De Ignis heeft eigenwijze designelementen

Grootheidswaanzin is meestal een negatieve eigenschap. Wanneer iemand zich veel groter en belangrijker voelt dan dat die persoon is. Maar, in dit geval hebben we te maken met de Suzuki Ignis, een auto die zich volkomen terecht veel groter voordoet dan dat hij is. We willen het graag vergelijken met een klein hondje die heel stoer doet en heel veel blaft, maar dan met alle reden daartoe. De Suzuki Ignis is een grote auto in een klein jasje.

SterktesZwaktes
+ Ruimte– Verouderd interieur
+ Versnellingsbak– Veel plastic
+ Veelzijdigheid– Geen zesde versnelling
De Ignis heeft eigenwijze designelementen
De Ignis heeft eigenwijze designelementen
De Ignis heeft eigenwijze designelementen

Wat is de Suzuki Ignis?

Volgens Suzuki’s website is de Suzuki Ignis een ‘ultracompacte SUV’. Wij weten niet zeker of we hem een SUV zouden noemen, maar de rijhoogte doet ons daar wel naar neigen. De Ignis is een korte en smalle auto, die op magische wijze veel binnenruimte heeft. Qua lengte is hij net een haar langer dan de Hyundai i10, maar een goede dertig centimeter korter dan de Volkswagen Polo.

De Suzuki Ignis heeft begin dit jaar (2022) een facelift gehad. Hierbij is onder andere de neus van de auto wat stoerder gemaakt en de algehele styling wat gefinetuned en verstoerd. De grill durft lichtjes te verwijzen naar de wereldberoemde Jeep grill, waardoor de auto een meer offroad-achtige uitstraling krijgt. Wijzigingen aan de achterbumper voegen de zilvergrijze accenten toe, ook die geven ons terreinautogevoelens.

De optionele spoiler geeft extra oempf
Eigenwijze oogjes
De alom bekende Ignis-ribbels

De afmetingen van de Ignis maken het een kleine, vooral smalle auto. Ook is de Ignis best hoog, zowel de koets als de rijhoogte. De algehele vorm van de auto doet ons denken aan een colablikje, maar dit terzijde.

De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style. Style staat in dit geval voor het uitrustingsniveau, de 1.2 Smart Hybrid is de uitvoering van de auto. De 1.2 litermotor brengt 83 gezonde pk’s via de vijfbak (of een optionele CVT) richting de voorwielen (of alle wielen bij de Allgrip optie). Het Smart Hybrid systeem zorgt ervoor dat energie die is opgewekt tijdens het rijden wordt gebruikt voor de airconditioning, radio of tijdens het accelereren. De auto kan niet volledig elektrisch rijden.

Stoere snoet
Kekke kont

Hoe rijdt hij?

Bij het openen van de deuren, verbazen wij ons over de hoge instap. De rijhoogte van de Suzuki Ignis geeft al een beetje een hint, maar alsnog is de instaphoogte een positieve verrassing. Door de hoge instap is de Ignis perfect geschikt voor mensen die moeilijk laag kunnen instappen. Vooral de achterbank heeft een hoge zit. Het starten gaat via een startknop, wel moet je de koppeling hebben ingedrukt. Logisch ook, anders zit je zo met je Ignis in een schutting.

Bij het indrukken van de startknop, begint de vrolijke viercilinder te brommen. Het dot matrix-achtige scherm schiet aan en toont jou de gekozen en oppervlakkige informatie. Het scherm is duidelijk verouderd, maar werkt prima. De Suzuki Ignis is klein en licht, dus stuiteren zal je, vooral over verkeersheuvels. Maar, over het algemeen rijdt de Ignis goed en soepel. Er is niet te veel motor- of weggeluid, de motor is vlot en competent en de versnellingsbak is ronduit super.

Het schermpje is verouderd, maar vervult zijn doel
Het schermpje is verouderd, maar vervult zijn doel

Je kan in de Suzuki Ignis goed om je heen kijken. Deels komt dit door de hoge zitpostitie, ook helpen de korte neus en relatief grote voorruit mee. Vanachter is het zicht minder goed, de spiegels vangen het gebrek aan zicht door de omhooglopende achterdeur goed op. Bij het achteruit inparkeren schiet de achteruitrijcamera aan, deze voldoet prima. Ook is de auto zuinig, met een gemiddeld behaald verbruik van 1 op 18.2.

Ruimte is er genoeg. Met vier volwassenen in de auto en al hun spullen achterin, kan je prima voor de dag komen. Er is geen probleem met beenruimte achterin en de kofferbak heeft genoeg inhoud voor de soort auto die het is. Meer over de ruimte verder in dit artikel.

Hoog op zijn pootjes…
…en weinig overhang

Sterke punten

De ruimte in de Suzuki Ignis is vrijwel oneindig, althans, zo voelt het. De achterbakruimte verrast ons, hij is erg diep en biedt voldoende ruimte. Vooral ook omdat de achterbank verschuifbaar is, dit zorgt voor meer mogelijkheden én meer bagageruimte. We schrijven overigens ‘achterbank’ maar in praktijk heeft de Ignis twee losse stoelen achterin die individueel verschoven kunnen worden. Dus, handiger met bagageruimte creëren, minder handig omdat je maar vier mensen in de Suzuki Ignis passen. Er is dus ook geen vijfde gordel. Bij de basisuitvoering, de Comfort, heb je wel gewoon vijf zitplaatsen en gordels.

Het interieur van de Suzuki Ignis
Het interieur van de Suzuki Ignis

Door dat de achterbank verschuifbaar is, is er genoeg ruimte voor vier volwassenen in de Ignis. We hebben met mensen van bijna twee meter in de auto gezeten en iedereen had ruimte zat. Die verschuifbare achterbank draagt ook bij aan de enorme veelzijdigheid van de auto. Ook is het rijgedrag op elk moment erg aangenaam. Op de snelweg en in de woonwijken is het beide een goed rijdende auto.

Misschien wel het allerbeste punt van de Suzuki Ignis is de versnellingsbak. Naast dat hij maar vijf versnellingen heeft (hierover later meer), is het de soepelste versnellingsbak die we in tijden hebben gebruikt. De koppeling is soepel en makkelijk en de toerenrange van de Ignis is erg breed. Hierdoor kan je, wanneer nodig, de auto aardig ver doortrekken zonder problemen. Ook kan je langzaam rijden in hoge versnellingen. Erg veelzijdig dus, die bak. De pook voelt sportief en kort aan, waardoor je je bij elke schakelbeweging waant in de Fast and Furious franchise.

De achterbak is verrassend groot
De achterbak is verrassend groot
De achterbank heeft maar twee plekken
De achterbank heeft maar twee plekken maar is verschuifbaar
Sportief pookje
Sportief pookje

Zwakke punten

De negatieve punten van de Suzuki Ignis zijn grotendeels te vinden in het interieur. Het is duidelijk te zien aan de schermen en afwerking dat het interieur van de Ignis in 2016 op de markt is gebracht en toen nooit meer is geüpdatet. Het scherm in het middenconsole werkt goed en is responsief, maar het toont verouderd, zo ook het navigatiesysteem. Het minischermpje in de tellerbak is nog van het pixeltijdperk en toont alleen informatie in witte pixels en met hoekige rondingen.

Verder is het interieur plastic. Heel. Veel. Plastic. De deurkaarten zijn helemaal van plastic. Het dashboard? Plastic. De knoppen op het stuur zijn van plastic, zo ook de deurhendels, knoppen op het dashboard en het middenconsole. Plastic fantastic, maar dan niet zo fantastisch. Het is een budgetauto, dat weten we. Echter, dat is de Dacia Sandero ook. Die is wel mooier van binnen en vooral een stuk minder plastic.

Alhoewel de versnellingsbak geweldig voelt, is het een gemis dat er maar vijf versnellingen zijn. Een zesde versnelling zou erg helpen met het snelweggeluid. Daarnaast zal dat extra verzet erg ten goede komen van het verbruik. Waarom de Suzuki Ignis geen ‘zes’ heeft, weten we niet. Wel weten we dat hij het verdient.

Elektrische ramen en verwarmde spiegels, maar wel gegoten in plastic
Elektrische ramen en verwarmde spiegels, maar wel gegoten in plastic
Leuke accentjes, plastic accentjes dan wel
Leuke accentjes, plastic accentjes dan wel
Scherm is goed, maar een beetje out-dated
Scherm is goed, maar een beetje gedateerd

Uitrusting

De Suzuki Ignis is ondanks zijn lage prijs en kleine formaat van bijna alle gemakken voorzien. Zo pronkt onze testauto met stoelverwarming, verwarmbare buitenspiegels, collision assist en lane departure warning. Ook is er een achteruitrijcamera en cruise control. Niet al deze mooie spullen zijn standaard, maar wel op de Style Smart Hybrid uitvoering.

Dingen je ook kan bestellen, maar die niet op onze testauto zitten, zijn onder andere een middenarmsteun, draadloze telefoonoplader en een regensensor. Wat interessant is, is dat het navigatiesysteem niet standaard is, maar optioneel. Onze uitvoering heeft ook een spoiler, die kost ruim vijfhonderd euro extra.

Stoelverwarming!
Stoelverwarming!
Het middenconsole
Het middenconsole
Rij-assistenten
Rij-assistenten

Conclusie rijtest Suzuki Ignis

We zeggen het al aan het begin van deze rijtest, de Suzuki Ignis is een grote auto in een klein jasje. Het rijgedrag, de veelzijdigheid en de opties zijn die van een auto met een veel groter formaat. Alhoewel het interieur verouderd is en vooral bestaat uit veel plastic, is het een fijne auto. De optielijst is bijzonder en enorm uitgebreid. Als we het goed begrijpen, zou je een oranje Ignis kunnen bestellen met blauwe details, een rode grill en een groene spoiler. Wil je dat? Waarschijnlijk niet. Maar het kan wel! Niet verkeerd om nog te benoemen, is dat de Suzuki Ignis zes jaar garantie heeft.

De Suzuki Ignis is verkrijgbaar vanaf 17.990,- euro, onze auto is een vrij volgeladen model met veel opties, deze kostte 24.495,- euro.

De Suzuki Ignis zwaait u uit
De Suzuki Ignis zwaait u uit


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.