Tesla timmert al jaren flink aan de weg. Met de Model 3 blijkt de Amerikaanse autobouwer een regelrechte hit in huis te hebben. Toch heeft de Tesla Model Y het stokje overgenomen qua verkoopaantallen. De vraag is dan ook of er in de huidige SUV rage nog wel ruimte is voor een klassieke sedan. Lees het in deze rijtest van de Tesla Model 3 2023!

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Rij-eigenschappen– Weinig fysieke knoppen
+ Ruimte– Afwerking
+ Supercharger netwerk– Camera’s

Wat is de Tesla Model 3?

De Model 3 is namelijk een echte Sedan in de klassieke zin van het woord. Dus vier deuren. Het kofferdeksel biedt enkel toegang tot de kofferruimte en is dus geen ‘vijfde deur’. Sinds de introductie van de Model 3, zijn er ieder jaar wijzigingen doorgevoerd. Positief is dat deze wijzigingen dusdanig klein zijn, dat ook een eerste serie niet direct een verouderd model is. Voor de huidige generatie zijn er wederom subtiele wijzigingen. De deurgrepen en sierlijsten zijn nu zwart in plaats van zilver. Grootste wijzigingen zijn het ontbreken van de parkeersensoren aan de voor- en achterzijde. Tesla werkt voor alle veiligheidsfuncties nu met acht camera’s.

Dit werkt overigens erg prettig. Op het display is exact te zien hoeveel ruimte er nog over is tot een object. De Model 3 geeft dit netjes aan in centimeters. Wel zijn de waarden vrij conservatief, waardoor er te snel STOP in het scherm komt te staan, terwijl er dus nog ruimte over is. De camera’s worden daarnaast gebruikt voor de autopilot functies en de adaptieve cruise control.

Hoe rijdt de Tesla Model 3?

Het display zelf werkt zeer intuïtief. Apple Carplay of Android Auto is niet mogelijk. Het systeem van Tesla zelf werkt echter dusdanig fijn, dat dit ook niet gemist wordt. De navigatie is duidelijk en de menustructuur logisch. Om het gebruiksgemak te vergroten is de Model 3 voorzien van apps als Spotify en Apple Music.

Toch is het de eerste paar kilometers even wennen dat er dus eigenlijk geen tellers achter het stuur zitten. Dit went overigens vrij snel, met name omdat je hier nu ook geen rekening mee hoeft te houden bij de stoel en stuurafstelling. De gekozen zithouding is dus nooit een compromis tussen goed zicht op de tellers en een goede zit om te sturen. De stoelen zijn in eerste instantie wat aan de zachte kant, maar blijken op de langere afstanden zeer prettig te zijn.

Het rijden zelf gaat zeer gemoedelijk. In basis in de Tesla Model 3 strak afgeveerd, maar dit heeft eigenlijk nauwelijks effect op het comfort. Het sturen is kunstmatig aan de zware kant, maar dit is ook lichter in te stellen. Gelukkig wordt het sturen dan niet ineens vederlicht, maar blijft er dus voldoende gevoel. Feit is, dat wie er goed voor gaat zitten, best sportief kan rijden met de Model 3. Zelfs een kleine drift is mogelijk, waarbij zeer duidelijk is waar de grens ligt tussen grip en slip.

Sterke punten

De rij-ervaring van de Tesla Model 3 kan dus het best omschreven worden als sportief. Zonder echt in te boeten op comfort, zijn vering en demping behoorlijk straf. Gevolg is wel dat de 3 dus zeer strak op de weg ligt. Het stuur kan eveneens zwaar ingesteld worden, maar de besturing is wel zeer direct. Door deze combinatie is de Tesla zeer precies te plaatsen en voelt (ondanks het gewicht) lichtvoetig.

Positief is ook de ruimte. Voorin zit iedereen goed, terwijl op de achterbank met gemak drie volwassenen passen. De kofferbak is diep en biedt onder de vloer nog een extra compartiment. Voorin in de frunk pas prima de laadkabel. 

Uiteraard biedt ook het Tesla SuperCharger netwerk juist datgene wat de EV-rijder nodig heeft. Een volledige dekking binnen Europa. Positief: het laden is veelal goedkoper dan bij andere aanbieders en soms zelfs goedkoper dan thuis.

Zwakke Punten

Ondanks het zeer prettige display, zijn fysieke knoppen voor basale functies prettiger. Om de temperatuur, stoelverwarming of radiozender aan te passen, moet toch het menu geopend worden. Dit betekent minder aandacht op de weg.  Ondanks de stappen die Tesla zet, zijn er wat kleine missers. Aan de buitenzijde is alles prima op orde, al blijven de naden tussen de panelen groot. Binnenin zitten sommige panelen echter scheef, waardoor doorlopende lijnen niet goed op elkaar aansluiten.

Daarnaast pakt het overboord gooien van de radar en parkeersensoren niet altijd even goed uit. In basis werken de camera’s echt prima. Toch zijn er situaties waarbij de veiligheidssystemen toch ingrijpen, omdat ze wat denken te zien. Zoals bijvoorbeeld grote overgangen tussen licht en donker. In het donker zijn de camera’s sowieso niet van de beste kwaliteit. Regelmatig kwam het voor dat tijdens het file parkeren, de auto achter ons als vrachtwagen in beeld kwam en de Tesla dacht dat we daar al half in stonden. Tesla kennende zal dit in software patches wel opgelost gaan worden, maar het is wel een typisch voorbeeld van de ontwikkeling waar Tesla constant lijkt in te zitten.

Uitrusting

Het bekendste van Tesla is natuurlijk de Full Self Driving Capability. Dit is een dure optie van €7500,- maar wordt wel constant voorzien van updates. Zij het soms in bèta vorm, waardoor je als bestuurder letterlijk proefkonijn bent. Dus goed lezen wat je accepteert bij de uitrol van een nieuwe bètaversie.

Standaard is de Tesla al behoorlijk rijk uitgerust. Climate control, adaptieve cruise control, stoelverwarming en lane keeping assist zijn allemaal standaard! 

Conclusie

Tesla zet flink in om de gebruikservaring steeds verder te verbeteren. Door de snelheid waarmee dit gebeurt, worden kleine details echter wel eens vergeten. Qua concept klopt de Tesla Model 3 echter simpelweg. Zuinig, voldoende ruimte voor het hele gezin, prettig sportief en zeer gebruiksvriendelijk. Binnen dit prijssegment zijn er dan ook weinig merken die dezelfde ervaring weten te bieden. 

Categorieën

3 REACTIES
Reageren

  1. Arjan Hordijk schreef:

    Dank voor de scherpte, is aangepast. Ook wij maken wel eens een voutje.

    Overigens… er is zoveel beenruimte dat er op de vloer makkelijk iemand bij zou passen 😉

  2. Mike schreef:

    Drie op de stoelen en één er dwars overheen😅

  3. Matthijs schreef:

    Vier volwassenen op de achterbank?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *