Michelin-Pilot-Sport-Cup-2-Connect-3

De Michelin Pilot Sport Cup 2 kennen we al een tijdje, maar ook Michelin zit niet stil qua innovatie. Derhalve brachten ze de Cup 2 Connect uit, waarmee bandenmanagement en het vinden van de ideale bandenspanning voor jouw auto een eitje is, omdat het direct inzichtelijk is op je telefoon.

Wat is Cup 2 Connect?

Cup 2 Connect is de opvolger van de Cup 2 band. Het is niet alleen een technologische doorontwikkeling door de band te laten verbinden met je telefoon, maar ook is de compound zelf iets verbeterd en presteert hij beter als je meerdere ronden achter elkaar rijdt op het circuit.

Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect
sneller rijden met Connect

De Connect-mogelijkheid maakt het inzichtelijk voor je hoeveel druk er in je band zit, hoe warm het rubber is en hoe je de bandenspanning kan aanpassen voor meer balans in de auto. Dat laatste krijg je als feedback in de Track-modus van de app, waaraan je alle bekende circuits kan koppelen en de app actief bijhoudt en naderhand aangeeft waar je over- of onderstuur had en wat je hieraan kunt doen.

Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect bluetooth sensoren
Bluetooth sensoren in de band

Hoe rijdt deze Michelin?

Laten we vooropstellen dat dit geen band is voor de leaserijder. Daarvoor is de slijtage te stevig, de prestaties in nat weer te onzeker en de prijs te hoog. Echter, als je een weekendspeeltje hebt die je graag op het circuit uitlaat of op een bochtige dijkweg uittest, is de Michelin Cup 2 Connect band absoluut wat voor jou. De band warmt snel op, geeft enorm veel zekerheid in de bochten en een gripniveau dat echt ongekend is.

sportieve auto's met Michelin banden
Allemaal Michelin schoeisel

Tijdens onze test in de Alpen hadden we, al dan niet onbewust, een hele range aan Michelin-banden beschikbaar. Van de Pilot Sport 3 naar de Pilot Sport 4 en zelfs de Pilot Sport 4 S was aanwezig. Het was dan ook goed te voelen hoe ver de Cup 2 boven deze banden uitstijgt en welke bochtsnelheden je kunt halen. Na een weekje flink doortrappen over de mooiste bergpassen waren de voorbanden al goed versleten, maar dat is de keerzijde van zulk plakkend rubber.

Sterke punten

De sterke punten zijn alom aanwezig. De band warmt snel op, al heb je daar ook wel een prettige buitentemperatuur voor nodig. Daarnaast geeft hij waanzinnig veel feedback en vertrouwen en worden over- en onderstuur al tot een minimum beperkt omdat de grip zo enorm is. Voor dagelijks gebruik is het zeer positief dat het rolgeluid nagenoeg niet anders is dan bij een normale band, terwijl semislicks weleens willen ‘zingen’ tijdens het rollen.

Het is lastig om te beschrijven hoe een band zich gedraagt vergeleken met een andere band, maar je kunt voornamelijk vele malen harder door bochten, lange doordraaiers en snelle rotondes dan je voorheen kon. Trakteer jezelf en je auto eens op een weekje sturen in de Alpen en je wordt de beste vrienden met de Cup 2 band. Elke morgen even alles rustig op temperatuur zien komen is een leuk proces an sich, en als dan alles in groen staat kan je echt de registers opentrekken. De Cup 2 laat je niet in de steek en dat vertrouwen is een enorm sterk punt!

met de app de bandentemperatuur controleren

Een ander, ditmaal persoonlijk getint sterk punt is de look van de band. Onder een sportieve auto wil je een ‘mooie’ band. Toegegeven, de versie van de Cup 2 zonder Connect is herkenbaarder, maar ook deze wang misstaat niet onder een sportief model. Het maakt de auto af en daar is bij Michelin ook zeker op gelet.

Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect ziet er goed uit
staat goed onder de auto

Zwakke punten

Zwakke punten zijn veelal subjectief, maar je kunt er niet omheen dat dit de duurste band is die je eronder kunt stoppen. De Cup 2 Connect kost in onze maat 235/35 R19 al gauw 280 euro en dat is veel geld, maar je krijgt dan wel toprubber. Bij de aanschaf van het pakket wil je ook de sensoren en de Bluetooth box zodat je telefoon met de banden praat en die kost je ruwweg 400 euro. Overstappen naar de Cup 2 Connect doe je dus niet zomaar, dat vergt best wel een flinke investering. Echt lang gaan ze daarnaast niet mee, want in een (race)weekje reed ik de voorbanden zo goed als op en dat was zo’n 4000 kilometer. Best heftig, maar je kunt niet eindeloos grip bieden zonder compromis natuurlijk.

genieten met de Pilot Sport Cup 2 Connect
Hoog in de alpen

Een ander puntje zijn de prestaties onder natte omstandigheden. Het is een semislick, dus in feite mag je niet te veel verwachten. Echter vindt Michelin dit een band voor elke dag, en dus is het wel goed om te weten dat vanaf 140 kilometer per uur de band last krijgt van aquaplaning. Nu kom je daar in Nederland niet gauw aan, maar neem een nachtelijke rit naar huis in je snelle auto en je kan je snel gelimiteerd voelen in de snelheid die het veilig houdt.

Conclusie Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect

De Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect plak je het liefst onder je meest sportieve auto die je bezit. Het liefst ook nog eentje die je alleen met mooi weer rijdt en kunt laten staan als het regent. Maken deze ongemakken het bezit daar overbodig? Nee, absoluut niet. Goed rubber is belangrijk, en met de Michelin Pilot Sport Cup 2 verander je met één aanschaf je goede auto in een waanzinnig goede auto. Neem daarbij het Connect pakket en je waant je net een coureur, waar een paar tienden meer of minder bar ook altijd meespeelt. Dit alles verpakt in een consumentvriendelijke verpakking maakt het een must-have voor elke snelle auto, zeker als het eentje is waar je niet schuw bent om in te investeren.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.