Wij hebben het al eerder gezegd, twee keer zelfs: de Toyota Corolla Cross is de makkelijkste auto allertijden. Hij is eenvoudig in gebruik, zuinig, ruim, erg voorspelbaar tijdens het rijden en een inkoppertje als het gaat om betrouwbaarheid. Nu hebben ze hem vernieuwd. Hij kijkt iets stoerder en hij is wat meer bij de tijd qua ontwerp. Is hij er ook (nóg) beter van geworden?

Sterke puntenZwakke punten
+ Gemak en eenvoud– Geen piepjesshortcut
+ Ruimte
+ Gevoel van grenzeloosheid

Wat is de Toyota Corolla Cross?

De Toyota Corolla Cross is een SUV die Toyota nu al een poos aanbiedt. Het was een eenvoudig-ogende auto die toch erg duidelijk een Toyota is, maar nu al helemaal. Het interieur is fris en fruitig en past meer bij bijvoorbeeld de C-HR en de nieuwe Aygo X (spreek uit als ‘Cross). Het robuuste uiterlijk is omgewisseld voor een scherpe en moderne look met in sommige gevallen zelfs de geheime truc van alle automerken tegenwoordig: een doorlopende lichtbalk.

De topuitvoering met de tweeliter is iets gelimiteerd tot de 180pk, in tegenstelling tot de 200pk die hij eerst had. Dat is voor de snelheidsduivels een beetje jammer, maar het verschil is voor de normale rijders nauwelijks merkbaar. Waar ook een klein verschilletje te merken is, is het verbruik. Daarom heeft Toyota namelijk de keuze gemaakt om het vermogen iets terug te schroeven.

Wij reden in een Toyota Corolla Cross 2.0 Executive. Dat is de top of the range uitvoering met alles erop en eraan. De tweeliter viercilinder is gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT) en rijdt gemiddeld volgens Toyota 1 op 20 ongeveer. Wij kwamen rond 1 op 18 uit, wat voor dit soort auto geweldig is. De top ligt bij 185 kilometer per uur.

Hoe rijdt de Toyota Corolla Cross?

Er is echt niks simpeler dan een Toyota Corolla Cross. Alles aan deze auto schreeuwt: “Rustig aan, ik regel het wel.” De sleutel is makkelijk, de handgrepen zijn makkelijk, de auto doet alles zelf als je in de buurt komt. Je loopt ernaartoe, hij ontgrendelt, jij opent de deur, ploft in de stoel (elektrisch verstelbaar natuurlijk) met die vertrouwde klik-knopjes. Spiegels afstellen? Joystickje op de deur, zoals het hoort. Stuur verstellen? Die hendel zit precies op de juiste plek. Toyota weet gewoon hoe mensen in- en uitstappen en een auto gebruiken. Goed, heel goed.

Binnenin is het allemaal een beetje plastic, maar wel eerlijk plastic. Geen pseudo-luxe gedoe, gewoon functioneel spul dat je begrijpt. Knoppen waar je knoppen verwacht, scherm waar je een scherm verwacht. Geen halve dagen door menu’s scrollen om de stoelverwarming te vinden, gewoon een knopje, klaar. Zelfs de pook is ouderwets bevredigend: klik-klak van P naar B alsof het 2008 is. Heerlijk.

En dan rijden. De eerste meters denk je: “Hmm, CVT… dat schakelt niet echt hè?” Nee, klopt. Maar voor je het weet boeit het niet meer. De Corolla Cross is niet snel, maar hij is wél vlot. Alles gaat soepel. Het stuur is licht, de pedalen doen wat je wilt, en je hebt overal goed zicht. Die spiegels zijn minder gigantisch dan eerst, maar nog steeds ruim voldoende. De 360-camera doet er nog een schepje bovenop: het autootje op het scherm is doorzichtig, dus je ziet letterlijk alles. De vering? Typisch Toyota. Soepel over drempels, strak genoeg in bochten. Het is de ideale auto voor de VINEX-wijk-marathon van maandagochtend op de zaak tot zaterdagmiddag bij de Intratuin. Zondag mag hij rusten.

Gemakkelijk de wereld over

Waarom koop je een Toyota? Precies. Omdat je gewoon rust wil in je hoofd. Ruimte, eenvoud en betrouwbaarheid, dat is het drieluik waar Toyota al decennia op draait. Over eenvoud en betrouwbaarheid hadden we het al, dus nu: ruimte. Ja, die is er zat. De Corolla Cross is niet de grootste jongen op de parkeerplaats, maar binnenin voelt het wél zo. De kofferbak slikt moeiteloos een kinderwagen, twee koffers en nog een kratje Paulaner Spezi. Voorin zit je ruim, achterin zit je prima, en als je ‘m volstouwt met gezinsspullen of kleinkinderen op weg naar de Veluwe, denk je: ja, dit klopt gewoon.

Dan die eenvoudm daar is Toyota koning in. Alles zit waar je het verwacht. Geen onbegrijpelijke menustructuren of touchscreens die alleen reageren als je exact de juiste vingerhoek gebruikt. Nee, gewoon knoppen. Duidelijke, echte knoppen. Dingen doen wat ze moeten doen, zonder gedoe. Het is allemaal zo logisch dat je bijna vergeet hoe bijzonder dat tegenwoordig is.

En dan het verbruik. De Corolla Cross is gewoon zuinig. Als je een beetje normaal rijdt, dus niet als Max Verstappen, dan haal je met gemak vijf liter per honderd kilometer. Dat is één op twintig, en dat is keurig. Wij reden er een paar dagen en paarduizend kilometer mee vanaf Praag naar Nederland terug, met af en toe een sportief momentje, en kwamen uit op 5,6 liter. Eén op achttien dus. Helemaal prima. De tank raakt niet snel leeg, en dat past perfect bij het karakter van de auto: rustig, relaxed, en vooral: niet ingewikkeld.

Zo makkelijk, zuinig en eenvoudig dat we er zo mee naar Kaapstad durven te rijden, als we wat meer vrij hadden. In de tijd die je nodig hebt om daar aan te komen, kan je precies één keer de snelehiedspiepjes uitzetten. Heel veel merken kiezen voor een shortcus, maar Toyota weigert. Vijf kliks zijn er nodig om de zeurpietstand uit te zetten. Dat is veel.

Conclusie rijtest Toyota Corolla Cross

De Toyota Corolla Cross is geen auto die je hart sneller laat kloppen en dat is precies de bedoeling. Dit is een auto die je níet in de steek laat, níet lastig doet, en níet probeert iets te zijn wat ’ie niet is. Je stapt in, rijdt weg en alles klopt. Geen tierlantijntjes, geen over-engineerde tech, gewoon een eerlijke auto die precies doet wat jij verwacht. De vernieuwde versie ziet er wat stoerder uit, voelt wat moderner aan en rijdt nog steeds als een fijne, relaxte metgezel. Geen drama, geen stress, geen sportnieuws op je scherm. Alleen jij, de weg en een auto die alles doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Tuurlijk, Toyota mag dat piepjesmenu best eens korter maken, maar verder? Moeilijk doen over een Corolla Cross is als klagen dat je airco te koud is. Deze auto is gemaakt voor mensen die gewoon willen dat dingen werken en dat doet ’ie. Dag in, dag uit. Of zoals Toyota het zelf nooit zou zeggen, maar wij wel: de Corolla Cross is zó makkelijk dat je bijna vergeet dat autorijden ooit ingewikkeld kon zijn. En dan ook nog zuinig, sjongejongejonge.

De Toyota Corolla Cross is verkrijgbaar vanaf 39.495,- euro (in België vanaf 36.005,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 50.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *