Ford maakte deze week bekend dat de Supervan 4 in juni deelneemt aan Pikes Peak. De volledig elektrische race-bus mag zich tussen de benzine- en elektrische raceauto’s bewijzen op de beroemde klim op de berg in de Verenigde Staten. Gelukkig zit er iemand achter het stuur met ruime ervaring.

De Ford Supervan geniet ondertussen een legendarische status. Dankzij de ongewone combinatie van een race-motor en het uiterlijk van een normale werkbus kent de Supervan weinig soortgenoten op de wereld. Door hem steeds opnieuw uit te vinden, houdt Ford de Supervan relevant.

Supervan: een rijke historie

Het begon allemaal als geintje in 1971, toen techneuten van Ford de carrosserie van een Ford Transit busje op het chassis van een Ford GT40 plaatsten. Het resultaat was een krankzinnige bestelbus met een enorme V8 in de laadbak. Met maar liefst 400 pk en een topsnelheid van 240 km/u was dit geen busje voor schilders of bouwvakkers.

4 Generaties Supervan

De Supervan sloeg aan bij het publiek en in 1978 volgde daarom Supervan 2. Deze volgde hetzelfde principe, maar dan met het toen nieuwe model Transit. Hierna bleef het even stil, maar in 1994 was de Ford Supervan terug. Aangezien de Transit weer vernieuwd was, verscheen de carrosserie op race-chassis met een 3,5 liter V8-motor die rechtstreeks uit de Formule 1 afkomstig was.

Volledig elektrisch

Ford bewijst graag dat het ook in het elektrische tijdperk garant staat voor sportieve auto’s. Eerder deden ze dat al met de Ford Mustang Mach-E 1400, die we rondjes zagen rijden op een Rotterdams plein. Vorig jaar zomer presenteerde Ford op het Goodwood Festival of Speed de nieuwste Supervan: nummer 4. Niet alleen kreeg deze het meest gemodificeerde Transit-uiterlijk van alle Supervans, maar hij is ook nog eens volledig elektrisch.

Geen normaal busje

Met maar liefst 1.973 pk is dit geen stuur om zonder handschoenen aan te pakken. Onder de volledig carbon fiber carrosserie huist een relatief kleine 50 kWh accu. Dit is gedaan om het gewicht te beperken en hierdoor een goed weggedrag te waarborgen. Echter, de elektrische motoren zijn zo krachtig dat er twee versnellingen nodig zijn om het vermogen op de weg te krijgen zonder alles kapot te maken. Hierdoor spurt hij in minder dan twee seconden naar 100 km/u.

Pikes Peak 2023

Na zijn indrukwekkende debuut op Goodwood gaat de Ford Supervan 4 dus in juni meedoen aan Pikes Peak. Deze race is de ultieme test voor elk soort auto. Met de start boven 3000 meter en de finish op 4.301 meter hoogte is dit een uitputtingsslag voor elk type motor. Elk jaar vechten talloze fabrikanten en coureurs zich op de bochtige weg (zonder vangrails!) naar boven.

De coureur die dit avontuur voor Ford tot een goed einde moet brengen is Romains Dumas. Hij is dan ook niet zomaar iemand. Maar liefst drie keer won hij Le Mans en ook Pikes Peak is voor hem geen onbekende. In 2018 reed hij de eveneens volledig elektrische Volkswagen ID.R in een recordtijd naar de top van de berg.

Ford Supervan 4

Waarschijnlijk gaat Romains de tijd van de Volkswagen met de Ford Supervan 4 niet verbeteren. Waar de ID.R een voor deze race geprepareerde wagen was, is de Supervan 4 uiteindelijk slechts een opgevoerde bestelbus, met dito luchtweerstand. Desalnietemin zal de Ford Supervan 4 op Pikes Peak voor de nodige sensatie zorgen. Iets om alvast naar uit te kijken!

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *