We hebben lang moeten wachten op de Tesla Model Y. In Amerika rolden ze al in 2020 van de band, maar het duurde tot eind 2021 voordat we in Europa mochten kennismaken met de Model Y. De eerste exemplaren werden vanuit China geïmporteerd. Intussen heeft Tesla de Gigafactory Berlin-Brandenburg in gebruik genomen. Nieuwe Model Y’s worden daar gebouwd en komen dus van Europese grond. In deze rijtest voelen we de Tesla Model Y wat uitgebreider aan de tand.

Tesla Model Y Performance op grindpad
SterktesZwaktes
+ (Bagage)ruimte– Onhandige handgrepen
+ Isolatie– Zonneklep en hoedenplank
+ Überholprestige– Afhankelijkheid

Wat is de Tesla Model Y?

De Tesla Model Y is op zijn simpelst gezegd ‘de grote broer’ van de Model 3. Het uiterlijk van deze twee vertoont veel overeenkomsten. Maar waar de vormgeving van de Model 3 doet denken aan een druppel, ziet de Model Y er eerder uit als een klodder. De Model Y is namelijk 18 centimeter hoger dan de Model 3. Toch zit er qua aerodynamica nauwelijks verschil tussen de twee. De Model Y en Model 3 hebben allebei een Cw-waarde van 0,23.

Tesla Model 3 vs. Model Y
Zoek de verschillen: Model Y vs. Model 3

Het exemplaar in deze rijtest betreft een Tesla Model Y Performance, die zich kenmerkt met grote turbinevelgen en een spoilertje op de kont. Ook staat hij iets lager op de pootjes dan ‘gewone’ Model Y’s. De afgebeelde auto heeft een nieuwprijs van 71.200 euro.

Tesla Y Performance ducktail spoiler

Hoe rijdt de Tesla Model Y Performance?

De Tesla Model Y heeft geen fysieke sleutel, maar een pasje dat je voor de B-stijl moet houden om de auto te ontgrendelen. Vervolgens leg je de pas op de middenconsole om weg te kunnen rijden. Heb je je auto gekoppeld met de Tesla-app, dan ontgrendelt de Tesla zelfs automatisch.

Als je in de auto gaat zitten valt op hoe ‘kaal’ het is; alle functies zijn te bedienen via het grote scherm, twee knoppen op – en twee hendels achter – het stuur. Je kunt ver komen op intuïtie, maar voor sommige functies moest ik even Googlen om erachter te komen hoe het werkt. Om te beginnen maak je een bestuurdersprofiel aan, waarin de auto o.a. je zitpositie en stand van de spiegels opslaat.

Tesla turbinevelg

Zoals het een echte Amerikaanse auto betaamt, gebruik je de rechterhendel achter het stuur om hem in de versnelling te zetten. Het zicht rondom is goed, zeker voor een SUV met coupé-achtige daklijn, Het achterruitoppervlak is klein, maar het zit wel precies op de juiste plek om het verkeer achter je goed te kunnen zien.

Hoe de Performance presteert

Wat de Performance-versie vooral leuk maakt, is het feit dat hij heel hard kan optrekken. De Y Performance heeft twee elektromotoren die samen zorgen voor 534 pk en 660 Nm koppel. Het kost 4 seconden om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Een topsnelheid van 250 km/u is ook niet misselijk, zeker als we het over een EV hebben. Er is wel een forse hoeveelheid rubber nodig om de 2.000+ kg wegende Model Y op de weg te houden. De bandenmaten spreken voor zich: 255/35R21 voor en 275/35R21 achter. Als je vroeg in de bocht veel vermogen aanspreekt, kan de voorkant van de Model Y Performance gaan glijden. Maar als je je rechtervoet optilt, vinden de voorwielen hun grip in een fractie van een seconde weer terug.

Tesla panning shot

Camera’s houden het verkeer rondom de Tesla in de gaten. (Vracht)auto’s, (motor)fietsen en voetgangers worden gedetecteerd en weergegeven op het grote scherm in het midden. Ook verkeersborden, stoplichten en zelfs pylonen en afvalbakken worden herkend. Dankzij deze techniek kan de Model Y veel zelf: hij blijft binnen de lijntjes en houdt automatisch afstand tot medeweggebruikers. Dat maakt elke rit gemakkelijk en snelwegritten worden zelfs een tikkeltje slaapverwekkend.

Kerstmanmodus

Voor iemand die ‘gewone’ auto’s gewend is, zit een Tesla vol met eigenaardigheden. Zo zitten er bijvoorbeeld geen tellers achter het stuur. Op het grote scherm zie je hoe hard je rijdt. Je moet één van de vele vensters openklikken om erachter te komen wat je kilometerstand is. Maar het gaat verder. Je kunt ook games spelen via het grote scherm. Er is een kerstmanmodus waarbij de richtingaanwijzer klingelt in plaats van tikt. Je kan op commando scheetgeluiden afspelen en er is zelfs de optie om de auto een complete muziek/lichtshow te laten geven. Tesla’s zitten vol easter eggs, maar dat is ook wel te verwachten van een merk dat een wandelende meme als topman heeft.

Profiel Tesla Model Y

Het navigatiesysteem van Tesla is super slim. Je kunt je bestemming invoeren en als de actieradius niet toereikend is, bepaalt de auto zelf waar je het beste kunt opladen. Tesla heeft daar een geheel eigen laadpalennetwerk voor. Tesla Supercharger-locaties zijn voornamelijk aangelegd in de buurt van snelwegen en er zijn vaak eet- en drinkgelegenheden aanwezig. Als je een laadstation nadert, brengt de auto zelf het accupakket op de juiste temperatuur, om zo efficiënt mogelijk te kunnen opladen. De Model Y Performance heeft een netto accucapaciteit van 75 kWh, waarmee je tussen de 400 en 500 kilometer af kunt leggen op één lading.

Model Y Performance op parkeerplaats

Laden met de Tesla

Opladen doe je thuis of bij openbare laadpalen met een 11 kW 3 fasen AC-lader. Daarmee duurt het 8 uur en 15 min om de accu 0-100% op te laden. Bij de eerdergenoemde Tesla Superchargers gaat het een stuk sneller. Het opladen van een Tesla werkt super simpel: je parkeert de auto bij een laadpaal, opent de laadaansluiting via het scherm en sluit de stekker aan. De Tesla begint dan vanzelf met laden. Via het scherm laat de auto weten op hoeveel procent de accu zit, hoeveel kW er op dat moment de accu in knalt en hoe lang het nog duurt voordat je de reis kunt hervatten.

Interieur Tesla Model Y

Bij Tesla Superchargers kan je tot 250 kW DC-laden. Zelfs als je de batterij helemaal plat hebt gereden, zit die in ongeveer een half uur alweer op 80%. Als er veel auto’s op dezelfde locatie staan te laden, merk je echter wel dat het snellaadvermogen lager ligt. [Update: Tesla Nederland laat weten dat dit alleen gebeurt bij V2 Superchargers. Nieuwe V3 Superchargers ‘delen’ geen vermogen en behouden dus hun laadvermogen. Op de online Supercharger map kan je zien met welk soort laadpalen je te maken hebt.] Gelukkig stippelt de navigatie zelf de meest efficiënte route uit, wat betekent dat je de accu nooit helemaal vol hoeft te laden voordat je kan vertrekken.

Tesla aan laadpaal, EV opladen

Er heerst een gevoel van eensgezindheid bij die parkeerplaatsen vol Tesla Superchargers. Je ziet er kentekens uit allerlei landen en je komt er veel soorten mensen tegen. Het varieert van jonge gezinnen tot grijzende stelletjes en eenzame zakenmannen, maar toch begrijpt iedereen elkaar. Je deelt een bepaalde lifestyle en voelt je onderdeel van een community.

Tesla-app

Met de Tesla app heb je live inzicht in de batterijstatus en je krijgt een melding wanneer de accu bijna volledig opgeladen is. Daarnaast kan je de accu en het interieur preconditioneren. Zo kon ik deze zwarte auto in de zon parkeren en tóch instappen zonder mijn billen te branden. Verder kan je bijvoorbeeld instellen dat de auto alleen in de daluren oplaadt, zodat je de elektriciteitskosten kan minimaliseren.

Tesla app

Via de app kan je de auto ook op afstand laten toeteren of met zijn lichten laten knipperen. Dat is niet alleen heel grappig om nietsvermoedende voorbijgangers mee te trollen (sorry, inwoners van Stuttgart). Het is ook nog eens handig als je vergeten bent waar je precies geparkeerd had (al geeft de app ook inzicht in de locatiegegevens van de auto).

Sterke punten

Bij een Tesla-laadstation knoopte de eigenaar van een Model 3 een gesprek met mij aan. Hij toonde interesse in de Model Y en vergaapte zich aan de ruimte. Niet alleen de cockpit is ruimer, ook de frunk en kofferbak zijn groter. Daarbij komt dat de achterruit van de Model Y onderdeel is van de kofferklep, terwijl de Model 3 een typische sedan-kofferklep heeft. Het maakt de Model Y een stuk praktischer in alledaags gebruik.

Tesla Model Y voorkant

De Model Y is goed geïsoleerd. Dat merk je als je de ramen open of dicht doet. Wanneer ze dicht zijn, worden geluiden van buiten goed gedempt. Verder maken de zwarte lak en 21 inch turbinevelgen de Model Y Performance een imposante verschijning. Op de snelweg merk je dat men de linkerbaan voor je vrijmaakt. De Model Y is een auto met ‘überholprestige’, zoals de Duitsers dat met een mooi woord zeggen.

Zwakke punten

Het vereist oefening om er niet klungelig uit te zien bij het opentrekken van het portier. De Model Y heeft namelijk handgrepen waarbij je je duim moet gebruiken om een deel naar binnen te drukken, zodat je met je vingers de hendel naar buiten kan trekken. Als je eenmaal weet hoe het werkt gaat het wel, maar het is onhandig voor bijvoorbeeld passagiers die het niet gewend zijn.

Tesla Model Y handgreep, portier openen

Misschien komt het doordat de rest van de auto zo stil is, maar als je de zonneklep omhoog doet gaat dat gepaard met een doffe klap. Een ander puntje van kritiek gaat naar de hoedenplank. Die gaat niet met de kofferklep omhoog, maar moet je met de hand opvouwen om toegang tot de bagageruimte te krijgen. Ik begrijp niet waarom Tesla er geen mooie trekhoes in heeft gehangen.

Het laadnetwerk van Tesla werkt super, maar het creëert ook een bepaalde afhankelijkheid. Als Tesla van de één op de andere dag beslist om de prijs per kWh te verhogen, dan kan je daar weinig aan doen. Het kan daarom verstandig zijn om een laadpas aan te schaffen, waarmee je ook op andere plekken kunt laden.

Tesla Supercharger

Conclusie rijtest Tesla Model Y Performance

De Model Y ziet er misschien minder S3XY uit dan de Model 3, maar hij is wel een stuk praktischer. Tesla heeft zijn gekke kanten, maar zijn (elektrische) prestaties, handige app en slimme laadpalennetwerk maken het merk geniaal. Het complete pakket is iets waar andere fabrikanten nog altijd niet aan kunnen tippen. Ik heb in de testweek meer dan 2.000 km gereden met de Model Y, maar dankzij de ruime actieradius en Tesla Superchargers voelden laadstops nooit ‘omdat het moest’. Ze zijn prima te combineren met een koffiepauze, lunch of diner.

Tesla Model Y achterkant, heuvellandschap

Na de rijtest leverde ik de Model Y weer in bij Tesla en stapte in een brandstofauto om me richting huis te begeven. Dat voelde als een stap terug in de tijd. Ik heb een grote liefde voor auto’s waarin je nog ouderwets in een versnellingsbak moet roeren, maar ik moet toegeven dat het leven met een Tesla erg snel went. Sterker nog: ik kan mij voorstellen dat je geen ‘gewone’ auto meer wilt als je eenmaal een Tesla hebt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *