DS7_Header

DS Automobiles update de DS7 Crossback na 5 jaar. Dit grootste crossover model van het Franse merk gaat alweer sinds 2017 mee, waardoor de Franse fabrikant de tijd rijp achtte voor een nieuw model. Zoals we van de Fransen kennen, zetten ze hoog in op nog meer comfort en design, terwijl er ook de nodige aandacht is voor nieuwe motor varianten.

Het mag gezien worden

Over de hele linie zijn met name de lijnen een stuk scherper dan voorheen. Volgens DS maakt dit de auto nog dynamischer en krachtiger, zoals we ondertussen verwachten van de gemiddelde SUV. Met name de voorzijde van de DS7 is met de update flink anders. Het logo en de grille zijn scherper afgetekend, en het onderste gedeelte van het front is compleet nieuw ontworpen. Nieuwe kleuren en velgen behoren uiteraard ook tot de mogelijkheden. Het front heeft deze wijziging ondergaan om ruimte te kunnen bieden aan de nieuwe DS Pixel LED Vision 3.0. Een flink lange naam om aan te geven dat de verschillende LED-modules ook daadwerkelijk een eigen functie hebben. Zo is de buitenste van de drie modules enkel voor groot licht, terwijl de binnenste twee modules ieder dimverlichting bevatten voor verschillende omstandigheden. Zo is er één module speciaal voor snelheden onder de 50 kilometer per uur. Deze lichtbundel is erop gericht een zo breed mogelijk beeld te geven door een breedte van 65 meter. De grootlicht functie is voorzien van 84 LEDS en DS claimt een bereik van bijna 400 meter. DS heeft, onder de noemer Light Veil, ook de dagrijverlichting aangepakt, die nu meer in lijn ligt met de conceptcars van de afgelopen jaren, zoals de DS Aero Sport.

Nieuwe LED-verlichting

Sportief

DS Performance houdt zich bezig met de meest krachtige versies van DS Automobiles, zo ook met de nieuwe DS7 Crossback. De meest krachtige versie van de DS7 is de E-Tense 4×4 360, met een gecombineerd vermogen van 360 Pk. De vierwielaandrijving is mogelijk door plaatsing van een elektro motor op de voor- en achteras (110 en 112 Pk). Hiermee sprint de DS7 in 5,6 seconden naar de 100 km/u. Overige performance aanpassingen zijn een verlaagd onderstel en krachtigere remmen, met 380 millimeter schijven aan de voorzijde. De overige uitvoeringen zijn de E-Tense 4×4 300 en E-Tense 225. De laatste is hierbij enkel voorzien van voorwielaandrijving.
Alle hybride modellen maken gebruik van hetzelfde 14,2 kWh accupakket. Volgens de WLTP-cyclus is het mogelijk om hiermee 65 kilometer elektrisch te rijden. In stadsverkeer stijgt dit naar 81 kilometer. Opladen gaat via een 7,4 kW-lader, waarmee de DS7 in twee uur weer volledig vol is.

Grote velgen en remklauwen voor de sportiefste versie

Luxe en comfort

DS, en Citroën waar het uit voort vloeit, staan al jaren bekend om stijl en luxe. Dit komt terug in verschillende speciale uitvoeringen en in het materiaal gebruik. Met name in de duurste uitvoering de DS7 Opéra. Het is mogelijk om te kiezen voor twee kleuren Nappaleer; Basalt Black en Pearl Grey. Dit leer omtrekt niet alleen de stoelen, maar het dashboard en de deurpanelen. Volgens Citroën bestaan deze stukken leer uit één geheel, waardoor er geen verbindingen of naden zichtbaar zijn. Naar goed sportief gebruik is de Performance uitvoering voorzien van zwart Alcantara (leer is namelijk niet sportief, maar vooral glad en mooi) en gouden accenten.
Vanzelfsprekend is ook de nieuwe DS7 ook voorzien van een groot touchscreen. Dat basale zaken zoals climate control echter ook via dit scherm bedient worden, is wat ons betreft dan weer minder, omdat knoppen nu eenmaal prettiger werken. DS beloofd echter wel een goed werkende stembediening, dus dat zou enigszins soelaas moeten bieden.
Het comfort staat in de DS7 op een nog een hoger plan. Dit weet DS te bereiken door DS Active Scan Suspension. In de praktijk komt het er op neer dat een camera de weg scant. Deze scan wordt door de actieve vering vertaald, om zo ieder wiel aan te sturen. Of dit systeem kan tippen aan de iconische hydropneumatische vering is nog even de vraag, maar het is goed om te zien dat een Frans merk als DS weer volledig inzet op comfort in plaats van geveinsde sportiviteit.

Nappaleer is ook mogelijk

Vanaf oktober dit jaar is de DS7 bij de dealers, prijzen volgen in een later stadium.

Ook de achterzijde is aangepakt
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *