken om de vrachtwagens op te laden. Dit typeert het probleem: de vrachtwagens zijn er klaar voor, maar de infrastructuur is er niet.

Mercedes-Benz eActros LongHaul

Niet eens parkeerplaatsen

In heel Europa is een groot tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Iedereen kent rijen vrachtwagens die ‘s avonds geparkeerd staan op de vluchtstrook. Dankzij de rij- en rusttijdenwet moeten chauffeurs verplicht stoppen. Dit is de perfecte gelegenheid om de accu’s op te laden. Echter waar zou dit moeten, als de chauffeur nu al niet eens kan parkeren?

De Europese Unie dwingt transportbedrijven over te stappen en heeft grootse plannen om een goede infrastructuur op te tuigen. Tot nu toe is er echter nog niets van terecht gekomen. Waar zouden laadpalen voor een elektrische vrachtwagen moeten komen? Langs de snelwegen is nu al geen ruimte voor rustende chauffeurs. Laat staan dat er ruimte is om laadpalen voor vrachtwagens te bouwen. En dan hebben we het nog niet over de aansluitproblemen op het stroomnet.

In Nederland zien we steeds meer elektrische vrachtwagens op de weg. Voor de meeste transporteurs is een elektrische model echter nog niet te gebruiken. Zonder goede laadmogelijkheden onderweg is er voor een elektrische vrachtwagen weinig plaats. Overheden zullen dus serieuze stappen moeten maken, wil de transitie naar elektrisch een succes worden. De vrachtwagens zelf zijn er klaar voor.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *