Van de DS 3 waren er al twee versies, een brandstofuitvoering en een volledig elektrische uitvoering (DS 3 E-Tense). Voor dit jaar komt daar een hybride versie bij, die dus wel de 130 pk PureTech vervangt. Geen plug-in, maar wel een full hybrid. Oftewel de elektromotor ondersteund op de eerste paar meter, maar kan ook gedeeltelijk volledig elektrisch rijden. Opladen gebeurd door regeneratief remmen of met behulp van de brandstof motor. Ondanks het het hippe design, blijft de naam wel lekker eenvoudig met DS 3 Hybrid.

Specificaties DS 3 Hybrid

De DS 3 Hybrid maakt gebruikt van een 1.199 cc (1.2 dus) benzineblok. Het totale vermogen komt uit op 136 pk. Het koppel van 230 Nm komt relatief vroeg vrij vanaf 1.750 toeren per minuut. Deze motor is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes versnelling (e-DCS6). De elektromotor is verwerkt in deze versnellingsbak. Deze elektromotor zorgt voor een extra 28 Pk en 55 Nm aan koppel. De combinatie van elektro- en benzinemotor maakt het mogelijk om in 8,4 seconden het welbekende sprintje af te werken naar 100 km/u. De elektromotor wordt voorzien van stroom uit een 0,9 kWh accu. Erg prettig is dat DS het voor elkaar heeft gekregen om het volledige hybride gedeelte van de DS 3 Hybrid kwijt te kunnen onder de motorkap. Op deze manier lever je dus geen beschikbare bagage- of interieurruimte in.

50 procent elektrisch

DS geeft aan dat de elektromotor ondersteuning biedt bij lagere toerentallen, om zo extra koppel te genereren. Erg prettig, wanneer de benzinemotor zelf dus nog op toeren moet komen. Daarnaast komt dit extra koppel ook beschikbaar bij wat DS noemt ‘stevig accelereren’. Dit alles moet naast een toename in prestaties, ook zorgen voor een lager brandstofverbruik. Daarnaast claimt DS dat het mogelijk om in stadsverkeer tot wel 50 procent elektrisch te rijden. Zoals hierboven aangegeven fungeert het hybride systeem volledig zelfstandig. Uitrollen of remmen zorgt dus voor energie terugwinning in het accupakket. Volgens DS zorgt dit voor minder slijtage van de remmen (goh), maar de grootste winst zit ook in de lagere uitstoot van fijnstof die het aanspreken van de remschijven en blokken met zich meebrengt.

Uitleg is nodig

DS geeft aan dat klanten bij aanschaf een uitgebreide toelichting krijgen op het systeem. Dit is volgens DS nodig om “klanten in staat te stellen hun rijcomfort en efficiëntie te optimaliseren”. Wat op ons vooral overkomt alsof het systeem vrij rigide is. DS geeft wel aan dat bestuurders altijd ten volle inzicht hebben in het energieverbruik. Zaken als een vermogensmeter en de afgelegde elektrische kilometers zijn dus eenvoudig via het dashboard inzichtelijk. Op zich is dit allemaal keurig op orde. In hoeverre het systeem de bestuurder de vrijheid geeft zelf de energie te sparen, of juist vrij te geven is echter nog niet bekend.

Per direct bestelbaar

De DS3 Hybrid komt dus de oude PureTech vervangen. Fijn is wel dat de Hybrid per direct te bestellen is, leveringen starten vanaf juni dit jaar. Voor een prijs van € 38.390,- stappen klanten in, in de Hybrid Bastille uitvoering. In België staat de Hybrid nog niet in de configurator, maar instappen in de PureTech 130 kan daar vanaf € 32.000 en een beetje.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *