Er is een hoop te doen rondom de nieuwe Alfa Romeo Junior. Die eerst nog Milano heette. Nu alle stof wat is opgetrokken, maakt Alfa Romeo ook de prijs bekend van de elektrische variant van de Junior. Deze is namelijk beschikbaar vanaf €39.000,-. Dit is inclusief belasting en kosten rijklaar maken. Het goede nieuws? De particuliere verkoper mag van deze prijs ook nog een de €2.950 SEPP-subsidie aftrekken! Uiteraard komen er meerdere uitvoeringen van de elektrische Alfa Romeo Junior, die we hieronder nader zullen toelichten.

Junior Elettrica

De instapper van de reeks. Uiteraard met de ondertussen bekende Stellantis specificaties. In de praktijk komt dit neer op een 54 kWh accupakket, goed voor 400 kilometer range (WLTP). De accu is gekoppeld aan een 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Hiermee is het mogelijk om in 9 seconden naar de 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is begrenst op een Alfa onwaardige 150 km/u. Het opladen van de accu kan door middel van een 3-fase omvormer tot 11 kW bij reguliere laadpalen of thuis laadpunt. Snelladen kan met maximaal 100 kW. Van 20 naar 80 procent opladen kan dan binnen 27 minuten.
De prijs is hierboven al benoemd en komt dus uit op €39.000. Met aftrek van de SEPP-subsidie is dit voor particulieren dus €36.050.
Standaard is de Junior Elettrica uitgerust met automatische airco, egensensor, keyless start, een 10,25-inch digitaal instrumentarium en een infotainmentsysteem met 10,1-inch display. Verder komen hier nog 18-inch lichtmetalen Aero-wielen, LED-verlichting, adaptieve cruise control, parkeersensoren achter en een botspreventiesysteem met herkenning van voetgangers en fietsers. Dit laatste is overigens een verplichte veiligheidsfunctie.

Junior Speciale

Iets hogerop de ladder staat de Junior Speciale. Ook deze uitvoering valt nog mooi binnen de subsidie regeling, met een vanafprijs van €41.000. Het eerste wat aan deze uitvoering opvalt zijn het het ‘Progresso’-logo, matte sierelementen, 18-inch lichtmetalen ‘Petali’-wielen en ‘Spiga’-interieurbekleding met vinyl en stoffen bekleding. Daarbovenop komt nog een met leer afgewerkt stuurwiel en een elektrische bedienbare bestuurdersstoel, inclusief massagefunctie. De Speciale biedt verder interieurverlichting met keuze uit acht kleuren, die de ventilatieopeningen, de middenconsole en het iconische instrumentarium op sierlijke wijze verlicht. Level 2 autonoom rijden is vanaf deze uitvoering ook mogelijk, evenals een 180 graden achteruitrijcamera en keyless entry.

Junior Veloce

Naast de naam Junior, trekt Alfa Romeo met Veloce nog een naam uit het stof. De naam doet bij Alfisti al een belletje rinkelen en is in principe een sportieve uitvoering van de Junior (maar niet zo sportief als een QV). De Veloce komt standaard met 240 Pk. Goed voor een sprint naar de 100 km/u in 6 seconden en een fijne topsnelheid van 200 kilometer per uur. Volgens Alfa Romeo zelf is ook de stuurinrichting aangepast en komt de Junior Veloce met nieke 20-inchwielen, een sperdifferentieel, een stabilisatorstang voor én achter, extra grote spoorbreedte, sportieve met 25 mm verlaagde wielophanging en een extra krachtig remsysteem. Alles om de Junior ook daadwerkelijk sportieve aspiraties mee te geven. De prijs van dit alles? €48.000, helaas €3.000 te veel om in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie. Nu maar hopen dat Alfa Romeo een Teslaatje doet en de prijs stevig omlaag gooit.

Benzine?

Bovenop de elektrische Junior, komt Alfa Romeo later dit jaar met een 48V hybride variant. De Junior Ibrida. Wie heeft opgelet de afgelopen weken, weet dat DS ook met een nieuwe hybride variant komt. Eveneens Stellantis stal, dus de specificaties zijn gelijk. Een 1.2 driecilinder met turbo en een 48V systeem bieden een vermogen van 136 pk. Mede dankzij de 21 kW sterke elektromotor. Uniek voor de Alfa Romeo Junior is wel de vierwielaandrijving. Naar goed Alfa Romeo gebruik heet deze dan ook de Q4. Wederom een oude naamgeving! Prijzen van dit model zijn nog niet bekend, maar worden geschat op €35.000. Bestellen kan vanaf het derde kwartaal dit jaar.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *