Volvo XC90 T8 Hybride
SterktesZwaktes
– Prijs / kwaliteit– Ambiance sfeerverlichting
– Bescheiden uitstraling– Kwaliteit sleutel
– Krachtige aandrijflijn– Verdeling vermogen
– Audio 

Voor velen van ons staat het van origine Zweedse automerk Volvo nog steeds voor veiligheid, comfort en luxe. Tegenwoordig blijft het automerk zich inzetten voor minder verkeersdoden en voor een beter milieu. Nu alle fabrikanten druk bezig zijn om de gemiddelde uitstoot van hun wagenpark drastisch te reduceren moet ook Volvo aan de slag met hybride technologie. Inmiddels zijn alle modellen van Volvo leverbaar met een plug-in of volledig elektrische aandrijflijn. Deze week gingen wij op stap met de XC90 Recharge T8 Plug-in Hybrid Inscription, het vlaggenschip van Volvo. De XC90 is één van de 16 Volvo’s met een stekker.

Wat is de Volvo XC90?

De Volvo XC90 is een luxe SUV in het premium segment, die sinds 2002 wordt geleverd. De tweede generatie van de XC90 is in 2014 in de verkoop gegaan. Verkrijgbaar als vijf- of als zevenzitter wordt het vlaggenschip van Volvo standaard geleverd met een 8-traps automaat. Het topmodel van de XC90 serie is de T8 Recharge. Een 317 pk sterke benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor van 90 pk, gecombineerd goed voor een koppel van 640 Nm. Volgens Volvo zou de XC90 T8 Hybride een gemiddeld verbruik van 2.8/3.4 liter op de 100 km moeten kunnen halen.

Volvo, van origine een Zweeds merk, moet het nu doen met een Chinese eigenaar: Zhejiang Geely Holding Group. Vanwege financiële overwegingen heeft Ford Volvo in 2010 verkocht.

In de Verenigde Staten is de verkoop van de XC90 het meest succesvol, waar hij jaarlijks goed is voor zo’n 25% van de omzet. In 2003 heeft de XC90 de prestigieuze North American Truck of the Year Award, uitgereikt door het Motor Trend tijdschrift, voor SUV van het jaar gewonnen. Of hij wat ons betreft ook een prijs verdiend, lees je hieronder.   

Hoe rijdt hij?

Over het algemeen zoals je van een Volvo verwacht. Weinig beleving, maar wel ontzettend lekker. Het merk staat niet bekend om zijn sportieve rijgedrag of strak geveerde chassis maar wel om de heerlijke zit en een comfortabel onderstel. En comfortabel is hij zeker! Dankzij de luchtvering zweeft de XC90 over het wegdek. Ook in de bochten valt er weinig op of aan te merken over de wegligging. Afhankelijk van de rijmodus die je selecteert verlaagt of verhoogt de luchtvering automatisch de rijhoogte en zorgt het voor een uitstekende demping van oneffenheden in het wegdek. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit een Pure, Hybride, Sport of Off-Road stand. Het verschil tussen de rijmodus is goed voelbaar en geeft je de mogelijkheid om te kiezen voor de rijmodus die het beste bij je past, van volledig elektrisch tot maximaal vermogen.

De vier cilinder lijnmotor produceert in combinatie met de elektromotor net geen 400 pk. Je merkt goed dat de aandrijflijn serieus wat vermogen onder de motorkap heeft zitten. Echt snel voelt de Volvo XC90 niet aan, maar langzaam is hij zeker niet. Binnen 5.8 seconden accelereert de T8 Recharge van 0 naar 100 km/u. En ja, ook deze Volvo is begrensd op 180 km/u. Inhalen op de snelweg of het trekken van een zware aanhanger is dan ook geen enkel probleem. De Volvo XC90 mag tot 2400 kg trekken, dat is stevig voor een plug-in hybride. Je ziet dan ook met enige regelmaat een XC90 T8 met een flinke aanhanger of trailer met boot voorbij rijden op de snelweg.

Specificaties hybride

Uitgerust met een 11,6 kWh grote accu kan de Volvo XC90 40 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Opladen bij een publiekelijk laadpunt of thuis aan een laadpaal (3,7 kW) of een regulier stopcontact (2,3 kW) kan, maar neemt tussen de drie tot vijf uur in beslag. Natuurlijk kun je ook tijdens het rijden het accupakket opladen dankzij het recuperatief remsysteem en de “Charge” functie, maar dat laatste gaat ten koste gaat van je verbruik. De benzinemotor wekt dan extra stroom op om de accu vol te laden. De snelheid waarmee de benzinemotor de 11,6 kWh accu oplaadt gaat sneller dan je zou verwachten.

Sterke punten

De Volvo XC90 oogt niet zo extreem, en dat is misschien maar goed ook. Het siert de XC90 dat hij ondanks zijn grote formaat toch elegant en bescheiden overkomt. Vanbinnen geeft het interieur een zelfde indruk. Strak en overzichtelijk, in tegenstelling tot sommige concurrenten. Het rustige dashboard doet de Volvo goed en heeft een zakelijke uitstraling. Alles zit op een logische plek en het infotainment scherm in het midden reageert snel en soepel. Het multimediasysteem heeft eigenlijk maar een minpunt, Apple Carplay en Android Auto werkt nog niet draadloos.

Tijdens het rijden bieden de stoelen meer dan voldoende ondersteuning en zorgen de gelaagde zijruiten rondom voor een extra stille rit. Omdat de auto zo stil is van binnen kun je optimaal genieten van je favoriete nummer dankzij het optionele Bowers & Wilkens audiosysteem. Een echte aanrader als je graag naar muziek luistert, net zoals ik. Je merkt aan alles dat het gewoon een heerlijke auto is voor de wat langere afstanden. Dankzij het comfort en de verschillende rijhulpsystemen, bijvoorbeeld adaptieve cruise control, kom je uitgerust aan op je bestemming.

Een strak maar chique afgewerkt interieur

Als je een hybride auto met stekker rijdt, zoals de nieuwe Volvo XC90 T8 Recharge, word je ook een beetje gematst. Het halftarief dat van toepassing is op hybride auto’s met een CO2 uitstoot lager dan 50 g/km is bij registratie dit jaar nog van toepassing voor de komende 4 jaar. Vanaf 2025 wordt dit halftarief omgezet naar driekwarttarief en in 2026 wordt het volle tarief gewoon doorberekend.

Zwakke punten

De Volvo XC90 T8 Recharge combineert een verbrandingsmotor voor de voorwielen met een elektromotor voor de achterwielen. Alle vier de wielen worden dus aangedreven door een brandstof- of elektromotor. Vermogen genoeg, daar schroomt het niet aan bij de XC90 T8. Alleen, omdat het vermogen niet gelijk over de vier wielen wordt verdeeld, moet je met beide handen het stuur stevig vasthouden als je flink gas geeft. Hij zoekt naar grip op de voorwielen omdat daar het meeste vermogen naartoe gaat, en dat is te merken aan het stuur. Bij een nat wegdek willen de wielen nog wel wat grip verliezen bij het wat steviger accelereren vanwege het vermogen op de voorwielen. Bij normaal of rustig rijgedrag valt er overigens weinig aan te merken op de aandrijflijn, want hij rijdt heerlijk.

Echt zuinig is de hybride aandrijflijn op de langere afstanden niet. Zoals we al eerder aangaven zou de XC90 T8 hybride volgens Volvo 2.8/3.4 liter op de 100 kilometer moeten kunnen halen. Super voordelig natuurlijk, zeker voor zo’n grote auto. Maar na flink wat kilometers te hebben gereden zit het gemiddelde brandstofverbruik al snel rond de 10 liter op de 100 kilometer. Maar eerlijk is eerlijk, als je echt meer geld zou willen besparen op brandstof ga je wel volledig elektrisch rijden. In vergelijking met concurrenten doet hij zeker niet onder aan de prestaties en- of het verbruik.

Uitrusting

Volvo staat bekend om zijn heerlijke zetels, dat is bij de XC90 Inscription geen uitzondering. De stoelen zitten als gegoten en zijn op verschillende manieren elektronisch verstelbaar. Het in lengte verstelbare zitvlak van beide voorstoelen zorgt ervoor dat ook tijdens de langere ritten de benen voldoende ondersteuning krijgen. Oh, en de stoelmassage is een echte aanrader. Je zou bijna nog een paar minuten langer thuis op de oprit in de auto wachten met uitstappen tot de stoelmassage klaar is! Verder zijn de voorstoelen uitgerust met stoelverwarming en verkoeling, heerlijk. Op de tweede zit-rij zijn de buitenste stoelen ook uitgerust met stoelverwarming. Tijdens de wintermaanden kun je genieten van een verwarmd stuurwiel voor maximaal comfort.

Geperforeerd Nappa leder met ventilatie Charcoal/Charcoal

De sfeerverlichting laat nog wel wat te wensen over, het valt amper op en dat is jammer. Ze hadden daar best wat creatiever mee om mogen gaan, zonder dat het de XC90 zou veranderen in een rijdende kermisattractie. Gelukkig is hij wel uitgerust met een groot elektrisch glazen schuif- en kantel dak, wat zorgt voor extra zonlicht overdag. Vanbuiten zorgen de optionele 21″ 5-V Spaaks velgen in Black / Diamond Cut voor een extra sportieve uitstraling.

De sportieve 21 inch velgen. Je kunt zelfs kiezen voor 22 inch!

Conclusie rijtest Volvo XC90 T8 Plug-In

De zoektocht naar een ruime SUV met een uitstekende prijs kwaliteit verhouding en een hoog trekgewicht stopt na het rijden van de Volvo XC90 T8. De krachtige hybride aandrijflijn in combinatie met zijn bescheiden uitstraling zorgen ervoor dat je met deze auto wél bij je zakelijke relaties aan kunt komen, zonder gelijk bevooroordeeld te worden. Voorzien van alle luxe en technische hoogstandjes is het een heerlijke auto voor de langere afstanden en ook nog eens aantrekkelijk geprijsd.

Fotograaf: Andrejs Guscins

De kwaliteit van de sleutel is even wennen, de vorige generatie sleutels voelde wat robuuster aan.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *