Suzuki Swace rijtest

Wanneer je denkt aan C-segment stationwagens, zal het merk Suzuki waarschijnlijk niet bovenaan staan. Het Japanse merk heeft een reputatie opgebouwd als fabrikant van compacte hatchbacks en SUV’s. Het eerste segment is echter al jaren aan het krimpen en dus zocht Suzuki bij partner Toyota voor een nieuw model. Daar is de Suzuki Swace uitgekomen, een station op basis van de Toyota Corolla Touring Sports Hybrid.

SterktesZwaktes
+ Hybride systeem– Brake stand
+ Praktisch– Multimediasysteem
+ Prijs– Dode hoek

Wat is de Suzuki Swace?

Het is geen ongewone situatie voor een merk om het platform te gebruiken van een ander merk. Een groot deel van de Stellantis merken maken gebruik van hetzelfde platform. Wat je minder vaak ziet zijn modellen die het gehele model overnemen en slechts enkele details wijzigen. Badge Engineering wordt dit ook wel genoemd en dit wordt voornamelijk gedaan bij bedrijfswagens.

Toch wordt het ook wel eens gebruikt voor personenauto’s. Modellen als de Seat Exeo, Aston Martin Cygnet en Saab 9-7X laten zien dat de fabrikant een behoorlijke flop kan produceren op deze manier. Toch zijn er ook succesverhalen en Suzuki hoopt met de Swace hier ook bij te horen. De basis is in ieder geval goed, de Corolla Touring Sports Hybrid is een solide keuze om te gebruiken.

Suzuki Swace praktisch
Suzuki Swace praktisch

Suzuki heeft ervoor gekozen om qua prijs net iets onder Toyota te zitten. De prijs begint vanaf € 35.795, zo’n € 1.000 minder dan het vergelijkbare Toyota model. Hiervoor krijg je dezelfde, onlangs verbeterde, 1,8 liter hybride aandrijflijn met 140 pk dat Toyota ook gebruikt. Wij testen de meest luxe 1.8 Hybrid E-CVT Style uitvoering van de Suzuki Swace die vanaf €37.795 verkrijgbaar is.

Hoe rijdt het?

Zoals de naam al suggereert, is de Suzuki Swace voorzien van een CVT-aandrijving. Voor wie daar niet bekend mee is, een CVT is een versnellingsbak zonder echte versnellingen. Er loopt een riem om twee cilinders heen, die naarmate de snelheid opbouwt van elkaar schuiven. Het technische voordeel hiervan, is dat de aandrijving in plaats van zes of zeven versnellingen, veel meer kleinere versnellingen heeft met een kleiner verschil.

Bij hard accelereren kan het toerental bijvoorbeeld in de optimale stand blijven, waardoor je altijd het maximale uit de motor kan halen. In de Suzuki Swace werkt deze combinatie goed. Het accelereren verloopt soepel en het hybride systeem weet goed gebruik te maken van de aandrijving. Dankzij een 3.6 kWh accupakket, heeft de Swace een flink accupakket voor een hybride die je niet hoeft te laden met een stekker. In de stad kan er voor een groot deel op de elektrische motor gereden worden.

Het accupakket wordt opgeladen op basis van de hoeveelheid wrijving dat er plaats vind op de CVT-aandrijving. Hierop wordt ook bepaald of de motor kiest voor volledig elektrisch rijden, benzine of een combinatie van de twee. Ons verbruik bij veel snelweg kilometers is 1 op 23.1 . Een indrukwekkende score als je beseft dat een hybride motor vaak efficiënter werkt op lagere snelheden.

Sterke punten

Het hybride systeem behoort daarmee absoluut tot de sterke punten van de Swace. Het maakt de stationwagen een goede vakantieauto voor mensen die een hekel hebben aan tanken. Ondanks dat er slechts een 43 liter benzinetank in zit, is je actieradius ruim boven de 900 kilometer. Dat zijn waardes die je vaker ziet bij duurdere en zwaardere Plug-in hybrides. De Suzuki Swace hoef je echter niet op te laden door middel van een stekker, wat weer een extra handeling scheelt.

Suzuki Swace kofferbakruimte

Praktisch en ruim is een station zo ongeveer per definitie. Er heerst een incorrecte gedachte dat SUV’s praktischer en ruimer zijn, maar dat is niet het geval. Ter voorbeeld, de Toyota Corolla Cross heeft 436 liter aan bagageruimte, bij de Suzuki Swace is dat 596 liter. Toegegeven, de Swace is ook iets langer dan de Corolla Cross, maar de SUV lijkt op het oog de ruimere van de twee.

De Suzuki Swace heeft als bijkomend voordeel ook nagenoeg dezelfde prijs als de Corolla Cross. Oké, je rijdt niet in een echte Toyota, maar een waar Suzuki op staat. Maakt dit echt zoveel uit? Als jij iemand bent die op zoek is naar een praktische station, dan is de kans groot dat je hier toch weinig waarde aan hecht. De echte waarde zit hem in wat je krijgt voor je geld, een praktische Toyota voor minder geld.

Zwakke punten

Wij blijven terugkomen op de prettige hybride-aandrijving, een echt gewin voor deze auto. Om de regeneratie meer te stimuleren, kan je de Brake-stand selecteren. Dit zorgt ervoor dat de auto eerder afremt en sneller elektrische energie opwekt bij het loslaten van het gaspedaal. Je kunt echter niet in de Brake stand rijden en de cruisecontrol aanzetten. Dan schiet de Swace in de stress en meldt het dat dit niet kan.

Hetzelfde geldt voor de volledige EV-modus en Brake-stand, die zijn ook niet compatibel. Zodra je het gaspedaal loslaat, stopt de EV-modus. Het resultaat is dat je door deze obstructies, vanzelf de Brake-stand niet meer gaat gebruiken.

In het dashboard zit een 8 inch multimediascherm dat te verbinden is met Apple Carplay of Android Auto. Dit is dan ook het navigatiesysteem dat je gebruikt, want de Swace heeft deze van zichzelf niet. Een prima oplossing, alleen reageert het multimediasysteem te traag op input. Erg frustrerend als je even wilt uitzoomen op de navigatie of iets wilt wijzigen.

Slechte dode hoek

Bij de derde zijruit tussen de C en D-stijl van de auto zit er een kunststof kap die omhoog loopt. Dat klinkt op zichzelf niet zo noemenswaardig en dat is ook zo. Maar als je onderweg bent en snel over de schouder kijkt om in te voegen, lijkt dit verdacht veel op een motorkap van een auto. Verwarrend in situaties waarin je snel een besluit moet kunnen maken.

Uitrusting

Naast dat de motorisering onlangs is vernieuwd, heeft de Style uitvoering ook de nieuwe LED-koplampen overgenomen. Zo is de Style uitvoering te onderscheiden van de Select uitvoering, die deze koplampen niet heeft.

Een draadloos oplaad-platform geeft de Suzuki Swace nog meer praktisch gemak. Mocht je telefoon hier niet geschikt voor zijn, dan zijn er altijd nog twee USB-aansluitingen. Adaptive Cruise Control en Lane Assist zijn aanwezig om de zuinige snelwegkilometers nog aangenamer te maken.

Achterin kan de tweede rij volledig plat door middel van een hendel in de kofferbak. Daarnaast is de kofferbak volledig verlicht.

Conclusie Suzuki Swace

De Suzuki Swace is niet de meest spannende auto die er is, maar wel een die een hoop dingen goed doet. Dankzij het hybridesysteem is het een zuinige en comfortabele manier om van A naar B te reizen. Waar A en B dan precies liggen op de kaart maakt niet zoveel uit, de kans is groot dat je er in een keer naartoe rijdt.

Op praktisch gemak lijkt de Swace ook alle boxjes af te vinken. Met 596 liter aan bagageruimte is er veel ruimte voor het formaat. Beenruimte is er ook voldoende op zowel de voorste als de achterste rij. Toch weet het concept van de auto ons niet volledig te overtuigen.

De filosoof Mick Jagger weet het als beste te verwoorden “You can’t always get what you want. But if you try sometimes, well, you might find.You get what you need”. Dat is precies waar de Suzuki Swace voor staat. Een praktische, comfortabele en zuinige auto voor het hele gezin. Een station voor de persoon die gewoon een goede A naar B auto zoekt. Het is dan ook jammer voor Suzuki dat dit soort klanten, zich niet bewust zijn van de Swace en daarom gaan voor de Corolla.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *